Katie Melua - Pictures (2007)

Jazz / Pop
Label: Dramatico

1. Mary Pickford (3:12)
  2. It's All In My Head (4:03)
  3. If The Lights Go Out (3:14)
  4. What I Miss About You (3:48)
  5. Spellbound (3:00)
  6. What It Says On The Tin (3:44)
  7. Scary Films (4:02)
  8. Perfect Circle (4:00)
  9. Ghost Town (3:31)
  10. If You Were A Sailboat (4:02)
  11. Dirty Dice (3:39)
  12. In My Secret Life (4:23)
  13. Under the Cherry Moon * (3:50)
  14. When You Taught Me How to Dance * (3:22)
  15. Closest Thing to Crazy [Acoustic] * (4:14)
  16. The Closest Thing to Crazy [Live] *
  17. Nine Million Bicycles [Live] *
  18. Piece by Piece [Live] *
  19. Thank You, Stars [Live] *
HiLL schreef:
Ik zie hierboven ergens het woord experimenteel staan. Dat woord i.c.m. Katie Melu(g)aap doe mij toch de interesse opwekken.

Ben benieuwd wat voor psychedelisch soundje ik te horen krijg.

Laten we zeggen dat het voorheen bloemenhoning was en nu dennenhoning, een zeer experimentele stap dus

EVANSHEWSON
aERodynamIC schreef:
Potverdikkie (doe ik dat zo netjes?): ik had eigenlijk helemaal geen interesse meer in een nieuwe Katie Melua. Gelukkig ben ik toch maar eens gaan luisteren en ik vind het toch weer een zeer aangename drie kwartier vertoeven in de nabijheid van deze dame.
Wat een mooie liedjes staan er tussen zonder dat het klef of al te zoet gaat worden.

Vrienden van mij, die wild zijn van haar stem of muziek hebben mij ongevraagd haar 2 vorige albums gecopieerd om mij ook enhousiast te krijgen, maar dat lukt niet echt.
Ik vind haar plaatjes echt nogal zwak en flets klinken - muziek zonder ballen, om naast Norah Jones of zo bij te zetten - beschaafde grootwarenhuismuzak zeg maar... ik word echt niet wild van deze meid en haar softe plaatjes.

IK zit dus zeker niet op nieuw werk van haar te wachten, maar wie weet komt ze deze keer iets verrassender uit de hoek, het zal me benieuwen. We horen haar wel in het radiolandschap voorbijkomen, denk ik...

1,0
zal nooit goed snappen waarom zo veel mensen dit kopen (of op een andere manier in huis halen)?!? ... ok, ze heeft een goede stem maar voor de rest (muziek) is ze een ramp! - de teksten van haar liedjes zijn zo slecht dat ze hoogwaarschijnlijk door iemand zijn geschreven dat nog niet eens een tiener is! ... het is dus nog meer kiddie pop dat je oom of tante ook leuk vinden ... lift muziek voor in die ultra conservatieve bedrijven ... ga zo maar door.
Ze zeggen dat als je iets vaak genoeg speelt of draait er genoeg mensen zullen zijn dat het zullen kopen ... en hier is de bewijs!

ze heeft intussen 3 volle albums uitgebracht, en volgens mij nog geen 3 liedjes zelf geschreven - kan ze een artiest genoemd worden? ik denk het niet .. sorry, ik weet van niet

De reden dat ik haar zo leuk vind, komt deels door haar teksten; heb je ooit een liedje gehoord dat er 9 miljoen fietsen zijn in Bejing Nouja het raakt je wel of niet; ik vind het apart. Ook origineel; het zijn geen standaard liedjes met ik hou van je en dat was het.

Anyway..ik raad je toch aan om het te luisteren; ook al hou je totaal niet van dit soort muziek ( ik dacht ik er ook nooit van hield). Maar het is echt de moeite waard; gewoon in een rare bui een keer doen

Heb het een kans gegeven, maar nee. Achtergrond muziek voor warenhuizen inderdaad. Ze heeft best een mooie stem, maar het nergens origineel of spannend of nieuw. Slaapverwekkend.

Veertje schreef:
Ahum...ik respecteer iedereen hier die een andere mening heeft. Maar ze schrijft wel degelijk zelf nummers. ...

oh ja?! ... volgens mij (en alle credits op die 3 albums) zijn haar liedjes geschreven hoofdzakelijk door ene Mike Batt ... Katie Melua - Mike Batt , nee volgens mij zijn dat toch 2 verschillende mensen?

