VanWyck - The Epic Tale of the Stranded Man (2022)

Folk / Roots
Label: Excelsior

1. The Stranded Man (4:00)
  2. I Was Innocent (5:01)
  3. Maybe, Maybe Not (3:20)
  4. The Havoc Wreaker (3:43)
  5. Seaweed Seller (3:56)
  6. Pond Floor Dwellers (4:02)
  7. The Dragon (3:57)
  8. Ciceline (3:53)
  9. The Smiling Prophet (4:27)
  10. Lola with the Light Eyes (3:32)
  11. The Way Out (3:33)
  12. My Baby Rides a Dark Horse (6:57)
avatar van Zwaagje
Hier kijk ik wel naar uit. Een eerste nummer staat inmiddels op Spotify. Die eerst maar eens checken.

avatar van Venceremos
Productief bazinnetje die Christine! Van Neerlands beste zangeres krijg ik niet snel genoeg.

avatar van Lura
De solocarrière van Christine Oele stond met haar schitterende debuutalbum An Average Woman meteen op de kaart. Het werd terecht bedolven onder de lovende kritieken. Zelf noemde ik het een beklijvend droomdebuut. Overigens had Christine, die als artiestennaam de achternaam van haar oma gebruikt, niet bepaald een doorsnee jeugd in Nieuw-Zeeland. “Nieuw-Zeeland was belangrijk voor me omdat dat de plek was waar ik bewust werd van mijzelf en mijn omgeving, waar ik leerde lezen en schrijven en waar ik begreep dat taal verschillende werelden herbergt. Omdat ik leerde lezen in het Engels, terwijl dat niet mijn moedertaal was, denk ik dat ik me extra bewust was van de woorden, van wat ze betekenden.”.

Ook op haar intussen ambitieuze vierde album The Epic Tale of the Stranded Man weegt ze haar woorden nog steeds zorgvuldig af. Het is een heus conceptalbum geworden. Een man spoelt zwaargewond aan op een eiland. Hij weet niet meer wie hij is of waar hij vandaan komt. Een vrouw ontfermt zich over hem, ze neemt hem mee naar haar huis en verpleegt hem. Tijdens zijn ziekbed vertelt ze hem verhalen over haar eiland. Wonderlijke vertellingen over wonderlijke bewoners, over monsters die in grotten wonen, meisjes die zeewier verkopen en zwervers die de waarheid in pacht hebben. In de koortsige dromen van de gestrande man mengen haar verhalen zich met schaduwen uit zijn donkere verleden.

De teksten roepen bij de luisteraar veel vragen op. Is hij slachtoffer of dader, is hij ontsnapt of gevangen? Kan hij gered worden of is zijn einde nabij? Gelukkig verschijnt er een vrouw op het toneel, zal zij hem kunnen redden? Het eerste en het laatste nummer zijn geschreven vanuit het perspectief van de vrouw, in de andere nummers zijn we in het hoofd van de gestrande man en volgen we zijn koortsige pad naar herstel.

Muzikaal staat het album als een huis. Christine vond vooral inspiratie in broadside ballads, oude Engelse verhalende liederen die vaak uit meerdere delen bestaan. Vanwege de titel vond ze dat het album een episch nummer moest hebben. Afsluiter My Baby Rides a Dark Horse werd geïnspireerd door Gillian Welchs I Dream a Highway en Bob Dylans Red River Shore, twee door haar al lang gekoesterde liedjes.
Dat Leonard Cohen ook nog steeds een inspiratiebron vormt hoort de luisteraar al in opener The Stranded Man, waarop Christine op subtiele wijze wordt begeleid door het strijkkwartet rondom violiste Marieke de Bruijn.

Haar debuutalbum kende in Europa Espaces een wat steviger nummer. Nu is die rol weggelegd voor het geweldige The Havoc Wreaker, waarop Reyer Zwart het beste in zichzelf naar boven haalt. Hopelijk komen op een volgend album meer van dit soort nummers terecht.

Soms heeft Christine slechts alleen Zwarts hulp nodig. Op Seaweed Seller en het mij kippenvel bezorgende The Dragon wordt Christines zang alleen begeleid door de akoestische gitaar en het toetsenspel van Zwart.

