Klaus Schulze - Das Wagner Desaster - Live (1994)

Duitsland
Electronic
Label: ZYX

1. Wagner [Wild Mix] (28:28)
  2. Nietzsche [Wild Mix] (28:34)
  3. Entfremdung [Wild Mix, Encore Paris] (10:01)
  4. Versöhnung [Soft Mix, Encore Rome] (11:41)
  5. Liebe [Soft Mix] (27:57)
  6. Hass [Soft Mix] (28:36)
  7. Encore Sevilla * (19:17)
totale tijdsduur: 2:15:17 (2:34:34)
avatar van Gerards Dream
Het is wel schrikken als je de achterkant van het verder goed verzorgde boekje voor het eerst ziet. Het lijkt wel of Klaus erg veel pijn heeft en dit wordt drie keer herhaald. Iets wat helemaal niet bij de muziek past. Een vreemd geintje dus.

De muziek op dit album zit in de hoek van wat ik de klassieke Schulze wil noemen. Muziek dus waar ik een heel orkerst voor me zie die driftig bezig zijn met muziek aan het maken. Mooie ietwat depri klanken vullen de kamer. Herhalende klanken van de strijkers waarop subtiele veranderingen op zijn te horen. Hier en daar onderbroken door spannende of experimentele klanken. Veelal sferisch, maar ook wel rock-achtig. Daarnaast veel samples van niet direct te plaatsen klaken. Tevens is er op sommige plaatsen wat bombast te horen. Het is dus muziek waarin veel te horen is en veel aandacht bij nodig is on het te volgen. Hierdoor kan het lijken of de muziek een eeuwigheid duurt. Toch zorgt Schulze er voor dat er op bepaalde tijden wat verandert in de muziek, zodat er nog bij de les gebleven kan worden. Met het uiterst dynamische Entfremdung komt er dan een eind aan het deel wat Schulze live bracht in Parijs. Op dit stuk muziek gebeurt zoveel. Een stuwend ritme waarop van alles is te horen. Het doet me denken of een raket de lucht in moet.

Na het deel in Parijs volgt het deel in Rome. Dit begint met veel samples van klassieke stemen op bombastische klanken. Het lijkt hierdoor of er een stuk vuurwerk tot ontploffng komt. Na al die onrust volgt een mooi rustig deel waar in eerste instantie een vleugje jazz is op te horen. Wat later doet het wat klassiek aan, sfeervol is het in ieder geval. Langzaam wordt er naar iets toegewerkt. Die spanning weet Schulze goed vast te houden. Gevoelsmatig heb ik dan ook het idee er staat wat te gebeuren. Subtiel komen gaandeweg veranderingen in de compositie die mijn aandacht erbij houden. Het is knap te noemen dat Klaus Schulze met zo'n weinig klanken zoveel weet te bereiken. Na verloop zijn de stemmen er weer en gaat de beuk erin. Krachtige beats geven mij het gevoel of ik op de snelweg zit. waar dynamische landschappen aan me voorbij trekken. Als daar plotseling een einde aankomt lijkt het wel of in het Concert Gebouw ben waar spannende zaken plaats vinden. Zo lijkt het wel of de klassiek geschoolde stemmen een lesje krijgen. Na die les volgt een heerlijk ritme waarop het moeilijk stil zitten is. Later zijn daar opnieuw wat stemmen op te horen, terwijl de instrumentatie daar subtiel stuwend onder door klinkt. Het is in ieder geval een mooie muzikale lijn die mijn aandacht vasthoud. Dit is Schulze zoals ik hem graag mag horen. Mooie uitgesponnen lijnen en op zijn tijd een verandering. Ook de opbouw is bijzonder goed. In gedachte zie ik een klassiek gezelschap uit hun bol gaan met hun instrumenten. Het is adembenemend mooi. De eerste paar tonen van het laatste deel zijn opnieuw klassiek te noemen. Daarnaast meen ik ook een gevoel van weemoed te horen, iets wat me zegt het is voorbij. Maar dat is schijn er volgt opnieuw iets waar een lekker drive in zit al doet het melodietje wat denken aan Tango- Saty niet het beste wat ik van Schulze heb gehoord. Hier past het wonderwel en de tenen treken niet krom, zoals op de foto van Schulze op de achterzijde van het boekje.

Al met al kan ik concluderen dat Klaus Schulze hier een prima live-album heeft gemaakt waar ik tot nu toe met veel plezier heb naar geluisterd. Het is wellicht hier en daar wat experimenteel, maar de algehele groove is erg goed te noemen.