Spock's Beard - Snow (2002)

Label: Metal Blade

1. Made Alive / Overture (5:32)
  2. Stranger in a Strange Land (4:29)
  3. Long Time Suffering (6:03)
  4. Welcome to NYC (3:32)
  5. Love Beyond Words (3:24)
  6. The 39th Street Blues (I'm Sick) (4:05)
  7. Devil's Got My Throat (7:17)
  8. Open Wide the Flood Gates (6:14)
  9. Open the Gates (Part Two) (3:02)
  10. Solitary Soul (7:33)
  11. Wind at My Back (5:12)
  12. Second Overture (3:47)
  13. 4th of July (3:11)
  14. I'm the Guy (4:48)
  15. Reflection (2:49)
  16. Carie (3:06)
  17. Looking for Answers (5:17)
  18. Freak Boy (2:12)
  19. All Is Vanity (4:35)
  20. I'm Dying (5:09)
  21. Freak Boy (Part Two) (3:01)
  22. Devil's Got My Throat (Revisited) (1:55)
  23. Snow's Night Out (2:04)
  24. Ladies and Gentlemen, Mister Ryo Okumoto on the Keyboards (2:40)
  25. I Will Go (5:09)
  26. Made Alive Again / Wind at My Back (8:27)
  27. South Side of the Sky * (9:11)
  28. The Good Don't Last / Open Wide the Flood Gates [Live] * (11:26)
  29. Working on Devil / Fiddly / Disco * (4:41)
  30. Looking for Answers [Live] * (4:59)
  31. Stranger in a Strange Land [Demo] * (2:34)
  32. 4 O'Clock * (0:24)
  33. Working on Ryo's Solo * (7:41)
  34. Lost Bass Solo * (2:01)
  35. The Light [Live] * (6:08)
  36. Working on I Will Go * (2:10)
totale tijdsduur: 1:54:33 (2:45:48)
avatar van c-moon
Een absoluut meesterwerk, deze Spock's Beard plaat. Helaas was het ook de zwanezang voor Neil Morse. Achteraf bekeken kan je eventueel aantonen dat bepaalde lyrics op dit album zouden kunnen aangeven dat de heer Morse "het licht" gezien had... niet veel later toen hij zijn vertrek aankondigde zou Meneer Morse dus ook zijn plotse bekering verkondigen, en het is ook één van de redenen waarom ik het zo moelijk heb met zijn soloplaat "Testimony". Teveel gepreek en een te hoog God is groot gehalte...

Maar goed, terug naar "Snow". Een dubbelalbum vol prachtige muziek. En het verveeld géén minuut. Echt wat mij betreft het beste van deze band...
Heel knap artwork ook!

Na Morse' vertrek was ik aangenaam verrast door "Feel Euphoria" waar D' Virgillio de vocals voor zijn rekening neemt... ik dacht SB zonder Morse? hm... maar het blijkt zeer goed te gaan.. "Feel Euhphoria" en nu "Octane" zijn ook knappe platen!

Wat Morse betreft: de man kan nog steeds zingen als de beste, en hij blijft een sterk songschrijver, maar sinds zijn bekering, houden mij zijn overdreven Godsgeprijs en dito preken met toch tegen: vooral op "Testimony"...

SNOW is een zeer knappe Spock's Beard plaat en geef ik dan ook meteen een dikke 5

dutch2
c-moon schreef:

Die voorzichtigheid is niet nodig hoor, c-moon. Snow is een conceptalbum dat gaat gaat over de bekering, oftewel de wedergeboorte, van ene Snow. Deze Snow is een albino met wonderlijke gaven, die een populair figuur wordt met massa's aanhangers. Maar als hij eenmaal verliefd wordt op een onbereikbaar meisje gaat het flink mis. Hij valt in een diep zwart gat en komt er pas weer bovenop als hij het Ware Geloof ontdekt. En zo beginnen we het album met de fysieke geboorte van Snow en eindigen we met zijn spirituele (weder)geboorte.

Nu is Neal Morse geen albino, maar hij heeft wel een speciale gave, namelijk het maken van mooie muziek, en hij heeft ook massa's aanhangers.

Je raadt het dus al, Snow gaat eigenlijk over de Christelijke wedergeboorte van Neal Morse.

Maar prachtig plaatje dit, daarin moet ik je helemaal gelijk geven.

avatar van c-moon
Inderdaad, Dutch... dat bedoelde ik.. ik kende het verhaal.. Maar heb dus pas véél later de link gelegd met Morse zelf :-o ...

