Frank Boeijen - Subliem Gebaar (2022)

Uitgebracht in eigen beheer

1. Die Zelfbedachte Hemel (4:43)
  2. De Morvan bij Zonsopgang (4:36)
  3. In Tijden van Stilte (3:49)
  4. Vreemd en Vertrouwd [Live] (4:06)
  5. Het Park (4:59)
  6. Of Ligt het aan Mij (4:52)
  7. Mijn Geliefde Luisteraar (3:48)
  8. De Man en de Engel (4:50)
  9. Als Geen Ander (4:56)
  10. Woord voor Woord (5:44)
  11. Een Subliem Gebaar van Liefde [Live] (8:15)
  12. Meer Dan Liefde (4:27)
  13. Zo Mooi voor Mij (3:20)
avatar van Sparky
Een optimistische plaat en zo te lezen toegankelijker en evenwichtiger dan (het al weer vier jaar oude) Palermo, lees ik o.a. in een eerste recensie. Ik ben benieuwd.

avatar van Kos
Kos
Leuk dat je dr bent Bert

avatar van Premonition
Ook wel benieuwd naar de top 10 van een radio DJ, Bert Kranenbarg

avatar van Premonition
Zeker benieuwd naar dit album, Frank Boeijen zit duidelijk in een andere mindset in zijn leven. Nieuwsgierig wat dit muzikaal oplevert.

avatar van johan de witt
Mooie uitzending vanmiddag, Bert!
Ook wel nieuwsgierig naar dit album morgen.

avatar van luigifort
Ms kan Bert meedoen aan de ladder

avatar van johan de witt
Dat zou een subliem gebaar zijn

avatar van luigifort
Ms kan hij deze site promoten op de radio, dat zou een nog subliemer gebaar zijn

avatar van vigil
luigifort schreef:

Moet hij er ook wel bij vertellen dat er hier ook de nodige weinig sublieme stoorzenders aanwezig zijn zonder ook maar enige smaak

avatar van johan de witt
Mooi herfstig album van Frank.
Bevalt prima bij de eerste luisterbeurt.

klinkt weer ouwerwets zoals Welkom in Utopia.....zijn beste met band

avatar van vincentcorjanus
In een recensie in een muziektijdschrift werd al gesproken over 'het beste album sinds AS'. Ik denk dat Frank Boeijen zijn meest evenwichtige album in jaren heeft afgeleverd. Waar 'Palermo' vooral beschouwen verstild klonk, is Subliem Gebaar stuwend, energiek, melancholisch én dynamisch. Neem een experimenteel lied als Het Park, een groot knipoog naar zijn verleden.

Qua stijlen, maakt Boeijen een reis in de tijd. De Morvan bij Zonsopgang doet denken aan de zoete zomermuziek van De Ballade Van De Dromedaris, terwijl Of Ligt Het Aan Mij en Die Zelfbedachte Hemel ons laten reizen naar klanken uit de jaren '80. Zo Mooi Voor Mij is bijna filmisch. Een grande finale zoals alleen een groot kunstenaar dat kan.

avatar van Cannabooze
Eerder vanmorgen luisterde ik (puur toevallig) naar As .
Na het beluisteren van dit album, struinde ik langs de nieuwe releases op Spotify.
De keuze was snel gemaakt: nog maar een rondje Frank.
Ik kon amper een verschil bespeuren.
En dat is natuurlijk een groot compliment.
Deze zal ik zeker wat verder gaan uitdiepen.

avatar van rkdev
Ik val maar meteen met de deur in huis: ik vind het echt ongekend dat Frank Boeijen al meer dan 40 jaar albums uitbrengt en nog nooit een album heeft afgeleverd die een 'onvoldoende' scoort. Hij moest er even inkomen met de FBG, maar vanaf 1984 scoort hij hier op MuMe nooit lager dan een 3,34 wat toch een mooie 7- is. En ook zijn nieuwe album is alweer om door een ringetje te halen.