Zoals altijd is Christines zang regelmatig melancholisch en soms zelfs getormenteerd. Uiteraard is het album weer opgenomen in de vertrouwde omgeving van de SSE Noord studio van Frans Hagenaars. Samen met Frans en Reyer produceerde Christine het album. Het artwork is voortreffelijk verzorgd. De master werd gemaakt door Darius van Helfteren. In de loop der jaren is me wel duidelijk geworden, waarom ik zijn naam dikwijls op albums zie prijken. Met The Epic Tale of the Stranded Man heeft Christine haar fraaiste album uit haar oeuvre afgeleverd.

VanWyck live:

08-04 AMSTERDAM : Concerto (Album release instore)
09-04 WAGENINGEN : Theater Junushoff
17-06 KORTGENE : Eindeloos Eiland Festival
10-07 AUSTERLITZ : Beauforthuis
23-07 ALKMAAR : Zomer op het Plein

avatar van Zwaagje
Die laatste zin beloofd wat Lura !

Zwaagje schreef:
Die laatste zin beloofd wat Lura !

Het is maar een mening, Henk, zoveel luisteraars, zoveel meningen.

Lura schreef:

Het is maar een mening, Henk, zoveel luisteraars, zoveel meningen.

De vrijgegeven nummers zijn alvast prachtig! Hoop dat deze ook op vinyl wordt uitgebracht. Dat was bij haar vorige album helaas niet het geval.

avatar van codex
Maandelijkse zending van de Excelsior supporters club... Wauw!

Zwaagje schreef:

Haar vorige album is uiteindelijk gelukkig ook op vinyl uitgebracht en nog gewoon te koop. Dit nieuwe album komt ook op vinyl, maar helaas wel pas in oktober. Is wel al te pre-orderen.

VanWyck is misschien wel mijn favoriete artiest van de laatste jaren. Haar vorige 3 albums stonden steeds bovenaan mijn jaarlijstje, dus ik verwacht hier ook weer heel veel van. Zaterdag gaan we het gelijk weer live meemaken. Heel veel zin in!

codex schreef:
Maandelijkse zending van de Excelsior supporters club... Wauw!

Op vinyl toch?.......Als dat klopt ben ik heel erg jaloers......ik moet lang wachten op de vinyl uitgave. Jammer is dat toch. Waarom moet dit zo lang duren? Bij het album van Lady Blackbird was dit ook het geval.

avatar van codex
Zwaagje schreef:

Nee, op CD. Ik ben stil blijven staan in de jaren 80/90 en koop nog steeds CD’s (en de laatste jaren ook steeds meer vinyl). Ik kan niks met streamen, ik wil het echt in bezit hebben, liefst fysiek.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: VanWyck - The Epic Tale Of The Stranded Man - dekrentenuitdepop.blogspot.com

VanWyck - The Epic Tale Of The Stranded Man
Na drie werkelijk prachtige albums laat VanWyck, het alter ego van de Nederlandse muzikante Christien Oele, op The Epic Tale Of The Stranded Man horen dat het nog wat mooier en indrukwekkender kan

Iets meer dan vier jaar na het droomdebuut An Average Woman, keert de Amsterdamse muzikante Christien Oele als VanWyck terug met haar vierde albums. Het leek me op voorhand bijna onmogelijk, maar The Epic Tale Of The Stranded Man is nog een stuk beter dan zijn voorgangers. Het conceptalbum The Epic Tale Of The Stranded Man vertelt een bijzonder verhaal, is nog wat mooier en veelzijdiger ingekleurd dan de vorige albums en ook dit keer maakt Christien Oele diepe indruk met haar prachtige stem, die met veel gevoel de verhalen van haar songs vertelt. Er zijn dit jaar al flink wat mooie albums verschenen, maar dit albums steekt er wat mij betreft met kop en schouders bovenuit. Onwaarschijnlijk mooi.

An Average Woman van VanWyck kwam helemaal aan het begin van 2018 als een donderslag bij heldere hemel. Het alter ego van de Nederlandse singer-songwriter Christien Oele leverde met haar debuutalbum een tijdloos singer-songwriter album af, dat zich liet vergelijken met de klassiekers in het genre. Het is een kunstje dat de muzikante uit Amsterdam herhaalde op Molten Rock uit 2019 en God Is In The Detour uit 2020, die ik net als An Average Woman schaarde onder de beste albums van de betreffende jaren.

