Alicia Keys - KEYS (2021)

Alternatieve titel: KEYS II

3. Best of Me (3:59)
  4. Dead End Road (3:32)
  5. Is It Insane (6:21)
  6. Billions (3:19)
  7. Love When You Call My Name (3:37)
  8. Only You (3:15)
  9. Daffodils (4:33)
  10. Old Memories (2:59)
  11. Nat King Cole (3:39)
  12. Paper Flowers * (3:24)

met Brandi Carlile

13. Like Water * (3:57)
  14. Stay * (3:39)

met Lucky Daye

15. In Common [Black Coffee Remix] * (4:58)
  16. Keys * (1:25)
  17. Only You [Unlocked] (3:11)
  18. Skydive [Unlocked] (3:03)
  19. Best of Me [Unlocked] (3:43)
  20. Lala [Unlocked] (4:31)

met Swae Lee

21. Nat King Cole [Unlocked] (4:05)

met Lil Wayne

22. Is It Insane [Unlocked] (4:27)
  23. Come for Me [Unlocked] (3:29)

met Khalid en Lucky Daye

24. Old Memories [Unlocked] (3:52)
  25. Dead End Road [Unlocked] (3:32)
  26. Love When You Call My Name [Unlocked] (3:15)
  27. Daffodils [Unlocked] (3:04)
  28. Billions [Unlocked] * (3:00)
  29. Trillions * (2:53)

met Brent Faiyaz

30. In Common [Kaskade Radio Mix] * (3:17)
totale tijdsduur: 1:21:38 (1:48:11)
avatar van Reijersen
Gaat om een nieuwe dubbelalbum met 2 stijlen: Originals (in de basis stem en piano) en Unlocked (met beats etc). Ik ben in ieder geval zeer nieuwsgierig.

avatar van Zwaagje
Voor wat het waard is....

Doe ons maar de ‘pure’ Alicia Keys van deel 1 van haar nieuwe dubbelalbum ★★★☆☆
DPG Media Privacy Gate - volkskrant.nl

avatar van Reijersen
Alicia Keys heeft niet stil gezeten. In 2020 kwam ALICIA nog uit een hier is dan het album met haar achternaam KEYS. Een megaproject met veel songs. Het album bestaat als het ware uit 2 delen: original en unlocked. Het eerste gedeelte Original is de Alicia Keys zoals we die kennen van haar eerdere muziek. Het tweede gedeelte is een meer volgeproduceert gedeelte. Dezelfde songs in een andere stijl. Zelf zou ik willen zeggen dat je het als luisteraar prima alleen bij het Original-gedeelte kan houden, want het Unlocked-gedeelte is matig uitgewerkt en voegt écht heel weinig toe aan de originele versies. Het is allemaal te simpel en te matig uitgewerkt bij het unlocked gedeelte. Misschien in Unlocked alleen Dead End Road, Come for Me en Is It Insane als de moeite waard te betitelen zijn.

Dat is bij de Originals wel anders. Daar is meer dan genoeg moois te ontdekken. Vooral ook omdat de stem van Alicia zo fijn blijft. Meer dan de moeite waard zijn Dead End Road (gospelballad met kracht), Is It Insane (prachtig ingetogen en uiterst jazzy, genieten!), Love When You Call My Name (mooi subtiel met een stem die het draagt), Only You (piano+stem), Paper Flows en Like Water (beide heel mooi). Een hoop moois te vinden dus. Misschien dat alleen Plentiful, Skydive en Billions het minst zijn op dit gedeelte van het album. Maar ook dat zijn nog meer dan fijne songs. Al met al een ambitieus project van Keys waarbij je het bij het eerste gedeelte kan houden, want daar vind je prachtige muziek,

avatar van MIAB
Dit is een lange zit. En waar ik dat normaal bij Alicia geen probleem vind, is dat nu wel het geval. Old Memories is een fijn nummer, maar van de originals blijven verder slechts een paar hangen. Van de unlocked versie vind ik eigenlijk alles middelmaat en CD2 is wat mij betreft dan ook overbodig. 3*

Plentiful (3:08) --- 3,5
Skydive (3:04) --- 3,0