Big Country - The Buffalo Skinners (1993)

Label: Compulsion

1. Alone (5:08)
  2. Seven Waves (4:43)
  3. What Are You Working For (4:01)
  4. The One I Love (5:03)
  5. Long Way Home (5:55)
  6. The Selling of America (4:21)
  7. We're Not in Kansas (6:23)
  8. Ships (5:53)
  9. All Go Together (4:12)
  10. Winding Wind (4:30)
  11. Pink Marshmallow Moon (4:24)
  12. Chester's Farm (4:37)
Parlotones
Ge-weldig album met Alone , Ships , Pink Marsmallow Moon , Seven Waves en The One I love als de echte toppers.
We're not in kansas stond ook al op hun vorige album No place like home.

Parlotones schreef:
We’re not in kansas stond ook al op hun vorige album No place like home.

Ships ook, maar de versies van beide nummers op Buffalo Skinners hebben veel meer power, zoals er sowieso al heel veel power van deze geweldige plaat uitgaat. Samen met The Crossing en Steeltown voor mij behorend tot het beste werk van Big Country.

avatar van rkdev
Vandaag dit fantastische album (en mijn favoriete BC album) weer lekker hard gedraaid. Ik zeg het niet graag, maar ik ben blij dat Mark Brzezicki niet in de band zat ten tijde van dit album, want het drumwerk van Simon Philips is werkelijk fenomenaal. #sorrymark

Onder het wandelen kwam plots, op mijn telefoon, Big Country met We're not in Kansas voorbij. En dan de Buffalo Skinners versie ja. Moest meteen weer denken aan de gehele cd ja, helaas geen plaat, vinyl, hier van staan. Een gemis denk ik nu. We're not in Kansas was al een dijk van een nummer maar deze versie tilde de song naar, zelfs voor BC, ongekende hoogtes. Wat een power, wat een energie, het spat er gewoon vanaf. Ships, ook al een re-make ook zoveel beter. De doedelzakken, E-bow yes, ver weg maar dan toch, dijk van een plaat met nog altijd vele favo's voor mij. De gehele plaat wel. En bedenk ik me weer eens, wat een gemis zeg, sinds Stuart Adamson ons ontvallen is. Geweldige zanger, gitarist, componist en vaak meer dan zinnige teksten. Je kwam hem ook eigenlijk never tegen in de lijstjes met beste dit en beste dat, maar in mijn ogen echt een der beteren gitaristen destijds. Ondergewaardeerd dus in meerdere opzichten, hetgeen dan ook tot een vroegtijdig einde leidde. Helaas helaas. Sws deze plaat in een BC periode dat je hun muziek nog amper hoorde. Triest maar waar. De wereld zit maar vreemd in elkaar. Gelukkig kunnen we nog ruim genieten van de muziek.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Als Neil Young adept ben ik dus heel erg nieuwsgierig naar de Rocking In The Free World uitvoering van Big Country.
Met de passie ten tijde van deze plaat moet dat een geweldige cover opgeleverd hebben.
Ga het nummer eens opzoeken.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Direct maar even de daad bij het woord gevoegd en van internet geplukt.
Big Country zet inderdaad een weergaloze uitvoering neer van Rocking In The Free World wat het origineel van de oude meester benadert.
Had geen bezwaar gehad als ze dit nummer aan Buffalo Skinners hadden toegevoegd.

TEQUILA SUNRISE schreef:
Direct maar even de daad bij het woord gevoegd en van internet geplukt.

Met name de studio versie is weergaloos.

avatar van Slowgaze
Beetje een tegenvaller, al ken ik verder alleen het sterke debuutalbum. Ik mis de e-bow, al doen de gitaarlijnen daar vaak nog wel aan denken. Veel nummers zijn best solide (op de belachelijke hardrock van 'All Go Together' na), maar bijna een uur is te veel en de band klinkt wel erg Amerikaans; vooral de zang kruipt opvallend vaak richting Michael Stipe.

Slowgaze schreef:

Michael Stipe? Wat mij betreft zit er (met name op deze plaat) veel meer power in de zang van Stuart Adamson dan in de zeikstem van Michael Stipe. Die E-bow is inderdaad minder aanwezig hier maar die kan ook gaan vervelen.

Tip: Luister eens naar Steeltown als je die plaat nog niet kent, die is hier en daar nog harder,

Big Country op zijn best.

avatar van Running On Empty

Leuke set maar voor diegenen die de Rarities CD’s, live CD’s, studio CD’s etc reeds hebben staat er niets nieuws op.

avatar van rkdev
Ik heb de originele en US release van dit album en 3 CD-singles (Alone I & II en Ships II) en heb helaas niet alle Rarities cd's kunnen bemachtigen (alleen II, III en V).
Ook heb ik alleen de originele release van 'Without The Aid Of A Safety Net'. Dus ben er wel blij mee

rkdev schreef:

Helder. Ik heb alle rarities CD’s, alle originele studio CD’s van The Buffalo Skinners, de 2CD versie van de live CD en de DVD hiervan. Dat bevat alles wel zo’n beetje denk ik. Voor mij geen 30 pond waard want ik wil zelfs een beetje uitdunnen in de collectie.