Vorig jaar moesten we het doen zonder nieuwe muziek van VanWyck, maar dit wordt meer dan goed gemaakt met het deze week verschenen The Epic Tale Of The Stranded Man, het eerste album van VanWyck op het prachtige Excelsior label. Christien Oele heeft de lat de afgelopen jaren bijzonder hoog gelegd met haar eerste drie albums, maar direct bij eerste beluistering van The Epic Tale Of The Stranded Man kon ik al concluderen dat de Amsterdamse muzikante deze lat nog een stukje hoger heeft gelegd met haar vierde album.

The Epic Tale Of The Stranded Man is een conceptalbum over een man die aanspoelt op een eiland en niet meer weet wie hij is. Christien Oele toonde zich al eerder een uitstekend verhalenverteller, maar de teksten op haar nieuwe album lezen als een roman. In de twaalf tracks op het album maken we kennis met een heel bijzonder eiland en met het verleden van de aangespoelde onbekende man en valt steeds meer op zijn plek.

In tekstueel opzicht is The Epic Tale Of The Stranded Man een ambitieus album, maar ook in muzikaal opzicht zet VanWyck stappen. Ook op haar vierde album sluit de Nederlandse singer-songwriter aan bij tijdloze singer-songwriter albums uit een ver verleden en drukt ze vervolgens haar eigen stempel op de invloeden van weleer, waardoor het album ook absoluut eigentijds klinkt.

Ook op The Epic Tale Of The Stranded Man vertrouwt Christien Oele weer op de arrangementen, het gitaarspel en de toetsen van Reyer Zwart en op de productie van Frans Hagenaars. Voor de inkleuring van de songs werd dit keer een beroep gedaan op een wat groter aantal gastmuzikanten, van wie een aantal tekent voor de sfeervolle bijdragen van strijkers.

The Epic Tale Of The Stranded Man is gevarieerd ingekleurd. In een aantal tracks domineren de stemmige strijkers, maar de meeste songs op het album vertrouwen op een meer standaard bandgeluid met gitaar, bas en drums, al kunnen songs nog altijd uiterst sober of redelijk vol worden ingekleurd tot flirts met folkrock aan toe. De instrumentatie is in alle gevallen zeer smaakvol en draagt nadrukkelijk bij aan de aangename sfeer op het album.

Het is een instrumentatie die ook dit keer alle ruimte biedt aan de zang van Christien Oele. De Amsterdamse muzikante beschikt niet alleen over een prachtige en veelzijdige stem, maar vertelt de verhalen op haar nieuwe album ook weer met veel gevoel, waardoor ook The Epic Tale Of The Stranded Man weer harder binnenkomt dan de meeste andere albums in het genre. Het is bovendien een stem die ook op dit album weer de onvoorwaardelijke aandacht opeist.

Ik koester An Average Woman, Molten Rock en God Is In The Detour nog altijd intens, maar het vierde album van VanWyck vind ik in alle opzichten nog net wat mooier. Alle songs klinken weer net wat anders, maar de bijna onwerkelijke schoonheid en trefzekerheid van de muziek van VanWyck is een constante.

Het levert een album op dat er nationaal, maar ook internationaal flink bovenuit steekt en dat wat kleur geeft aan de sombere tijden waarin we leven. Het jaar duurt nog lang, maar dat dit een van de mooiste albums van 2022 is lijkt me zeker. Voor mij is The Epic Tale Of The Stranded Man in ieder geval met afstand het mooiste en meest indrukwekkende album van het moment. Erwin Zijleman

avatar van Zwaagje
Wat een mooi, prachtig, melancholiek en fijn album is dit zeg. Alle ingrediënten aanwezig voor heel wat fijne uurtjes luisterplezier. Jammer dat ik zo lang moet wachten voor een fysiek exemplaar, want ik ben zeer geïnteresseerd in de teksten. Na het lezen van berichten van andere users lijken die ook bijzonder en dat maakt het verhaal compleet. Aan de andere kant......ik ben straks 4 maanden op reis en heb dan geen gelegenheid Lp's te draaien. Fijn om te doen bij thuiskomst.

avatar van Lambchop
Goeie plaat oele

erwinz schreef:
Recensie op de krenten uit de pop:

Erwin Zijleman

Daar ben ik het helemaal mee eens. Haar vorige albums waren kwalitatief heel goed. Dit album steekt daar nog eens met kop en schouders boven uit. Een parel!

avatar van Gladius
Wauw, weeral een nieuwe. Ik ben nog maar net bekomen van de vorige prachtige plaat (ik sta over het algemeen een half jaartje achter), rechtstreeks bij hen moeten bestellen omdat die bij m'n lokale platenboer (bilbo) niet geleverd kon worden. En dus extra kosten...
Iemand een tip voor een alternatieve manier?

