The Waterboys - All Souls Hill (2022)

Label: Cooking Vinyl

1. All Souls Hill (2:53)
  2. The Liar (3:28)
  3. The Southern Moon (4:23)
  4. Blackberry Girl (2:35)
  5. Hollywood Blues (5:25)
  6. In My Dreams (3:19)
  7. Once Were Brothers (5:30)
  8. Here We Go Again (4:02)
  9. Passing Through (9:15)

avatar van Savant
Niet onder de indruk van dit nummer, helaas. En daar is geen woord van gelogen.

avatar van luigifort
The Waterboys ben ik gestopt te volgen na 1990, daarna nog wel eens wat nummers van enkele albums beluisterd, maar dat was allemaal veel minder. Ik wil de 90s albums nog wel eens een kans geven. Maar deze nieuwe single is echt een gedrocht, er is niks Waterboys aan. En de stem van Mike is ook niet om te nakken zeg, mijn hemel, alles veel te overdreven benadrukken. Dat is ook al een heel tijdje aan de gang. Zal wel het ouder worden zijn, net als bij Bono en Robert Smith. Nick Cave echter (nog net ietsje ouder) gaat steeds beter zingen en klinken, vreemd toch. Volgens mij gaat het meer om hoe je je stem gebruikt en dat doet Mike dus duidelijk niet goed.

avatar van Twinpeaks
De laatste platen bevatten steeds meer van dit soort nummers . Dat het geen vintage Waterboys is , ben ik met je eens. Ik vond dit ook niet zijn sterkste.
Op de latere album staan vaak wel een paar prima nummers , maar als geheel zwalkt het nogal. Zijn laatste goede worp is voor mij An Appointment With Mr Yeats . Als volledig album dan. Ook daar spreekt hij de teksten erg nadrukkelijk uit , maar stoort het mij minder .

avatar van johan de witt
Ja dat Yeats-album beviel mij ook uitstekend, misschien ook omdat het zulke sterke teksten zijn Maar het was ook bevlogen gezongen en gespeeld. Wat ze daarna uitgebracht hebben, tenminste wat ik ervan gehoord heb, is echt zeer matig.

avatar van Savant
My songs downhill is wellicht de betere titel hier

avatar van EttaJamesBrown
Zou een leugenaar zijn als ik zou zeggen dat Mike zichzelf overtroffen heeft. Ga natuurlijk het album wel beluisteren.

avatar van Supersid
Jongens, jongens, niet overdrijven met dat Mike-bashen he. Modern Blues vond ik overigens nog heel sterk, maar wel een groeiplaat. De rest is steeds minstens degelijk gebleken. Dat niets hetzelfde blijft, zeker na bijna veertig jaar, spreekt vanzelf...

Supersid schreef:

I stand corrected sir. Modern Blues was een lekker plaatje. Maar de laatst uitgebrachte plaat, Good Luck Seeker viel me, op twee drie prijspakkers na, toch wat tegen. Wel een mooie hoes, dat dan weer wel. En de nieuwe single valt me ook tegen. Het is daarom dat ik denk: eerst maar eens uitgebreid luisteren, dan kijken of ik wil kopen. En dat is toch voor het eerst met Mike, dat ik die bedenking heb...

avatar van Supersid
Zeker, Savant, en in alle eerlijkheid vind ik ook dat bijvoorbeeld "Out of All This Blue", hoewel geen slechte plaat, een experiment was dat ook beknopter had gekund. Toch benieuwd naar deze weer. En de parels zijn de laatste twintig jaar ook niet de singles / op voorhand vrij gegeven nummers: ik zie bijvoorbeeld een slotnummer van meer dan negen minuten, geen slecht voorteken!

avatar van EttaJamesBrown
Geen hoogvlieger, wel vermakelijk. Enne, oude helden moet je blijven steunen. Ik houd van Mike.

avatar van Savant
Eerlijk is eerlijk, de plaat valt me enorm mee. Over de gehele linie gezien beter dan de vorige. Stem ietwat heser, productie in sommige nummers een tikkie dof klinkend. Wellicht weer eens een producer inhuren? Maar de liedjes zijn goed, en Mike blijft tekstueel altijd erg goed. Ook ‘the liar’ valt bij herhaaldelijk luisteren op een goede installatie op zijn plek. Kortom, ik schreef hem net iets te snel af. Had ik niet moeten doen .

avatar van titan
titan (crew)
Kwantiteit gaat de laatste jaren boven kwaliteit bij The waterboys. Helaas, want zo verwatert de discografie van de band. Valt me ook op dat Mike Scott steeds meer praat in plaats van zingt.