Sepultura - Arise (1991)

Braziliƫ
Label: Roadrunner

1. Arise (3:18)
  2. Dead Embryonic Cells (4:52)
  3. Desperate Cry (6:41)
  4. Murder (3:26)
  5. Subtraction (4:47)
  6. Altered State (6:34)
  7. Under Siege (Regnum Irae) (4:54)
  8. Meaningless Movements (4:41)
  9. Infected Voice (3:18)
  10. Orgasmatron * (4:14)
  11. Intro * (1:33)
  12. C.I.U (Criminals in Uniform) * (4:16)
  13. Desperate Cry [Scoot Burns Mix] * (6:43)
avatar van Edwynn
2 bands met een geheel eigen geluid. Niet te vergelijken.

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
Vierde full album van onze vier Brazilianen en afkomstig uit een tijdperk waarin mijn interesse in metal en aanverwanten aan het tanen was om een aantal jaren later op een laag pitje te staan. Ik kreeg de indruk dat ik alles al gehoord had, dat niemand meer inventief bezig was en dat bloedarmoede de kop opstak. Ik werd plots oud.
Vele mensen in mijn kennissen- en vriendenkring liepen met Sepultura weg, ik toen niet en nu nog altijd niet. Ik spreek met opzet niet over de vorige albums en zeker niet over de opvolgers met al dat "terug naar mijn roots en laat ik propageren voor de indianen in het alsmaar verdwijnend regenwoud"-gedoe. Mooi van opzet maar aan weinig metalheads besteed. Pas toen werd ik kwaad op Seputura, want kleine snotapen van tien à twaalf jaar vonden dit ineens coole muziek. Ik werd plots oud.
Arise is een degelijike thrasher met volgende interessante nummers: Arise, Desperate Cry en Infected Voice. De andere nummers vind ik nog altijd heel weinig aan, behalve dan hier en daar het zeer flitsende gitaarwerk van Andreas Kisser. Ik spring nergens meer op maar kijk op mijn uurwerk om te zien hoe lang dit nog duurt. Dit album heeft zijn momenten maar om dit nu een klassieker te noemen, gaat voor mij te ver. Daarvoor staan niet genoeg interessante instrumentale stukken op en de zang van Max Cavelera is gewoon heel middelmatig: een matige zanger die staat te blaffen op veelal gelijklopende zanglijnen, veel variatie zit er niet in de stem. Het gitaarwerk van Andreas Kisser is voor mij het lichtpunt op deze plaat. Ik word een oude zaag.
Sepultura is niet verantwoordelijk voor mijn tanende interesse toen, nu is mijn interesse al een paar jaren terug en in volle glorie. Dit album van Sepultura bevalt mij gewoon niet meer, misschien is dat mijn persoonlijke definitie van gedateerdheid. Het is de leeftijd.

avatar van frayedends
Waardig opvolger van Beneath the remains, afwisselender opgebouwde nummers, productie weer iets beter maar......de beperkingen van Max zijn zangkunsten zorgden er voor dat dit voor mij een 'net niet' album werd. Op Beneath the remains vond ik het op een of andere manier minder storend omdat dat in zijn geheel een lekker raggend album was. Maar hier is de muziek zelf beter uitgewerkt, met meer ruimte voor rustige passages en mid-tempo (bv. Desperate cry). Met andere woorden vind ik de zang minder doorontwikkeld dan het instrumentaal. Niet spannend genoeg. Ik weet, het hoeft ook geen 'zingen' te worden maar anderen met een brulstem e.o. deathgrunt kunnen me wel boeien (Chuck Shuldiner, Nick Holmes destijds bv).
Heb toendertijd bij Bullet in Eindh. de Lp gekocht. Een Limited Edition met ruwe mix en andere hoes, alvast op de markt gebracht alvorens Rock inRio begon. Ik weet niet in welke landen deze nog meer werd uitgebracht. Heb ze in diezelfde week op Dynamo Open Air gezien. Samen met Sacred Reich het hoogtepunt van de dag. Hmm, ga The American Way nog maar eens opzetten...

avatar van vielip
Mijn eerste kennismaking met Sepultura. En wat voor één!! Ik kan me nog herinneren dat toen dit album uit kwam, iedereen helemaal leip was van de vette produktie. Zoiets hadden we toen nog nooit gehoord (in mijn klas niet tenminste ). Zo vet en zo heavy!
Dead embryonic sells is altijd mijn favoriet geweest op dit album maar eigenlijk zijn alle nummers top. Ik heb 'm trouwens al een tijd niet meer geluisterd. Maar weer eens doen binnenkort

PriestMaiden
Klassieker met als hoogtepunt Dead Embryonic Sells

avatar van Metal-D78
Toen cd's nog FL 39,95 kosten en ik een jaar of 14 was heb ik deze keurig bij de bibliotheek geleend en gekopieerd. Grijs gedraaid op het cassettebandje natuurlijk op de route naar school. Inmiddels voor minder dan € 10,-- op cd gekocht (hoezo inflatie?) en kan er nog steeds van genieten.

avatar van Eddie
Blijft inderdaad een gouwe ouwe. ik kan nog steeds helemaal los gaan op die riff van Arise

avatar van trebremmit
Geweldig album van Sepultura, destijds was deze band wel een ontdekking voor mij, hoorde een concert van hun bij Vara's Vuurwerk en was meteen verkocht, dat concert heb ik nog steeds op een cassettebandje staan.
Arise zit vol tempowisselingen, bruut gitaarwerk, snijdende solo's en een Cavalera die er net dat beetje extra aan toe voegt. Ik vond ze altijd net wat anders klinken dan de meeste thrash bands van die tijd, echt een eigen geluid.