Wederom levert Frank een warm klinkend album af dat nooit verder komt dan midtempo, maar toch de volle speelduur boeit. Bijna volledig ingespeeld door Frank samen met multi-instrumentalist Ton Snijders klinkt het toch alsof je naar een volledige band zit te luisteren. Af en toe horen we de gitaar van oud FBG-lid Ger Hoeijmakers en twee nummers zijn live in het theater opgenomen met zijn live-band.

Leuk is de tekstuele verwijzing in 'Het Park' naar 'Kronenburg Park':
"Vandaag was ik in het park
Ik liep door mijn lied
Daar kom ik vandaan"

Ook eindigt hij het nummer met dezelfde "Ha..Ha..Ha" als Mai Tai deed in dat nummer. Leuk gevonden.

Het erg fraaie 'Een Subliem Gebaar van Liefde' was al in april 2020 gedeeld in een live versie, en het lijkt erop dat Frank deze versie in de studio niet heeft kunnen overtreffen want het is deze versie die ook het album heeft gehaald. Muzikaal wordt het werkelijk fantastisch ingespeeld door zijn solide live-band, voor mij het hoogtepunt van het album.
Opener 'Die Zelfbedachte Hemel' en afsluiter 'Zo Mooi Voor Mij' verschenen zelfs al op zijn live-abum van de 2019 tour (Theatertour 2019 Live (2019))

Maar het hele album staat vol met fraaie, melancholische nummers die minder voortkabbelen dan op voorganger 'Palermo' en me daarom meer raken. Enige minpunt dat ik kan bedenken is dat de albums van Frank er ook qua verpakking altijd zeer verzorgd uit zien. Dat is deze keer wat summier, met een dun digipack hoesje en geen boekje met teksten. Enige smetje op een "Subliem" album.

Nou, de grootmeester flikt het weer.
Ik denk dat dit een van zijn beste platen ooit is.
Tekstueel en muzikaal prachtig en vol.
Vooral de 2 live-nummers staan als een huis.

Ik hoop dat de tour doorgaat, 20 mei staat hij in Kerkrade en ben van plan dan kaartjes te kopen.
Verheug me er nu al op.

avatar van Lost
Wederom een goede plaat van Frank…. Een uurtje genieten van zijn mooie muziek.
Minpuntje wat er eigenlijk minder toe doet: de hardware is toch een pak minder dan we gewend zijn van Frank… simpel dun kartonnetje met cd erin… geen tekstboekje…

Als daar maar geen deluxe editie van komt…

avatar van rkdev
Inmiddels is ook de LP aangekondigd, waar dan gelukkig wel de teksten bij zullen zitten. Maar de LP is helaas wel behoorlijk onvolledig omdat er maar 10 van de 13 nummers op zullen staan. Zonde!

Side A
Die Zelfbedachte Hemel
De Morvan Bij Zonsopgang
In Tijden Van Stilte
Vreemd En Vertrouwd (Live)
Het Park

Side B
Of Ligt Het Aan Mij
Mijn Geliefde Luisteraar
De Man En De Engel
Als Geen Ander
Een Subliem Gebaar Van Liefde (Live)

avatar van scipio
[quote]rkdev schreef:

Goed om weten! Waar heb je dit ontdekt?

avatar van henrie9
Elvis Costello, zojuist aan album 32. Frank Boeijen, hij, aan album 30. Jawel, hiermee zijn we direct in de ban van zijn 'Subliem Gebaar'. Wat een gevoelige jongen toch die Frank Boeijen, nog steeds´. De innemende klassieke platen als 'Welkom In Utopia', 'As' of al die hits van de man, sedert de jaren tachtig al of niet gemaakt met zijn 'Groep', de reeks is inmiddels meer dan indrukwekkend. Al meer dan vier decennia lang levert hij alhier van de meest sfeervolle Nederlandstalige pop, is hij in de Lage Landen zowat de Nederlandstalige Ramazzotti, en zeg ook maar, iemand van van het slag van Costello, musicus van een blijvende, torenhoge klasse.

