MEROL - Troostprijs (2022)

Label: Universal

1. Laatbloeier (2:07)
  2. Pastel (2:33)
  3. Gemengde Signalen (3:39)
  4. Manic Pixie Dream Girl (2:47)
  5. Betekenisloos (3:10)
  6. Ah Joh He Joh (2:37)
  7. Vol (2:41)
  8. Patronen (2:48)
  9. Bendronkenlaatme (2:51)
  10. Huilen Om Niets (3:22)
  11. Te Druk voor Liefde (3:02)
  12. Gemengd Douchen (2:37)
  13. Ik Was Er Al (3:19)
  14. Geen Feestje (2:55)
avatar van Eis-T
Al sinds haar debuut EP zit ik te wachten op "het eerste Merol album". Nu 4 jaar verder is-ie er eindelijk. Ondertussen is de nieuwigheid en anticipatie er een beetje vanaf en is Merol een gevestigde naam en had dit net zo goed haar 3e of 4e plaat kunnen zijn. Ik heb nog niets hiervan gehoord, maar de tracknamen doen vermoeden dat ze hier het één en ander over te zeggen heeft.
Ook wil ik even stilstaan bij hoe Merol het pad gebaand heeft voor artiesten zoals Froukje. Eigenwijze nederlandstalige muziek door stoere frontvrouwen was een tijdlang op de achtergrond geraakt, en ik ben blij dat dit weer terug is.

avatar van AstroStart
Generieke electropop? Misschien, maar wel retecatchy. Mist MEROL het kenmerkende stemgeluid van een Froukje, Eefje of Aafke? Wellicht, maar ze zingt loepzuiver en heeft een fijne articulatie. Op Troostprijs weet MEROL de ene popparel na de andere aan elkaar te knopen en bewijst ze dat ze zeker geen one hit wonder is.

avatar van StefanK
Zeer leuk album als je het mij vraagt! Slimme zet van deze meid dat ze hiervoor een samenwerking is aangegaan met Universal Music. Daardoor klinkt de boel muzikaal gezien net wat gelikter en commerciëler. Qua teksten is het dan weer lekker zoals we van haar gewend zijn: recht voor z'n raap. Typisch MEROL's en dat maakt 'Troostprijs' ergens toch weer een bijzonder album als eindproduct. De uptempo liedjes steken er wel met kop en schouder bovenuit, maar door de teksten blijf je toch ook wel geboeid luisteren naar rustigere liedjes als 'betekenisloos' en 'patronen' bijvoorbeeld. Ja, dit album gaat de komende tijd veel op repeat hier!

avatar van Bert Wasbeer
Nou... het album is ok geworden maar als ik eerlijk ben, vind ik het ten opzichte van de eerdere singles toch een tikje tegenvallen. Een nummer als knaldrang was natuurlijk wel heel erg aan de lockdown verbonden, maar toch had ik dat hier graag terug gezien. En Astrostart merkte al terecht op dat de composities soms wel wat generiek klinken. Goed gemaakt maar weinig 'eigen'. En het draait natuurlijk slechts in mindere mate om het artwork, maar die hoes: is dat nu een ironisch meesterwerk of mag je m gewoon ontzettend lelijk vinden? De tijd zal het vast leren...

avatar van VDB79
Leuk plaatje, maar toch wel aan de veilige kant gebleven.

Ponty Mython
Glad geproduceerde synth- en electropop met een duidelijke, door de 80's geïnspireerde sound, maar waar de scherpe randjes vakkundig vanaf zijn geslepen. 'Troostprijs' steekt muzikaal prima in elkaar, maar is tekstueel teleurstellend en kleurt teveel binnen de poplijntjes. De paar goede songs verzuipen in de middelmatigheid van de meeste andere nummers. Dit album is mij tekstueel af en toe iets te serieus en ik mis de scherpe, seksueel ondeugende uitspattingen van haar EP's en singles. Alleen Laatbloeier, Vol en Bendronkenlaatme benaderen de 'oude' Merol sound. Een gemiste kans dit debuutalbum. Jammer!

avatar van Doc
Doc
Oh nee, dit is het meisje van “hou je bek en bef me”. Ik vind dat van een bedroevend niveau.

OOOOO
Doc schreef:

Ik ben ook een heel groot fan van jouw 'you made me realise' avatar' Maar Merol is ook gewoon geile muziek. Er had een beetje meer tremelo gitaar bij gekund, maar 'hou je bek en bef me' hoor ik ook graag op z'n tijd hahaha.

avatar van Eis-T
Ik moet zeggen dat ik nog niet overtuigd ben van dit album. De melodietjes voelen wat ongeïnspireerd en 13 in een dozijn. En het gaat na een paar liedjes wat irriteren. Het is zo veilig allemaal.
Ook mag het wat verhalender, Merol is voor mijn gevoel iemand die wel wat te zeggen heeft en dat doet ze hier toch vaker niet dan wel. Ook hadden gast appearances niet misstaan om de boel een beetje op te schudden. Ik had graag een maatschappelijk schurend nummer met sophie straat gehoord, een partyknaller met goldband of - doe es gek - een snoeiharde punk collab met Hang Youth. Of een mooi en persoonlijk lied een singer-songwriter ofzo. Haar netwerk is goed genoeg ze heeft eerder al een breed repertoire aan collabs opgebouwd. Ik denk dat we kunnen stellen dat dit een bewuste keuze was.
Op 5 Mei staat ze hier om de hoek op een groot podium dus wellicht knalt het live wel weer als vanouds. Voor nu een gemiddelde 2.5

avatar van vigil
Na het fantastische Vol kakt het een beetje in maar met Gemengd Douchen knalt het weer helemaal.

Lekkere plaat, wel ietsjes naar boven afgerond.

Blauwe sterren voor 7, 12 en 13. Maar dat kan ook gewoon nog veranderen want 1 en 3 verdienen dat ook.

avatar van AstroStart
De tweede helft heeft even nodig gehad om te landen, maar Ik was er al, Gemeng douchen en Geen feestje zijn schitterend. De thema’s spreken me ook aan. Ik verhoog met een halfje.

avatar van Nick4
AstroStart schreef:

Sluit mij hier helemaal bij aan. Het album zit bomvol catchy melodieën, lekkere teksten, en heerlijke bas/gitaarrifjes. Een en al meedansen en -zingen deze plaat.

avatar van Near
Druivelaar-wijsheden, kazige synths en uitgekauwde valium-beats. Meer middle of the road wordt het amper. Ik zal het wel niet begrijpen.

Vanmorgen ook te gast op radio 1. Daar moesten ze haar uitleggen dat Joe Roxy een typetje is. Niet het scherpste mes in de schuif, lijkt me..

wvernooij
Merol is een topwijf. Live doet ze het ook erg goed. Merol @ Pukkelpop '22 En ze is populair.

avatar van Erikpol
Near schreef:

snap eerder niet dat ze te gast is bij Radio1. Niet echt haar doelgroep.

avatar van Brunniepoo
Echt heel geweldig zitten de composities niet in elkaar, maar gelukkig maken de teksten een hoop goed. Des te jammerder dat die teksten live niet altijd even best te verstaan waren, want qua performance is Merol inderdaad erg goed.

Leuke plaat, Troostprijs.

Momenteel val ik wel op dit soort dames die Nederlandstalige, aanstekelijke pop laten horen.

Te druk voor liefde? Ze heeft goed naar Moloko geluisterd.