Running On Empty schreef:
Ik heb alle rarities CD’s

Jaloers... vooral 'Rarities VIII' lijkt me een geweldige release.

Begin Juli komt deze opnieuw uit op vinyl, geloof zelfs met wat bonustracks. Verplichte aanschaf dus. En eindelijk dan het nummer We're not in Kansas op vinyl kunnen draaien en luisteren, wat kijk ik er naar uit. Tevens ook dan de vinyl release van Live without a safety net, heuse 3 lp zelfs. Mooi mooi, veel te genieten dus.

avatar van vielip
EINDELIJK!!! Super nieuws! Zit al jaren de originele release met een schuin oog in de gaten te houden maar daar betaal je een klein fortuin(tje) voor. Enig idee welk label het gaat uitbrenge? Ik gok MoV...

avatar van rkdev
Wow, dat is super nieuws!
Meteen in de pre-order gezet

Tja, tja, zoals bijna verwacht, ten negatieve dan wel, beide rereleases van Big Country lijken te zijn vooruit geschoven naar 27-08-21, dus we moeten nog ff geduld hebben. Wellicht te wijten aan de vinylpersen welke door de verhoogde vraag wereldwijd hopeloos achter liggen qua productie. Tis nie anders neen. Damned damned. Oh ja, Chrysalis is het label hier geen MoV dus, hetgeen op zich, na eerdere releases te verwachten was ja. Met beide bedoel ik bovenstaande en Without the aid of a safety net, live, zelfs een 3lp met het volledige concert, 132 minuten. Het is niet anders dus....

avatar van Running On Empty
Ja staat hier al een tijdje in bestelling deze en dit is meen ik de 2e of 3e uitgestelde releasedatum. Maar goed als hij er maar gaat komen.

De originele enkele plaat kon ik ooit eens kopen voor 125 Euro in een matige conditie dus ik ben ook blij met deze rerelease.

Van de CD-versie heb ik er een stuk of 8 staan.
De USA master was namelijk even heel populair dus toen ik er in een bak 6 tegenkwam voor enkele dollars heb ik ze meegenomen.

Is die USA master met bonus tracks?

jakoe schreef:
Is die USA master met bonus tracks?

Nope dat is weer een andere latere versie. Deze originele US master heeft de normale tracklist, maar wel met een op details afwijkend hoesje. De naam Big Country staat namelijk niet in het midden op de hoes maar een stukje lager.

Moet ik dan maar te pakken zien te krijgen aangezien jij al eerder schreef over een iets andere productie.

avatar van rkdev
Deze week eindelijk de vinyl versie binnen gekregen, waar ik erg blij mee ben. Tot mijn grote verbazing en enorm enthousiasme blijkt de versie van de titeltrack niet de genoemde demoversie maar de gewone studioversie te zijn! En laat dat nou net een van mijn favoriete BC nummers ooit zijn. Happy!!!

avatar van vielip
Ah oké hij is dus al op vinyl te krijgen inmiddels?

Yep! Ik heb ‘m via JPC.de

avatar van Running On Empty
Hier via BOL. Morgen de eerste draaibeurten. Afgelopen week geen tijd gehad. Without The Aid Of A Safety Net (3LP) ligt ook klaar.

avatar van Running On Empty
Eerste draaibeurten zitten erop. Geweldige plaat die ook op vinyl heerlijk dynamisch klinkt. Voor mij onbegrijpelijk dat Big Country met deze plaat niet een veel groter publiek heeft bereikt. De extra nummers op kant 4 zijn uit dezelfde periode, prima combi.

Uit inmiddels met ook de 3lp van Without a safety net. Lang gewacht maar wat een feest. En mijmeren over al dat moois wat was. Stuart zeer gemist. Briljant gitarist dan ook, zelfs op dat vlak onderschat. We're not in Kansas blijft zowat mijn favo BC song, vooral deze gedreven, harde, sprankelende versie. Genieten keer op keer. Das waren also Zeiten, owee....

avatar van Donder
Ik vind dit echt een prima album met The One I Love, Kansas en Ships al toppers. Heb ook veel van hun albums (aan Running On Empty kan ik niet tippen ...) maar de magie van The Crossing heb ik op geen enkele van hun platen daarna ooit teruggehoord, hoe goed ik ze ook vind. The Crossing hééft iets, iets onverklaarbaars, dat daarna (naar mijn mening) nooit meer, door geen enkele band, is geëvenaard.

avatar van Twinpeaks
Dit blijft een magistrale plaat. De energie, de power en de klasse van de songs. In een betere wereld had dit album en deze band een grotere status verdiend. Zelfs mevrouw Twinpeaks, die als het ietwat steviger dreigt te worden afhaakt, betrapte ik op genieten van het gebodene. Een mooie heldere productie ,gitaren vol in de mix en prima drumwerk. Ik begin op 4 en halve ster , maar het gaat vast en zeker een volle 5 worden. Blij hem weer te hebben herontdekt.