Ice Age - The Great Divide (1999)

Rock / Metal
Label: Magna Carta

1. Perpetual Child (10:29)
  2. Sleepwalker (5:25)
  3. Join (5:56)
  4. Spare Chicken Parts (8:51)
  5. Because of You (5:33)
  6. The Bottom Line (4:45)
  7. Ice Age (11:09)
  8. One Look Away (5:42)
  9. Miles to Go (5:02)
  10. To Say Goodbye, a) Part One: Worthless Words (3:13)
  11. To Say Goodbye, B) Part Two: On Our Way (8:18)
avatar van Edwynn
Maga Carta was in de jaren 90 ook zo'n label met alleen maar proggy acts. Dingen van Cairo, Magellan en solospulletjes van James LaBrie zagen via het label het levenslicht. Enkele werken van Ice Age dus ook en deze band kreeg destijds goede kritieken en op basis daarvan heb ik deze en de opvolger aangeschaft. Knap geconstrueerde muzikale krachtpatserij verpakt in best wel aardige songs. Dat vat het wel samen. Het geheel is vrij naturel en bijna live geproduceerd. Dat is precies hetgeen wat ik er aangenaam aan vind. Je zit er met de neus bovenop. Wat er in godsnaam van deze band is geworden weet ik niet.

avatar van namsaap
Prima album van deze progrockers. Productioneel klinkt het geheel wat flets en komt het geheel wat gedateerd over (wel vaker een probleem bij Magna Carta-releases) maar de individuele partijen komen goed naar voren door de transparantie productie. Muzikaal valt er genoeg te genieten op dit album. Kracht van de band is dat ze naast de nodige muzikale hoogstandjes ook gewoon goede nummers schrijven. Hoogtepunten op deze CD zijn Perpetual Child, Sleepwalker en The Bottom Line.

74/100