MindRuler
Metal-D78 schreef:

Herkenbaar verhaal; ik had Arise samen met Beneath The Remains op een gekopieerde tape.
Was ook meteen mijn eerste kennismaking met de band.
Velen zullen het met me oneens zijn, ik vond Chaos AD hierna dik tegenvallen.

avatar van Metal-D78
Nee hoor, vond Chaos A.D. ook tegenvallen. Daarop kwamen de eerste oerwoud geluiden al de hoek om zeilen. Not done natuurlijk in die tijd. Sepultura had voor mij met Roots helemaal afgedaan. Ik heb die alleen vanwege de bonus cd waar het concert Under Siege (op VHS) op staat. Dat zijn de beste nummers van Arise en Beneath live in Spanje. Heel prettig.

Metal-D78 schreef:

Eigenlijk is hij dan nu maar € 2,00 goedkoper dan in 1991.
Maar hij is nog steeds elke cent waard. Dat vind ik ook.

Chaos A.D. vond ik direct geweldig. De hardcorefeel beviel mij wel. Bovendien staan er gewoon gave afwisselende nummers op.

Roots daarentegen vond en vind ik nog steeds de grootste rommel die de band ooit uitbracht.

avatar van trebremmit
Nee man, Roots is ook te gek.

avatar van vielip
Chaos AD vond ik een zo-zo album. Gave nummers maar ook minder spul. En de sound beviel me ook niet echt kan ik me herinneren. Roots vond en vind ik nog steeds helemaal niks!!

avatar van rarekwabbus
Ik vind dat typische horror-randje op dit album lekker naar voren komen.

avatar van Lau1986
Heerlijke plaat van Sepultura, hun beste, naar mijn mening. Heerlijke riffs, heerlijke stem. genieten! De volle plaat. Prachtig hoe een nummer als Arise in je hoofd blijft hangen.

avatar van exodus
Sepultura favoriete albums bij mij: 1-Schizophrenia, vlak er achteraan 2-Beneath..., 3- Morbid Visions. 3 toffe platen die goed of rauw Sepultura op de ouderwetse manier zijn. Arise bezit een paar leuke nummers, maar niet meer dan dat bij mij...'t is wat saaier en minder mijn inziens. Daarna vind ik deze band al helemaal niet meer te pruimen...maar ja, ik zal wel zo'n ouderwetse thrash lul zijn, haahahaha...ben ik trots op! Thrash 1983-1990. 85,'86,'87,'88,'89 waren de top jaren! ! !

avatar van Thin Air!
Orgasmatron knalt nu heel hard uit mijn boxen.
Ik heb zin om te verbouwen, de tuin om te spitten, met zandzakken te sjouwen... ik heb ENERGIE...

avatar van Edwynn
Orgasmatron? Die van die EP?

Mèh.

kippenhok
Orgasmatron is inderdaad behoorlijk mèh. Ik heb nooit zo begrepen wat er nu zo bijzonder aan is - ik vind het maar een middelmatige cover.

Dit album daarentegen zet ik nog graag en met veel plezier op, hoewel het inmiddels wel wat gedateerd klinkt.

Cured
Ik vind het hun beste eigenlijk.

avatar van vielip
Gedateerd? Zo hoort thrash juist te klinken in mijn optiek! Wat mij betreft een stuk lekkerder in vergelijking met de meeste hedendaagse thrash/metalalbums die de laatste pakweg 10 jaar zijn uitgebracht.

avatar van roefs9297
Gister op de kop getikt voor 4 euro en ben er blij mee, mijn vriendin overigs wat minder. Wat beuk dit album toch lekker door. Murder is mn favoriet. *4.5

avatar van the crook
Edwynn schreef:

Yep! Chaos A.D. vind ik ook beter dan Arise, lekkere attitude hebben die nummers. Arise vond en vind ik een slechte poging om Slayer naar de kroon te steken en daarnaast verafschuw ik de verschrikkelijke Scott Burns productie van Arise, het spettert gewoon niet zoals Seasons in the Abyss deed (en nog steeds doet m.i.)!

avatar van vielip
Arise een poging om Slayer naar de kroon te steken? Weet je dat wel zeker? Qua stijl en spel lijken beide bands totaal niet op elkaar namelijk vind ik. Sepultura is veel melodieuzer (zeker op Arise) dan Slayer ooit was. En wat betreft de productie van Burns; hemels!! Véél beter dan die gortdroge meuk van Chaos A.D.
Arise is zoals thrash hoort te klinken vind ik; smerig en vet!

avatar van Eddie
Ik miste hem ook even. Ik heb in Arise nooit een poging om Slayer naar de kroon te steken kunnen ontdekken. Ik hoor in Arise totaal geen slayer invloeden terug, het is inderdaad veel melodieuzer waar Slayer technisch veel verder gaat dan Sepultura. De slayer riffs zijn veel complexer dan die van Sepultura.
Over de productie kun je discusseren, ik vind de vrij vlakke productie van Arise wel lekker, maar je moet er van houden idd. Chaos A.D. was destijds wel een dappere plaat maar heeft mij nooit zo kunnen bekoren.

avatar van B.Robertson
Nooit fan van deze band geweest maar voor een luttel bedrag zo veel jaar na die tijd toch een tweedehands Arise zonder bonustracks op de kop getikt. Vergis ik mij, of hebben ze goed naar Blackened van Metallica geluisterd? Niets ten nadele van Sepultura overigens, klonk allemaal wel goed en met de rating ga ik eens een keer over één nacht ijs, album blijft toch wel in mijn collectie.

avatar van vielip
Dat van Blackened zou best kunnen. Metallica mocht dan alleen andersom weer willen dat hun Justice album zo vet geproduceerd was als dit Arise