Melua schrjift ongever net zo veel van de tracks op haar albums als de Spice Girls deden op hun albums ... eigenlijk niks dus!

maar zoals ik al eerder zei, als je iets vaak genog op de radio en TV draait gaan er op een gegeven moment sommige mensen het goed vinden ...

avatar van Jeanneman
TerryA schreef:

Sorry, maar als je dat soort dingen gaat zeggen, zorg dan effe dat je eigen tekst een beetje in orde is

Verder wordt ik nou ook niet echt enthousiast van een nieuw Katie Melua album. Die eerste was nog enigzins te pruimen, die vorige al een stuk minder, bovendien vind ik ook dat ze heel afstandelijk zingt. Wel heel mooi, maar geen emoties. Dan zie ik het nog liever andersom (Nick Cave! Tom Waits!). Nou heb ik gelezen dat ze daar nog aan wil werken, maar van wat ik tot nu toe heb gehoord is daar nog niet veel van gekomen.

Katie Melua is dood van binnen. : (

Damorte
uitstekend album. Iets minder dan piece by piece, maar nog van een zodanige kwaliteit dat ze de concurrentie over het algemeen ver achter haar laat. Mensen die zeggen dat Melua zonder emoties zingt kan ik niet echt begrijpen, aangezien het voor mij persoonlijk een van de weinige zangeressen is die me echt met haar stem weet te raken.

1,0
dan ben ik erg benieuwd naar wat je bedoelt onder "dat ze de concurrentie over het algemeen ver achter haar laat."?!? ... concurrentie met andere manufactured zangers zoals je Britneys? ... of concurrentie met echte artiesten zoals bijv. KT Tunstall?

EVANSHEWSON
helenmirren schreef:

Wat zei je... ik zat net te geeuwen en dan hoor ik niet zo best, wàt ,
Neen, je hebt gelijk, ik kan hier ook weinig mee, muziek voor in het grootwarenhuis, zou dat aanzetten om te consumeren, zoiets ??
Mij doet dit enkel naar mijn bed verlangen...

**1/2

Damorte
dan ben ik erg benieuwd naar wat je bedoeld onder "dat ze de concurrentie over het algemeen ver achter haar laat."?!? ... concurrentie met andere manufactured zangers zoals je Britneys? ... of concurrentie met echte artiesten zoals bijv. KT Tunstall?

Wel, eerlijk, ik vind een katie melua toch wel een klasse beter dan een KT Tunstall. Tunstall weet me met haar muziek totaal niet pakken, het gaat het ene hoor in en het andere oor direct weer uit. Dat Melua niet alles zelf schrijft doet me niet zoveel, als het geheelplaatje maar goed is toch? Tot nu toe heeft ze drie albums afgeleverd waar ze trots op kan zijn. Dat je haar in hetzelfde rijtje met een Britney Spears plaatst, slaat eigenlijk alles.

heb maakt me weinig uit of ze haar nummers zelf schrijft of niet. ik vind het wel wat hebben dus luister is het.

Ik vind het album zeker een 4,5 waard! Katie's muziek heeft voor mij net dat tikkeltje meer dan die van Norah Jones of vb. Joss Stone. Deze dames kunnen me ronduit niet boeien, maar Katie dus wel. Voor mij hangt er rond haar muziek zo'n soort warme gloed die voelbaar is tot in het diepst van je hart. En of ze nu haar nummers zelf schrijft of niet zal daar niets aan veranderen! We mogen niet vergeten (met het oog op bovenstaande discussie) dat wat goede muziek is, relatief is. Heb respect voor elkaars mening; bovendien ben ik van mening dat het weinig zin heeft te zeggen (en ik citeer): 'of concurrentie met echte artiesten zoals bijv. KT Tunstall?' Wat voor jou een echte artiest is, is dat immers niet voor iemand anders!

avatar van Kos
Kos
Mary Pickford is een wat raar liedje.

Is het een soort jubileumsong voor United Artists of zo?

Wat is dit een lekker album van Katie Melua!!! Het perfecte album met goede teksten en een goede zang van een mooie Katie.

Hoewel ik de cd pas heb kan ik nu al zeggen dat dit een top album is, wat ik bij bijvoorbeeld Mark Knopfler niet zo snel zou zeggen (dat duurt bij Mark meestal even).

We gaan zeker meer van deze dame horen en dat bewijst dat ze geen eendagsvlieg is!

Wie is er hier naast Katie Melua ook fan van Mark Knopfler en heeft hier het zelfde gevoel bij?

Ik vind Katie Melua zelfs zo goed dat ik misschien overweeg het concert van 13 April in het Rotterdams Ahoy ook denk te willen bezoeken.

Mvg,
Martijn v/d horst

TerryA schreef:

Dan zal ik je iets nieuws vertellen. Kinderen hebben een veel grotere creativiteit dan volwassenen, en hun associaties zijn nog niet vast. Dit maakt dat kinderen (en dus ook tieners) beter teksten kunnen schrijven. De kunst is immers om net die goede vergelijking te vinden.
Neem nou het nummer If you were a sailboat. Eerste singel, kennen de meesten dus wel. Die tekst is brilliant. Er staan denk ik wel 20 manieren in om te zeggen dat je van iemand houdt, en niet EEN is er cliché.
Ik vind het wel een aardig album. Het is niet heel boeiend maar toch wel zeker 3.5 waard.