Christine blijft kwaliteit leveren. Ooit ook tijdens een PopUp 010 optreden gezien op een Rotterdams dak. Heel magisch was dat.

En magisch zijn ook de VanWyck albums, waarvan deze misschien wel de sterkste is. Toch zijn de verschillen wat mij betreft miniem op dat vlak, daarvoor is de kwaliteit te constant.

avatar van Zwaagje
Ga het album toch weer de volle mep geven en ik vind dit album in alles het meest constante en meest afwisselende album en dan moet ik de teksten nog doorgronden. Ga morgen voor 4 maanden op reis en deze gaat mee.

Zwaagje schreef:
Ga morgen voor 4 maanden op reis en deze gaat mee.

Bon voyage!

avatar van Broem
Ook hier onder de indruk. Haar eerdere albums vind ik zeer behoorlijk maar deze pakt mij net een beetje meer. Komt met wat meer diepgang op mij over (geen idee wat ik daar precies meer bedoel ) Gewoon erg lekker met fraaie melancholische liedjes. Tickets in the pocket voor 24 mei in Den Bosch. Dat wil ik wel eens live zien en horen. Goed bezig deze dame.

avatar van WoNa
Prachtige plaat. Reb Fountain heeft er een geducht concurrent bij. VanWyck smeedt een aantal genres subliem aan elkaar in ronduit prachtige songs en doet gewoon een Bob Dylan op adembenemende wijze. Geslaagd album dus.

avatar van Elphie
Werkelijk prachtig album weer. Misschien wel haar beste omdat deze inderdaad het meest afwisselend is, maar haar vorige 3 zijn me ook zo ontzettend dierbaar. Live is VanWyck altijd magisch, en de nieuwe nummers (ze speelde bijna alles van het nieuwe album) klonken ook weer geweldig in Wageningen. We hebben haar in de afgelopen jaren 3 keer live gezien in steeds wisselende bezetting en dat is elke keer weer echt indrukwekkend mooi. Zo fijn dat ze gewoon Nederlands is en we dus regelmatig van haar optredens kunnen genieten!

avatar van Monsieur'
Wat zit er in het water daar in Nieuw Zeeland? Eerst Reb Fountain die uit het niets mijn top 10 in schoot en nu dit album waar ik vanaf moment 1 kippenvel van krijg..

avatar van JaHoe
Gisteren live gezien in de Verkadefabriek voor een volle maar kleine zaal. Prachtig om de verhalen bij de nummers van het album erbij te horen. En ook een fijne persoonlijkheid. Halfje omhoog voor dit prachtige album wat in oktober pas op vinyl komt. Kende alleen de laatste twee albums, vinyl van haar tweede album aangeschaft "Molten Rock"

avatar van Broem
Ga met je mee JaHoein je oordeel. Erg mooi concert van een ingetogen maar zeer professionele band. Was genieten. Blijft een mooi concept in de Verkadefabriek die Blue Room sessions. Op naar het volgende optreden.

avatar van Gladius
Ik zag dat ze optrad op Eindeloos Eiland Festival. Lijkt me wel wat eigenlijk. Is iemand daar bekend mee, al geweest?

Gladius schreef:

Wij zijn naar EEF geweest. Speciaal daarheen gegaan omdat VanWyck er optrad met strijkkwartet en dat was echt ontzettend mooi. Kippenvel! De rest van het festival was ook leuk. Lekker kleinschalig, leuke locatie, gemoedelijke sfeer.

Dim
Wat een schitterende plaat is dit! VanWyck is voor mij een soort Nederlandse Mary Chapin Carpenter: een prachtstem, geen overbodige opsmuk, zeer sfeervol, klein beetje country, een kleiner beetje folk, en een groot talent voor verhalend vertellen.