Josh Ritter - The Historical Conquests of Josh Ritter (2007)

3,78

Folk / Pop
Label: Universal

1. To the Dogs Or Whoever (3:02)
  2. Mind's Eye (2:53)
  3. Right Moves (3:44)
  4. The Temptation of Adam (4:12)
  5. Open Doors (2:35)
  6. Rumors (3:31)
  7. Edge of the World (1:41)
  8. Wait for Love (3:46)
  9. Real Long Distance (2:42)
  10. Next to the Last Romantic (2:49)
  11. Moons (0:51)
  12. Still Beating (3:49)
  13. Empty Hearts (4:40)
  14. Wait for Love (You Know You Will) (2:37)
13 BERICHTEN 1 MENING
geplaatst: 18 juli 2007, 18:03 uur [permalink]
Josh Ritter is een beetje een onzichtbare artiest lijkt het wel. Hij levert braaf prima albums af en op zich vergaart hij op deze site best wat stemmen, maar op de een of andere manier blijft hij een beetje in de schaduw hangen.
Misschien dat het met dit nieuwe album anders gaat verlopen. Het is in elk geval wel een aardige koerswijziging die hier ingezet wordt door Ritter.
Het klinkt allemaal vrolijker en de folk kantjes zijn vaak een beetje vervangen door een poppy variant. Blije pop-folk liedjes welhaast.
Zelf hou ik iets meer van de melancholie die te vinden was op de vorige albums, maar het zijn de schitterende muzikale toevoegingen (b.v. trompet en strijkers) die mij toch bij de les weten te houden. Daarnaast staan er wel degelijk nog wel wat nummers tussen die zo op de voorgangers hadden kunnen staan.
Meer afwisseling dus.
O ja: zou Josh Ritter nu uit die schaduw komen? Ik denk het niet. Typisch zo'n artiest die het moet hebben van een aantal liefhebbers die telkens terugkeren.
Ik ben er zo eentje, omdat ik van zijn fluwelen stem hou. Deze lieve pop-folk liedjes kan ik best wel waarderen en bij gebrek aan zomer haal ik met deze cd toch nog wat zonnestralen binnen.

avatar van willemjasper
geplaatst: 2 augustus 2007, 23:22 uur [permalink]
CD afgelopen week gedownload en inderdaad wat meer popfolk ...maar voor mij blijft het heerlijke muziek...lekkere stem...en prima songs...ik ben ook een van die "schaduw fans" en laat hem daar van die heerlijke muziek maken!!!!!!!!

avatar van thebestfreaks
geplaatst: 4 augustus 2007, 19:57 uur [permalink]
Wat een fijne liedjes. Inderdaad wat luchtiger dan voorgaande platen, maar deze heerlijke stem zet, voor mij iig, de juiste toon toch wel. Voorlopig 4*

avatar van Den7482
geplaatst: 13 augustus 2007, 23:01 uur [permalink]
21 augustus is de releasedatum voor de US. Volgens mij komt hij hier in oktober uit.
Heb m inmiddels binnengetrokken en ga m eens luisteren. Wordt hoe dan ook een klant voor mij op de cd plankjes, net zoals zn vorige albums...

avatar van Den7482
geplaatst: 17 augustus 2007, 00:21 uur [permalink]
Inmiddels geluisterd en al bij de eerste track krijg je inderdaad al het vermoeden wat er voor mij is gezegd hier: Hij begint erg poppy en opgewekt en zal dat het hele album blijven. Niet zo mooi als zn vorige albums, maar nog steeds erg mooi, alleen dan op een andere manier. Het blijft toch typisch Josh Ritter en dat is geweldig...

avatar van AriTupari

geplaatst: 10 oktober 2007, 13:27 uur [permalink]
Die heerlijke stem toch!
Waarom kan hij geen aansluiting vinden met de top? (Elliott Smith, Tom McRae, Ryan Adams, Bright Eyes...)
Voor mij hoort hij er alleszins thuis.

avatar van Carolaah
geplaatst: 30 januari 2008, 09:34 uur [permalink]
Prima cd voor zover ik kan horen.
Beetje anders dan z'n voorgaande cd's.
Moet de cd nog een paar keer luisteren voordat
ik er echt een oordeel over kan velgen,
maar voor nu 4*

avatar van Sammy
geplaatst: 17 maart 2008, 14:01 uur [permalink]
Net ietsje anders - en in mijn ogen ook ietsje minder sterk - dan de voorgaande albums. Ik heb trouwens nog vier nummers extra?? In ieder geval het prachtige 'Wildfires' en 'Naked as a Window'! Voorlopig 3.5 sterren.

Geweldigenoten
geplaatst: 11 april 2008, 13:42 uur [permalink]
Dit album is mijn eerste kennismaking met Josh en ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben door zijn stem en stijl. Album nog maar 1 keer beluisterd, dus onthoud mij nog even van een stem.

avatar van IntoMusic
geplaatst: 19 juli 2008, 17:46 uur [permalink]
Leuk album, waarbij het intro van het eerste nummer me deed denken aan The Beatles, maar dat werd al snel "appels en peren"-vergelijking 🙂.
Al eerder gezegd is dit afwijkend van het vorige materiaal van Josh, maar het blijft keurig overeind staan en ik kan niet echt een zwak nummer vinden. Wel is dit een middelmatige plaat, die niet slecht maar ook niet uitstekend is...

Right moves blijft lekker hangen en ook Rumors + Empty Hearts zijn voor mij een hoogtepuntjes.

avatar van IntoMusic
geplaatst: 25 oktober 2008, 19:50 uur [permalink]
Weer in de auto een paar maal gedraaid, maar ik ga een half sterretje erbij gooien. Heerlijk album!

geplaatst: 7 februari 2010, 13:52 uur [permalink]
Wat is 'To the Dogs or Whoever' toch een aanstekelijk nummer zeg..!! Hij komt naar Nijmegen en het wordt vast en zeker smullen!!

avatar van muziekobsessie
geplaatst: 17 februari 2010, 08:51 uur [permalink]
Joepi!!!Er komt weer een nieuwe cd "So burns the world away" 23 april, waarvan al 1 nummer(change of time) te horen/downloaden is op zijn site. Had Ritter in Lantaren/venster live gezien erg leuk(zeker dat mummer in 't donker)