Thomas Feiner & Anywhen - The Opiates Revisited (2021)

Zweden
Rock / Pop
Uitgebracht in eigen beheer

1. Siren Songs (6:04)
  2. Dinah & the Beautiful Blue (5:25)
  3. The Rain Collector (4:11)
  4. Scars and Glasses (4:42)
  5. Postcard (3:59)
  6. Yonderhead (7:56)
  7. Where's the High? (4:17)
  8. Toy (4:44)
  9. For Now (4:51)
  10. Giant (5:20)
  11. Mesmerene (5:06)
  12. Betty Caine (3:38)
  13. All That Numbs You (4:17)
avatar van Mjuman
Niet of 't of 't ander, maar dit is een heruitgave van Thomas Feiner & Anywhen - The Opiates Revised (2008) - MusicMeter.nl (en op zich ook al een heruitgave van de eerste versie). Lijkt me simpel op te lossen door bij de oudere, 2e, versie bonustracks toe te voegen.

Deze uitgave is door de Thomas Feiner aangezwengeld en tot stand gekomen mbv crowdfunding.

avatar van Chameleon Day
Inderdaad onzinnig dat deze hier staat. Btw: het vinyl is toch nog niet uitgebracht?

Chameleon Day schreef:

Not to my knowledge - btw aanvraag is overtekend (141%) - release komt er dus wel, wanneer? Zie The Opiates Revisited | Thomas Feiner & Anywhen | Thomas Feiner - thomasfeiner.bandcamp.com

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Thomas Feiner & Anywhen - The Opiates Revisited - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Thomas Feiner & Anywhen - The Opiates Revisited
De Zweedse muzikant Thomas Feiner maakte in 2001 een nauwelijks opgemerkt meesterwerk, schopte het in 2008 met dit album tot de cultstatus, maar is nu klaar voor alle lof die dit fraaie album verdient

In 2001 is de muziek van de Zweedse muzikant Thomas Feiner me volledig ontgaan en ook toen David Sylvian het album in 2008 oppikte en een nieuwe kans gaf, was ik niet bij de les. Dankzij een gouden tip heb ik de derde kans die The Opiates heeft gekregen wel opgemerkt en wat is het een indrukwekkende luisterervaring gebleken. Thomas Feiner maakt ruim een uur lang diepe indruk met stemmige muziek die varieert van uiterst ingetogen tot bijna bombastisch. De bijna neoklassieke inkleuring van veel songs op het album voorziet de muziek op The Opiates Revisited van een beeldend karakter, maar door de indringende zang van de Zweedse muzikant sta je ook steeds weer met beide benen op de grond. Indrukwekkend.

Een lezer van deze BLOG zette me een aantal dagen geleden op het spoor van The Opiates Revisited van Thomas Feiner & Anywhen. Het is een geweldige tip, want wat is dit een mooi en bijzonder album. Echt nieuw is het album overigens niet, want de Zweedse muzikant Thomas Feiner bracht The Opiates in 2001 al eens uit met zijn band Anywhen. Het album deed weinig tot niets, tot het in 2008 werd opgepikt door het album van David Sylvian, die zich over The Opiates ontfermde en het album opnieuw uitbracht als The Opiates Revised.

In 2008 schopte Thomas Feiner het met album tot de cultstatus, onder andere met een onwaarschijnlijk hoge score op het muziekplatform MusicMeter. Het is me destijds helaas ontgaan, maar gelukkig is er nu The Opiates Revisited, waarmee het album voor het eerst ook op vinyl en op de streaming media diensten beschikbaar is. The Opiates Revisited bevat alle songs van de twee eerdere versies van het album, twee nieuwe tracks en één remake. Het is goed voor dertien songs en ruim een uur muziek.

