Spinvis - Goochelaars & Geesten (2007)

Alternatieve titel: Goochelaars & Geesten / Man Zkt Vrouw

Pop / Score
Label: Excelsior

1. Goochelaars & Geesten (4:35)
  2. Loop der Dingen (3:29)
  3. Wespen op de Appeltaart (4:31)
  4. Dag 1 (3:50)
  5. Wat Zei Alice Ook Alweer (2:37)
  6. Op een Ochtend in het Heelal (4:20)
  7. Eine Kleine Nachtmuzik (2:16)
  8. Ik Adem door Mijn Ogen (2:39)
  9. Een Nagemaakte Gek (3:15)
  10. Alles in de Wind (2:58)
  11. Ferdinand Cheval (2:14)
  12. Was (5:03)
  13. Een Kindje van God (3:22)
  14. Aap! (3:32)
  15. Het Laatste Wonder (5:05)
  16. Medea (1:04)
  17. Mare Frigoris (2:52)
  18. Het Huis, de Keuken * (2:30)
  19. Snel Naar het Station * (1:23)
  20. Goed Gekleed * (0:43)
  21. Maarten * (1:07)
  22. LinoPers * (0:48)
  23. Mijn Zee * (3:58)
  24. Boze, Boze Alina * (0:32)
  25. Dit Is de Kamer van Maarten * (0:49)
  26. Ufo's en een Wild Autoritje * (1:00)
  27. Kus * (0:59)
  28. Pollenbrood * (0:32)
  29. Gaat het Ook Nog Regenen * (1:58)
  30. Vieze Koffie * (0:29)
  31. Morgen, Morgen, Morgen * (0:39)
  32. Hij Heeft Spijt * (0:53)
  33. Dépard Tristesse en Autopech * (1:48)
  34. Alina * (3:32)
  35. Trailer Versie 1 * (1:09)
  36. Trailer Versie 2 * (1:09)
  37. Trailer Versie 3 * (1:08)
avatar van bonothecat
Eigenlijk een erg matige cd. De cd wordt gedragen door een aantal uitstekende nummers, maar daarmee is de koek ook meteen geheel op. Vol punt naat beneden 2,5

avatar van kunz
Ik vindt eigenlijk alleen dag 1 briljant, eva en wespen op de appeltaart heel leuk en voor de rest valt hij me toch wel een beetje tegen. Maar gelukkig heb ik de door spinvis gesigneerde elpee en dat maakt een hoop goed de hoes is ook prachtig.

avatar van VforVictor
de laatste track van cd1 Mare Frigoris staat ook op de nieuwe mix cd van Joris Voorn; balance 014, geweldige mix, voor fans van minimal en Spinvis zeker het checken waard !

avatar van De Daniël
Wespen op de Appeltaart vind ik een van de beste Nederlandstalige nummers ooit.

avatar van Jacktherapper
Wat Zei Alice Ook Alweer? is echt een heldenlied !

De Daniël schreef:
Wespen op de Appeltaart vind ik een van de beste Nederlandstalige nummers ooit.

Dan hoor ik ook graag van je waarom je dat zo geniaal vindt !

avatar van De Daniël
Tja, waarom is het zo mooi, eigenlijk moeilijk uit te leggen bij alle mooiste liedjes. Het is al die intro met die mooie frisse en zomerse akkoorden. De tekst die begint met 'het wordt een hele mooie dag vandaag, de stoelen gaan naar buiten en er hangen nieuwe slingers in de heg' zet meteen de toon. Eerst denk je, waar gaat dit over? Maar als je dan een paar keer het nummer luistert met de aandacht erbij gaat er toch wel wat dagen. Maar eigenlijk vind ik het gehele thema waarop de tekst gezongen wordt de show stelen, heerlijk gewoon. Tegen het einde die accordeon erin (of wat het ook moge zijn) en steeds meerdere mooie geluidjes op de achtergrond. Het roept op een of andere manier een goed gevoel bij me op, terwijl het onderwerp eigenlijk helemaal niet zo "goedgevoel-opwekkend" is. Niet veel Nederlandstalige nummers die dat bij me opwekken.

Zo hopelijk een beetje uitgelegd?

De Daniël schreef:

Zo hopelijk een beetje uitgelegd?

ja duidelijk. bedankt. Ik vind het ook wel leuk, maar hoorde het geniale nie zo

avatar van Slowgaze
De tekst is ook zo lief, zo aandoenlijk gewoon. Vooral dat over die vrouw, zo schattig!

avatar van Xel
Xel
"ik hoop dat er roze koeken zijn"

bertus99 schreef:

ja duidelijk. bedankt. Ik vind het ook wel leuk, maar hoorde het geniale nie zo

Ik zei ook niets over geniaal. Ik zei dat ik het het beste Nederlandstalige nummer ooit vond. Geniaal heeft voor mij weer een andere betekenis.