Inderdaad.. snow.. is een topplaat!

Als je kijkt naar de latere platen van Morse dan is het nog veel duidelijker, tegenwoordig haalt hij daar al z'n inspiratie uit. Van mij mag hij, want de muziek die hij sindsdien maakt is werkelijk geniaal!

avatar van c-moon
Obsessed: door het feit dat ik ook steeds die tenenkrommende "hallelujah god is groot en ik wil iedereen bekeren" hoor kan ik van Morse' muziek niet ten volle genieten vrees ik ;o

en.. don't get me wrong: ik heb niks tegen God hoor, maar het gepreek hoeft zo niet. als ik naar de kerk wil gaan beslis ik dat zelf wel, een muziekcd hoeft voor mij geen eucharistieviering te zijn

avatar van Casartelli
Ik ben niet zo'n fan van dubbelalbums. Ook dit album bezwijkt voor mij enigszins onder zijn eigen gewicht, ondanks het vele moois wat erop staat. Daarom hoor ik albums als Beware of darkness en The kindness of strangers liever. Niettemin is deze gelukkig wel beter dan zijn rampzalige voorganger. 3*

c-moon schreef:

Nee klopt, ik hou ook niet zo van dat gepreek.. maar ik hoor het gewoon niet. Ik luister gewoon puur naar de muziek en die is prachtig

avatar van c-moon
... en dat lukt me nu net zo moeilijk bij Testimony.
Is zijn nieuwe (?) ook zo'n hele preek, of valt die beter mee?

Wel, het lijkt me alleen al makkelijker omdat hij slechts iets minder dan een uur duurt, waar Testimony ruim 2 uur duurt. Dat lijkt me nogal een verschil. Het blijft wel prekerig overigens..

avatar van c-moon
hmm.. Misschien "?" toch maar porberen dus...

avatar van glenn53
Geweldige plaat. Toch goed dat hij daarna wegging want dat 'preken' hoort niet bij SB.

avatar van Flipper
Meesterwerk, in mijn persoonlijke top 10. Zegt genoeg denk ik. Voor mij heeft het links met 'The Lamb' (ook al een zwanenzang).

avatar van pauljojo
Ik heb nu ongeveer 10 nummers geluisterd van dit album en ik moet zeggen dat er echt ongelofelijk goede nummers op staan. Onder andere Devil's Got My Throat is briljant! Aan de andere kant staan er ook een aantal nummers op die bij mij wat standaard overkomen. Wind at My Back bijvoorbeeld vond ik na de eerste luisterbeurt een doodgewoon simpel "liedje". Maar ik zal eens vaker luisteren, want ik zit er vast naast...

avatar van UmmaGumma 44
Ik heb hem ook recent voor het eerst gehoord en ik vind dit album ook doen aanspreken... cd2 springt bij mij op het eerste gehoor er uit, maar daarvoor moet ik hem eerst nog eens een paar keer horen... ik ben enthousiast!

avatar van pauljojo
Ok, ik zat er dus naast... Ik kan niet meer naar dit album luisteren zonder een enorm schuldgevoel over dat dit meesterwerk niet in mijn top 10 staat. Hij staat er dus in, inmiddels...

avatar van Torch
van Snow valt een prachtige 75min CDR te maken.
De rest is eigenlijk 'filler'.

Desondanks; 4 sterren.

avatar van vigil
Torch schreef:
van Snow valt een prachtige 75min CDR te maken.
De rest is eigenlijk 'filler'.

Dus je maakt en eigen concept van een concept album

avatar van Flipper
vigil schreef:

Dus je maakt en eigen concept van een concept album

Ach ja ......... zouden we dan ook met 'The Lamb ..' en 'The Wall' kunnen doen. We slaan gewoon wat fasen over.

avatar van Torch
Flipper schreef:

die 2 zijn ook bijzonder geholpen met deze benadering!

en nee, 'the waiting room' en 'bring the boys back home' om maar wat te noemen, komen NIET op mijn respectievelijke Lamb en Wall concept cdr's!