Empyrium
Huisvrouwen muziek. Ik heb deze cd vandaag tegen wil en dank 4 keer voorbij horen komen en het was een drama.

De cover van Leonard Cohen is zonder bezieling en mist totaal de boodschap.

Ik denk dat ik morgen maar een eens een cdtje van Type O Negative mee neem naar mijn werk.... om het tij te keren. Voor je het weet zit je met Marco Borsato opgescheept.......

avatar van Reijersen
Album 1 vond ik niet zo, album numero 2 vond ik wat beter, maar album 3 is gewoonweg echt saai. Als ik dit soort muziek wil horen dan luister ik wel naar Norah.

2 sterren.

Father McKenzie
Tegen wil en dank heb ik de twee vorige cadeau gekregen, weliswaar in gecopieerde versie, maar echt boeien doet deze flauwe behangmuziek me nooit. Hier en daar een liedje dat er een beetje uitspringt, zoals het singletje If You Were A Sailboat, dat nu veel airplay krijgt op Vlaamse familiezenders, maar ik denk vooral toch : pffffttttttt...
Ik heb dit album verder dus nog niet gehoord, wel haar 2 vorige platen, die me ook al niet konden boeien, dus laat ik deze kelk met veel plezier aan me voorbij gaan..

avatar van LucM
Ik vind dit een prima laatavondplaat voor mij. Katie Melua heeft een prachtige stem, zingt met veel gevoel en passie en kan ook haar eigen sterke songs schrijven die bovendien fris en sfeervol klinken.
De singles "If The Lights Go Out" en "If You Were A Sailboat" vind ik toch wel prima popsongs en "t's All In My Head" en "Scary Films" zijn ook sterk.
Enkel de Leonard Cohen-cover "In My Secret Life" had ze achterwege moeten laten, het voegt niets toe aan het origineel, zij kan best haar eigen nummers schrijven.
Ik kreeg de eerste CD ook cadeau en daardoor heb ik Katie Melua leren kennen én waarderen. Zoiets zal ik nooit overdag draaien (dan draai ik liever steviger rockwerk) maar 's avonds laat is dat heerlijk ontspannend.

"It's all in my head" prachtig nummer. Traag en zwoel.

The Boogieman
Dit is een album wat afwijkt van mijn favoriete muziek, maar ik vind het toch een zeer fijn album. Katie Melua heeft een zeer mooie stem en de muziek is lekker rustgevend en mooi. Niet alle nummers zijn even goed, maar de meeste toch wel. Wat LucM een prima laatavondplaat vind geldt ook voor mij. Lekker een diepe bas, een kabbelend gitaartje en een zwoele stem. 4*

Toen ik Katie Melua voor het eerst hoorde, vond ik het helemaal niks. Met uitzondering dan van "Nine million bicycles"| dan, bijna een must. Nu heb ik alledrie de cd"s van haar en ben in oktober naar haar concert in de Heineken Music Hall geweest.
Het kan dus verkeren.

Het kan ook totaal de andere kant op gaan. Vond haar twee jaar geleden best aardig, maar als je haar nummers één keer gehoord hebt ben je er wel klaar mee. Tekstueel zijn ze goed, haar stem ook maar zo enorm saai.

avatar van Maestro B
Katie Melua is één van mijn favoriete afwijkingen.
Wat middle of the road en te weinig karakter om echt tot de grootste singersongwriters te behoren.
Maar haar aardig snoetje en prima stem maken veel goed, ze wordt bovendien prima omringd en heeft toch heel wat liedjes die boven de middelmaat uitsteken.
Spiders Web & 9 Million Bicycles torenen daar nog steeds boven uit.

avatar van Style.Girl
Eigenlijk het enige album van Katie Melua dat ik echt serieus geluisterd hebt, en daarom ga ik er ook een cijfer voor geven

De nummers zijn allemaal wel leuk, maar de echte leuke nummers zijn toch wel: If I Were A Sailboat (prachtig) en dat was het eigenlijk
De rest is ook goed, maar zitten meer op 1 gezamelijke lijn.

Mary Pickford (3:12) - 3,5*
If You Were A Sailboat (4:02) - 5*
Dirty Dice (3:39) - 4,5*
In My Secret Life (4:23) - 3,5*

Totaal: 3,8 = 4*

Maar ik geef toch een 3,5* omdat dit toch minder is dan de andere albums die ik zo hoog heb beoordeeld.

avatar van Lambchop
Blijft voor mij een top album. Tand des tijds zeer goed doorstaan. 5 sterren