De Daniël schreef:

Het beste nederlandse nummer ooit, dan zou je toch een genie moeten zijn als je dat geschreven hebt. Anyway, het maakt niet uit want het zijn maar woorden. Ik vind wespen ook goed, leuk,grappig,

avatar van lazerus
Moet het maar es proberen te luisteren..
Tot noch toe vind ik Spinvis eigenlijk te suf,
te hoogdravend, breedsprakig en te 'leuk'.
Denk ook dat het zijn stem en manier van
pratend zingen is die me irriteert, muzikaal
gezien is het nog wel te pruimen.

avatar van Honkie
Wat een heerlijk, tof geplaatst basloopje is dat toch op 'Dag 1'

avatar van omani
bonothecat schreef:

spijker op z'n kop

avatar van Cor
Cor
Tja, mooie typisch Spinvisnummers worden afgewisseld met ... ja, wat is het eigenlijk? Speeltjes, opvulseltjes, flauwigheidjes? De 4 openingsnummers, 'Kindje van God' zijn fijne songs. Dan ben je blij dat Spinvis dit niet verstopt heeft gehouden. Maar ja, wat ik nou met 'Aap!' aan moet of met 'Alles in de wind'? Ik moet 1x glimlachen als ik het hoor, maar dan ken ik het wel. Wisselvallig dus.

Even wennen, dit album. Minder makkelijk toegankelijk dan voorgaande cd's van Spinvis Maar na een paar keer draaien blijkt het een prachtig album met veel diepgang en sfeer. Mijn persoonlijke favoriet: Op een Ochtend in het Heelal.

Goochelaars en geesten is volgens mij vooral bedoeld als een verzameling van b-sides en andere "overblijfselen", en niet als een volwaardig album. Vergelijk het met Sawdust van the killers of Hullabaloo van Muse.
Wat dat betreft is deze cd dus ook een stuk minder indrukwekkend en consistent dan zijn voorgangers - er staan zeker goede nummers op, zoals bijvoorbeeld Wespen op de appeltaart.

Om nog even door te gaan op dat nummer en waarom het zo geniaal is: ik vind het contrast tussen de vrolijke muziek en de tekst zo scherp , en dat is wat mij persoonlijk heel erg aan het nummer raakt. De man die zingt lijktniet per se ongelukkig, maar als je het hoort hoor je onder de oppervlakte toch wel trieste dingen, en juist omdat het enigszins verborgen zit is het zo mooi.

"Het is al laat ze neemt haar pil/ die neemt haar veilig mee en zacht/ naar het einde van de nacht/ Slaap wel, slaap wel/ Ik hoop maar dat ze nooit zo droomt als ik..."

Het nummer is tekstueel gewoon ontzettend sterk, en muzikaal is er ook weinig op aan te merken. Ik vind de manier waarop Spinvis hele alledaagse, banale dingen weet te beschrijven altijd heel erg mooi. "Ze zeggen dat het wel iets frisser worden zal/ ze zeggen vaak hetzelfde en geregeld dat het goed is voor het gras". Prachtig.

Andere hoogtepunten zijn het openingsnummer Goochelaars en Geesten (ook weer zo'n prachtige tekst), Dag 1 (simpel maar effectief), kindje van god, en prachtige tekst-loze afsluiter Mare Frigoris. Er zit ook veel troep tussen: Aap! is een nummer wat ik gewoon echt niet kan luisteren omdat ik het zo afgrijselijk irritant vindt. Veel andere nummers zijn wel aan te horen maar gewoon niet zo bijzonder.

Voor mensen die nog niet bekend zijn met het werk van Spinvis zou ik gewoon lekker beginnen bij het eerste album , wat stiekem toch nog wel het beste is (Alhoewel opvolger Dagen van Gras, Dagen van Stro zeker het checken waard is). Voor de mensen die die 2 albums al wel kennen: Goochelaars en Geesten is zeker een luisterbeurt waard, omdat er een aantal hele goede nummers op staan. Maar verwacht geen volwaardig en consistent album, want met die gedachte is het ook nooit in elkaar gezet.

avatar van Madjack71
Nee, het gaat het niet worden. De muziek van Spinvis is bij vlagen meesterlijk en de teksten briljant, maar het is eeuwig zonde dat hij die zonodig zelf moet inzingen met zijn monotone slappe zanikstem.

avatar van JelmerHolwerda
Mare Frigoris, kippenvel.

avatar van Slowgaze
Ik heb dat altijd maar een curieus nummer gevonden, maar toen ik 'm laatst live uitgevoerd hoorde, ja, inderdaad, mooi stuk muziek.

avatar van Masimo
Weet iemand of die bonustracks de moeite waard zijn?

avatar van Slowgaze
Die versie heb ik, met de filmsoundtrack. Ik vind 'Alina' wel een heel mooi Spinvis-nummer en de soundtrack is best aardig verder, niet wereldschokkend, maar wel prettig. 'Alina', de titelsong van de fillum, is echter best wel

avatar van VforVictor
JelmerHolwerda schreef:
Mare Frigoris, kippenvel.

staat ook op Joris Voorn Balance 14, wel grappig

avatar van Elmo.
Wespen op de appeltaart is echt met afstand mijn favoriete nummer op dit album.

Wespen op de appeltaart is prachtig

buizen
Het gaat ook over melancholie.
Een pracht CD.

IsAllGoodMan
Verzameling van wisselende kwaliteit, maar met enkele flinke uitschieters. Ja..., die appeltaart bijvoorbeeld.

Waarom staat deze bij "Verzamel" en niet bij "Reguliere albums" op de overzichtspagina van Spinvis?

avatar van Venceremos
Zie boven