avatar van citizen
Tja, ieder zijn meug. Ikzelf zou wat nummers van "Kant 4" van The Lamb geschrapt zien...The Light Dies Down On Broadway, bijvoorbeeld. En The Waiting Room? Zonder meer behouden!
Terug naar dit album: ik ben altijd zeer sceptisch geweest tegenover de "nieuwe" prog-golf, omdat de meeste exponenten hiervan weinig tot niets toevoegen aan al het moois dat symfonische rockbands uit m.n. de jaren 70 afleverden. Het meten met bijvoorbeeld King Crimson, Pink Floyd, Yes, Van Der Graaf Generator, Camel, Gentle Giant, Jethro Tull (tot '78!), Genesis (tot '78!), ELO (tot '78!) of Rush (tot '78!) is slechts voor weinigen weggelegd. Zo had je in de jaren tachtig IQ en natuurlijk het Marillion met Fish. En ook ons eigen Ayreon deed ook een duit in de zak.
Enkele malen beluisterd, dit alom bejubelde Snow van Spock's Beard. Bevalt me goed, maar het voegt niet veel toe aan hetgeen bovengenoemde acts hebben voortgebracht. Daarom gooi ik er zometeen lekker The Wall even in. Noem het sentiment, maar hoewel ik die plaat kan dromen blijft hij me verrassen. Op Snow staat toch wat teveel recht-toe-recht-aan spul. Sorry.

Omdat ik erg van symfonische rock hou en ik hoorde van Spock, Beards, dat ze zo goed zijn heb ik deze binnengehaald. Ik kende Wind at my back al (prachtig nummer) ben nu de rest aan het luisteren. Klinkt tot nu toe best lekker, wel wat clichematige dingen gehoord. Na een 3 keer luisteren ga ik stemmen.

Oja: Is de zanger Neal Morse, zoja dan vind in bepaalde nummers zijn stem nogal op bonjovi's stem lijken

avatar van BenZet
Vind het niet echt een meerwaarde bieden op het oudere symfonische werk van de bands die citizen beschreef. Ben het met hem eens dat het rechttoe rechtaan is. Een vergelijking met the lamb?? Oef wat een uitspraak, nee totaal niet mee eens. De muzikanten bij Genesis zijn (veel) beter dan bij SB en dat hoor je bij het beluisteren.

Even los zien van de oudere bands, leuk album hoor, maar geen toegevoegde waarde.

avatar van Gert P
Mooie dubbelaar, de bonus nummers vallen mij zwaar tegen maar de originele plaat is mooi waarbij cd 2 ligt favoriet is.

avatar van dreamtheater22
Dit is echt ongelofelijk houdt het dan nooit op wat geweldig album is dit toch (alweer) laatste album met neal morse en ook gewoon 2 cd's die allebei zowat even goed zijn ik heb er haast geen woorden voor.

Een millionseller als ie in de goede tijd van de progressieve symfonische muziek uit was gekomen. Eentje die mee kan met de beste albums van Floyd, Yes en Genesis.
Ik zou het nog graag eens live in zijn geheel horen. Een meesterwerkje.............na al die jaren toch alweer! Time flies...

avatar van musicboy2602
GENIAAL! Grijpt je vanaf het eerste moment en houdt je vast! Vooral melodieus heel goed.

avatar van Rudi S
CD (kant 1) is een echte rollercoaster met als climax de eerste maten van Solitairy soul, wind at my back sluit de kant mooi af.
natuurlijk is de 2e kant ook super.
Wie dit mooi vindt moet ook naar Neal Morse Testimony minstens zo mooi.

avatar van Brunniepoo
Heb het net weer eens geprobeerd, maar ben na een uur toch afgehaakt. Deze plaat duurt mij veel te lang, een manco dat wat mij betreft ook bijvoorbeeld The Lamb, The Wall en Subterranea kennen, waarmee ik op basis van een niet willekeurig gekozen n=4 vaststel dat dubbelconceptcd's geen succes zijn...

avatar van uffing
Ik krijg echt een gelukzalig gevoel van deze plaat. Ben er weer eens voor gaan zitten, maar deze gaat nu toch echt The Kindness of Strangers en V voorbij als favoriete SB plaat.

Heel goed te horen dat deze plaat de opmaat is naar het briljante solowerk van Neal Morse wat hierop zou volgen.

Superieure plaat en mijn top 10 binnengevlogen.

Mijn eerste (en voorlopig laatste) album van Spock's Beard. Had deze gedownload omdat ik een fan ben van Transatlantic (Neal Morse connectie), maar dit vind ik bijlange niet zo goed. Veel minder melodieus en progressief.