The Flower Kings - The Rainmaker (2001)

Zweden
Label: Inside Out

1. Last Minute on Earth (11:51)
  2. World Without a Heart (4:30)
  3. Road to Sanctuary (13:49)
  4. The Rainmaker (6:02)
  5. City of Angels (12:04)
  6. Elaine (4:57)
  7. Thru the Walls (4:28)
  8. Sword of God (6:03)
  9. Blessing of a Smile (3:10)
  10. Red Alert (1:07)
  11. Serious Dreamers (9:00)
  12. Excerpt from Valkyrian * (3:14)
  13. Mr. Hope Goes to Salzburg * (0:50)
  14. One Whole Half * (5:16)
  15. Agent Supreme * (2:32)
  16. Violent Brat * (4:31)
  17. The Woman with No Shadow * (2:18)
totale tijdsduur: 1:17:01 (1:35:42)
Mijn eerste contact met flower kings, ik had nog nooit van deze band gehoord ook al zijn ze al 10+ jaar actief. Geen korte cd(ik heb de gewone versie gehoord, die is dus korter), diversiteit qua muziek stijlen en geen inhoudsloze teksten. Mooi gemasterde plaat, 4 sterren voor nu.

avatar van vin13
Mooie dromerige symfo die af en toe naar gospel neigt qua harmoniën.

Ozric Spacefolk
Stevige plaat in de beproefde bezetting Stolt/Bodin/Salazar/Reingold/Fröberg, met wederom medewerking van Wallander en Bruniusson.

De reguliere schijf bevat de songs 1 t/m 11.
De limited bonus editie bevat 12 t/m 17 middels een bonusdisc.

Het drumwerk, maar ook het gitaarwerk op Last Minute on Earth zit dichter bij progmetal dan we verwachten van the Flower Kings.
Verder is het gewoon een geslaagde Flower Kings-plaat met veel invloeden vanuit de jazzrock, canterbury en psychedelica.

Roine speelt de sterren van de hemel en doet wat mij betreft niet onder voor een Allan Holdsworth.

Ozric Spacefolk
"Serious Dreamers" lijkt wel een soul-nummer, qua zang en muzikale inkleding.
Heerlijk hoe Stolt en co. alle stijlen kunnen spelen die er zijn.
Echt mooier dan die song, dat is Yes en Genesis nog nooit gelukt.

Al doet de zanglijn wel denken, aan Jon Anderson, zijn Hans Fröberg en Roine Stolt gewoon -wat mij betreft- aangenamere zangers...