Bloem de Ligny - Zink (1998)

Label: Columbia

7. Cherubine (3:45)
  8. Pirates (3:17)
  9. Zink (5:03)
  10. Armage (5:00)
  11. Ice and Angels (4:02)
  12. Pink Serenity (6:01)
avatar van starbright boy
Wie kent 'r nog? En waar zou ze zijn? Destijds vooral voor deze plaat verscheen nogal een hype. Dit album was wel leuk, maar voor iemand die zo werd binnengehaald toch net teveel een meer rockachtige versie van Björk, maar dan minder goed.

ze heeft tegenwoordig een weblog, net als zoveel mensen. Ik zou de link niet meer weten, alleen.

fingiecrookie en twinky zijn wel leuk, en het slotnummer. Maar nauwelijks een plaat om veel te draaien eigenlijk.

Wel kwaliteit muziek.. Na een tijdje wordt het een beetje eenzijdig. Het lijkt wel erg op Bjork..

Toch was haar wel een doorbraak gegunt, want het klinkt heel proffesioneel, en eigenzinnig.. Niet gelikt commercieel. Er zit zeker bezieling in de muziek.. Het kan zijn dat de plaat te 'vreemd' was voor echte bekendheid.

4* is het zeker waard

avatar van timhardt
Cherubine & pink serenity zijn geniaal gewoon. De andere 10 nummers varieren van doorsnee tot goed. Ik heb haar eens live gezien, lang geleden en dat was echt een toffe gekte, beetje tussen Bjork en Pipi langkous
Ik kan haar plaat soms nog wel opleggen eigenlijk. 3*

avatar van otherfool
Openingstrack is werkelijk prachtig... tijd voor een comeback!

Voor mij is een Bjork meer dan genoeg.

starbright boy schreef:

Dat vraag ik mij ook af, impliciet daaraan wil ik toevoegen. Ken jij de eerste plaat van björk met de sugarcubes?
Dat was het begin van haar carriëre. die is van minder gehalte dan wat Bloem in haar eerste productie doet. bovendien vind ik haar helemaal niet minder dan björk. Waarom moet björk overigens altijd aangehaald worden? Vanwege het eendere stemgeluid?
Als je nog bestaat Bloem: neem contact op met Patrick Goudriaan van Enorme Vleeshaken( zoeken via hyves). Ik ben dat niet, doch dat is mijn ex-zwager die kan je wellicht helpen met geluid en opname.

Ik vind Zink in ieder geval één van de beste cd's die ik ooit hoorde en daarom nog steeds in mijn verzameling.

Misschien iets in eigen beheer?

avatar van Aurum
Mooie plaat met veel verschillende stijlen.

Prachtige opener inderdaad en Cherubine is geweldig mooi. En dan moeten het sfeervolle Armage en Ice and Angels nog komen. Eigenlijk geen zwak nummer te bekennen hier. Alleen Capsule vind ik wat minder, maar zo midden op de plaat is het misschien ook wel weer een grappige afwisseling.

Tegenwoordig noemt ze zich overigens Serafina Ouistiti en maakt ze deel uit van de groep Polichinelle. Het nummer Dans My Poitrine van Polichinelle is terug te vinden op deze compilatie.

Dikke 4* voor Zink trouwens.

avatar van wendyvortex
Op zich prachtige plaat, maar klinkt veels te veel als Bjork.
Een eigen geluid is toch wel belangrijk voor mij en hebben we eindelijk een artiest die niet als het typisch Nederlandse Exelsior-bandje klinkt, klinkt het weer als iemand uit IJsland. Jammer.

Het is inderdaad net Bjork, maar nu ik het album helemaal hoor; klinken veel nummers wel als het betere werk van Bjork.
4** voor deze copycat.

avatar van Shelter
Toch een opmerkelijke verschijning toentertijd en ook gedurfd, ik ken niet veel Bjork copycats uit Nederland. Ik denk dat haar probleem een beetje was, dat in Nederland Bjork-achtige muziek gewoonweg een neit al te grote fanbase heeft. Op die manier concureer je eigenlijk alleen maar met Bjork zelf en dat verliest ze natuurlijk. Ik vond dit album toch vrij aardig en dan vooral vanwege Cells en Zink.

avatar van UK-Choonz
Een beetje flauw van Bloem om te zeuren dat ze met björk vergeleken wordt. Daar is duidelijk alle aanleiding toe. Wel deed ze het op een goede manier. Dat moet gezegd.

avatar van Aurum
Dat nummer hoorde ik laatst, maar ik vond het nogal goedkoop en erg 'dertien in een dozijn' klinken. Komt absoluut niet in de buurt van de nummers die op dit album staan.

Wel leuk om te horen dat ze nog actief is in de muziek, maar het resultaat is een beetje teleurstellend.

wendyvortex schreef:
Op zich prachtige plaat, maar klinkt veels te veel als Bjork.