De mistroostige sound die Boeijen kenmerkt zit zeker ook in deze 13 nieuwe songs van 'Subliem Gebaar'. Allemaal schetsjes over leven en liefde, verdriet en blijdschap, met positieve boventoon, maar evenzeer gedrenkt in melancholie des te meer opgeroepen door de aanhoudende tijden van culturele opsluiting. Kunstenaars trekken ondanks alles toch de band met hun publiek zoveel als mogelijk aan en een nieuwe plaat is daarbij altijd de meest welkome ingeving. Steeds in afwachting dan toch, in verlangen naar het ultieme moment dat, als was het maar met mondjesmaat, weer live de lichten aan gaan.

Samen met pianoman Ton Snijders kwamen ze in isolement aldus toch weer tot een schare van die typisch Boeijense catchy oorwurmen. Alle samengeschilderd van een veelkleurig, evenwichtig palet aan stijlen en met Boeijen als vanouds evenzeer als de man van de muziek als het woord. We sprokkelen uitschieters zoals de prachtige, weidse opener, 'Die Zelfbedachte Hemel' , 'In Tijden Van Stilte', het live opgenomen hoogtepunt 'Een Subliem Gebaar Van Liefde', de grootse ode aan de liefde 'Als Geen Ander'. En... Frank gaat ook zelfs even terug naar 'Kronenburg Park', in zijn 'Het Park'!

Deze uitstekende dertigste valt zo inderdaad binnen als een subliem, teder gebaar als geen ander. Waarmee tevreden fans hun Frank Boeijen weer even warm in het hart zullen sluiten.

avatar van Kos
Kos
Een Frank Boeijen album ten voeten uit.

Gen kleinkunstpogingen of iets van genreverbreding maar puur Nijmeegse melancholie.

avatar van Twinpeaks
Hele fijne plaat van Boeijen. Net toen ik dacht dat hij steeds minimaler ging schrijven , komt hij op de proppen met een album waarin de balans perfect is. Doordat er ook weer wat uptempo songs zijn verdwijnt de eenvormigheid. Dat maakt de laatste albums toch wat saai, ondanks de kwalitatieve songs.
Boeijen neemt de tijd in zijn songs , zonder te verzanden in herhaling. Sinds de release in huis en eigenlijk is er geen dag geweest dat ik hem niet gedraaid heb. Fraaie verzameling liedjes van een troubadour die op eenzame hoogte staat in de lage landen. 4 en halve ster met kans op de volle mep.

avatar van bommel
Prachtig, het blijft maar doorgaan met die fraaie muziek, nee het wordt zelfs steeds beter / met afstand de beste zanger van Nederland

avatar van d'ap
Twinpeaks schreef:
Sinds de release geen dag dat ik hem niet gedraaid heb.
Repeat, repeat, repeat! Voor zover dat mogelijk is...

De Music on Vinyl versie, blauw gekleurd, vandaag aangeschaft. Deze plaat gewoon blind gekocht. Waarom? Nu, al sedert den beginne bekend met de muziek, live een aantal xx gezien, gehoord en de recensies deden de rest, beste plaat in jaren, etc...
Nou dat moge kloppen ja, geweldig mooie plaat geworden. Boeijen inmiddels ook stukken ouder, dat hoor je ook maar dat mag ook. De muzikale inkleuringen zijn weer prachtig. Bij de opener Die zelfbedachte hemel kreeg ik al dat gevoel van wow, prachtig, machtig, gewoon goed ja. En dat gaat bij numero 2 gewoon verder. Tja,met afstand wel de beste Nederlandse artiest samen met de Groot of course. Veelzijdig album geworden, hemelse melodieën, prachtige teksten, zoals altijd wel, kortom top absoluut. Een subliem gebaar naar een sublieme plaat van een dito subliem artiest. En daar mogen we hier ten lande trots op zijn. Oh yeah