Het is muziek die het uitstekend zal doen bij de lage temperaturen die voor de komende weken worden voorspeld en het is bovendien muziek die troost biedt in deze donkere tijden. Thomas Feiner & Anywhen maken op The Opiates Revisited zeer stemmige muziek. Het is muziek die wordt gedomineerd door warme en organische klanken, waaraan hier en daar flink wat strijkers en blazers zijn toegevoegd. Het combineert prachtig met de veelzijdige stem van Thomas Feiner, die zowel in de hoge als de lage regionen uit de voeten kan en altijd wat weemoedig zingt, wat de muziek op The Opiates Revisited voorziet van nog wat extra melancholie.

De muziek van de Zweedse muzikant zal zeker in de smaak vallen bij liefhebbers van onder andere Nick Cave en Tindersticks, om twee namen te noemen, maar zeker ook bij een ieder die de muziek van David Sylvian hoog heeft zitten. De voormalig Japan zanger heeft The Opiates dertien jaar geleden niet voor niets omarmd, want The Opiates Revisited klinkt meer dan eens als een album dat David Sylvian zelf ook gemaakt zou kunnen hebben.

Thomas Feiner heeft de afgelopen decennia ook de nodige filmscores gemaakt en dat hoor je op The Opiates Revisited. Met name de wat neoklassiek aandoende songs op het album hebben een beeldend karakter en doen het ongetwijfeld uitstekend bij beelden van weidse landschappen.

Het knappe van The Opiates Revisited is dat het album alle kanten op kan. Het ene moment zwellen de strijkers en blazers bijna pompeus aan, maar Thomas Feiner kan zijn muziek ook heel klein houden of toch heel voorzichtig laten ontsporen. De sfeervolle klanken op het album brengen je makkelijk in een wat dromerige stemming, maar de indringende stem van de Zweedse muzikant voorziet de songs op The Opiates Revisited steeds weer van urgentie.

Ik kan me heel goed voorstellen dat er in 2008 in kleine kring flink wat ophef was over dit fascinerende album en ik ga er van uit dat deze ophef ook nu kan ontstaan, al is de timing van deze release natuurlijk ongelukkig. Zelf ben ik in ieder geval heel blij met dit album dat de avonden keer op keer prachtig inkleurt en dat iedere keer weer net wat meer indruk maakt. In kleine kring is al lang bekend dat Thomas Feiner twintig jaar geleden een meesterwerk heeft afgeleverd, maar dit album moet eigenlijk iedereen horen. Bij voorkeur nog voor 2021 er definitief op zit. Erwin Zijleman

avatar van Chameleon Day
Mjuman schreef:

Ik zie nu pas dat de huidige (her)uitgave "revisited" heet en de vorige (uit 2008) "revised". Formeel verschillende releases.

Chameleon Day schreef:

Zou bijna denken typische marketing-truuk, en ook je gebruikt IT en het wordt opeens meer
"Formeel" - 'k geef nog een voorbeeld: formeel krijgen we een nieuw kabinet, in de praktijk is het dezelfde, iets aangepaste, Ikea-kast

avatar van Broem
Vaste waarde in mijn top 10 en nog eens (her)bevestigd door deze fraaie release. Heb me laten verleiden tot de crowd-funding actie. Dit is er voor mij eentje om op vinyl te hebben. Genoeg over gezegd en geschreven want deze droeftoeter heeft een magistraal album gemaakt. Staat nu volgens mij in 3 verschillende versies op mume. Ach, kan nooit genoeg zijn toch!

avatar van Kevinski79
Yonderhead......

avatar van Jake Bugg
Where's The High en All That Numbs You zijn nummers die me keer op keer raken.
De andere nummers zijn ook van een waanzinnig topniveau.
Wat een album...

avatar van Broem
Wacht met smacht op de vinylversie. In december besteld (en betaald) Inmiddels zo’n 10 mailtjes verder met uitputtende uitleg waarom het zolang duurt De dag dat ie arriveert gaat ‘n bijzondere worden.

avatar van dix
dix
Broem schreef:
Vaste waarde in mijn top 10... Staat nu volgens mij in 3 verschillende versies op mume.

Dan kun je een volledig Opiates podium bouwen

Broem schreef:

Vandaag was het zover Bijna 1 jaar na dato. In da house. Dat wordt genieten van de vinylversie van dit droeftoeteralbum.