Michael Jackson - The Essential Collection (2004)

Soul / R&B
Label: Universal

1. One Day in Your Life (4:13)
  2. Rockin' Robin (2:31)
  3. People Make the World Go Round (3:16)
  4. Happy (3:29)
  5. With a Child's Heart (3:34)
  6. Music and Me (2:38)
  7. Got to Be There (3:23)
  8. Ben (2:47)
  9. We're Almost There (3:47)
  10. Just a Little Bit of You (3:08)
  11. I Wanna Be Where You Are (2:57)
  12. In Our Small Way (3:40)
  13. My Girl (3:08)
  14. Dapper Dan (3:08)
  15. We've Got a Good Thing Going (3:04)
EVANSHEWSON
Essential, dit ? Wat oude soulnummers uit een héél ver verleden, en dat ga je dan Essential noemen, nou moe ?

***

avatar van martlybra
Inderdaad een beetje vreemde titel voor dit album. Maar de muziek word er gelukkig niet minder op!

Father McKenzie
Zéér misleidende titel is dit.

Deze moet je hebben :

Lacoste
Goede cd, alleen niet echt de Essential natuurlijk, zoals al eerder gezegd raar gekozen titel!

4,5 ***

avatar van musician
Ik wist eigenlijk helemaal niet meer dat ik deze cd nog ergens had staan, maar zo zie je.

Er zijn heel veel dingen bekend over MJ, positieve en veel negatieve, maar zijn fans dragen hem nog steeds op handen. Het draait allemaal om de muziek, de artiest. De nalatenschap. Niet de persoon.

Er is ook heel veel geschreven over Michael Jackson's albums vanaf Off The Wall maar wat weten we eigenlijk nog van zijn beginperiode, de tijd dat hij begon met eigen albums, goed beschouwd vér voor zijn grote commerciele doorbraak?

Dan krijg je met deze cd een aardig kijkje in de oude keuken. Het is oprechte soul, het één wat meer dansbaarder, het ander meer breekbaar, de ballads. Michael Jackson klinkt nog oprecht en ontspannen.

Het keurslijf van de prestaties, hoge commerciële belangen en een smooth klinkende sound is helemaal nog niet (dominant) en het draait allemaal nog om de muziek in plaats van ingestudeerde danspasjes.

Ik weet nog dat ik Ben een mooi en enigszins tragisch aandoend nummer vond, met mooie weemoedige dramatiek in de muziek. Dat was eind 1972, begin 1973. Het werd best wel een grote hit en de muziek paste mooi in de tijd. Het zal voor Jackson een aangename periode zijn geweest om aan terug te denken. De stress dat het steeds grootser moest worden, duurder opgezet, geheel gericht op een million selling bedrijf in vakpop, ontbreekt nog volledig.

Dat maakt deze samenvatting een aardig album om weer eens te horen.