Een eigen geluid en stijl vinden lijkt bijna onmogelijk voor een Nederlandse band.
Tim Knol ziet er bijvoorbeeld uit als de zanger van Keane die Neil Young covert.
Je kunt beter plaatjes van anderen gaan spelen:

YouTube - Armin van Buuren @ Cacao Beach 2011 END (Nirvana - Smells Like Teen Spirit (Myon & Shane 54 Bootleg)

Het is ook niet meer zo omslachtig als vroeger:

YouTube - Maywood-Rio-Mix.mpg
YouTube - ABBA - Knowing Me Knowing You (Filmed 1978)

valerie37 schreef:

Je kunt beter plaatjes van anderen gaan spelen:

Het is ook niet meer zo omslachtig als vroeger:

YouTube - Maywood-Rio-Mix.mpg
YouTube - ABBA - Knowing Me Knowing You (Filmed 1978)

Je kan best geinspireerd zijn door anderen, maar leg het er niet zo dik op.
Abba was ook geinspireerd door de Beach Boys.
Prince door onze eigen Pussycat als je deze clips goed vergelijkt

YouTube - Pussycat- Teenage Queenie
YouTube - Prince Kiss

avatar van starbright boy
Kom ik er vandaag ineens achter dat Bloem de vocalen deed op een nummer dat vorig jaar op 1 in Engeland stond:

YouTube - Sam and the Womp - Bom Bom (Official Video)

avatar van spinout
Ik heb haar 3 maal zien optreden. 2 maal in Oosterhout, 1 maal akoestisch, 1 maal met een bassist erbij, nl Maarten Veldhuis en 1 maal in Waalwijk met een volledige band voor een bijna lege zaal. De plaat is goed. Er wordt fantastisch gezongen en goed gespeeld. Dat Claypool erop mee zingt is voor mij een pluspunt. Ik houd wel van Primus. Armage is het sferische hoogtepunt.

Mr.Bungle
Mag dan op Bjork lijken, klinkt verder reteorigineel en lekker experimenteel.
Het nummertje met Les Claypool is echt lekker.
Jammer dat in NL zulke muziek zijn weg niet vind en veel commerciele crap wel.

avatar van Aurum
Wat is er opeens met die hoes gebeurd (kleur / contrast) ?

avatar van freddze
Bijna 16 maanden na je bericht, maar ik heb ze gefixt. Was inderdaad niet om aan te zien, die hoes.

avatar van Aurum
Dat is wel heel sterk! Toevallig heb ik deze CD vorige week weer eens uit de kast gepakt en een aantal keer gedraaid. Nu zie ik 'm opeens bij de updates.

Bedankt voor de aanpassing freddze!

Nog steeds een prima album dit. Overigens niet beschikbaar op Spotify, dus goede reden om de good ol' CD's in ere te houden.

avatar van jorro
Alweer 18 jaar in mijn bezit en zonet weer eens beluisterd met (vooraf) het idee dat die score van 4 sterren uit 2008 wat te veel van het goede was. Niets is minder waar. Fraaie composities, goed gezongen en uitstekend geproduceerd.

Het blijft een prachtplaat, heb hem ondanks herontdekt. Er was inderdaad nogal een hype rondom haar, en ze heeft een topplaat kunnen opnemen, maar toen die er eenmaal was, was de aandacht snel verdwenen. Sinds 2006 heeft ze een aantal andere platen opgenomen onder verschillende namen - Fono & Serafina, Oo is an Instrument, Sam and the Womp. Ze heeft ondertussen ook kunstacademie gestudeerd en performances en video's gemaakt. Als Sam and the Womp heeft ze zelfs een nummer 1 hit gescoord in Engeland een paar jaar geleden, maar van langdurig succes is het nooit meer gekomen, hoewel ze heel creatief blijft en zelfs steeds minder op Björk lijkt. (En Guurtype, Björks carrière begint niet bij de Sugarcubes maar tien jaar daarvoor al!)

avatar van Aurum
Meow! Twintig jaar na Zink gaat Bloem de Ligny weer op de solotoer, nu als Bloom de Wilde. Meer info is onder andere hier te vinden, inclusief de nieuwe single Animal Spirit.

Op bovengenoemde site wordt verder vermeld:
"This is the first music video for her first single coming from her upcoming album."
dus dat belooft nog wat.

De video van de nieuwe single heb ik ook op de artiestenpagina gezet. Ik vind het een mooie combinatie van blazers, electronica en 'meow', hopelijk volgt er spoedig meer!

guurtype schreef:

Ik denk niet dat ze ooit op dit (ongure) voorstel is ingegaan, maar ze is toch terug met een nieuwe plaat (die, als je het mij vraagt, nog creatiever en muzikaal rijker is dan Zink)!

Dus ja 'ze bestaat nog' guurtype.