Human League - Secrets (2001)

Pop / Electronic
Label: Papillon

1. All I Ever Wanted (3:31)
  2. Nervous (2:04)
  3. Love Me Madly? (4:08)
  4. Shameless (3:55)
  5. 122.3 BPM (1:39)
  6. Never Give Your Heart (3:48)
  7. Ran (0:49)
  12. Reflections (6:37)
  13. Brute (2:26)
  14. Sin City (4:23)
  15. Release (1:58)
  16. You'll Be Sorry (4:01)
  17. Tranquility * (3:27)
  18. All I Ever Wanted [The das Kompressor Vanity Case Mix] * (5:57)
  19. All I Ever Wanted [Toy Mix] * (3:51)
  20. All I Ever Wanted [Oliver Lieb's Main Full Vocal Mix] * (7:39)
  21. All I Ever Wanted [Oliver Lieb's Alternative Mix] * (7:11)
  22. All I Ever Wanted [The Vanity Case Instrumental Mix] * (5:58)
  23. All I Ever Wanted [Alter Ego Remix] * (6:50)
  24. All I Ever Wanted [Op: L Bastards Mojo Mix] * (4:41)
  25. You'll Be Sorry [Marc Anthony Radio Mix] * (3:29)
  26. You'll Be Sorry [Marc Anthony Black & Blue Mix] * (5:49)
  27. You'll Be Sorry [Marc Anthony Dub Mix] * (5:44)
  28. You'll Be Sorry [Karaoke Mix] * (3:16)
  29. Love Me Madly? [Voice of Buddha Mix] * (6:14)
  30. Love Me Madly? [Zenn Eternal Countdown Mix] * (5:22)
  31. Love Me Madly? [Cuzco Mix] * (7:49)
avatar van titan
titan (crew)
Een goed voorbeeld van het juiste album op de juiste plaats. Zoot woman en Ladytron hadden zojuist furore gemaakt met muziek die schatplichtig is aan Human League en vervolgens kwam hun grote vooorbeeld zelf met een geinspireerd nieuw album aanzetten. Nadeel is wel dat de instrumentale intermezzo's niet altijd even sterk zijn en de vaart er een beetje uithalen. 3,5*

Wat mij betreft een aardige comeback van de Human League. Het start erg goed met All I Ever Wanted en het bijna furieuze Love Me Madly?, twee nummers die het album genoeg pit geven om het nog net een voldoende mee te kunnen geven.

avatar van winterstorm
titan schreef:

Net niet genoeg inspiratie misschien? Maar voor mij hadden ze er ook niet op gehoeven. Het valt me regelmatig op dat weinig mensen dit album kennen en er al op voorhand op neerkijken. De reden ervan ontgaat me volledig, want dit is best een leuk album. Onderschat.

avatar van foxhusky
Door totaal gebrek aan promotie is dit album bijna volledig aan het publiek voorbij gegaan. Doodzonde, want dit is zo'n beetje het beste dat The Human League de afgelopen 20 jaar heeft gemaakt. Kwalitatief gelijk aan Dare! en Hysteria.

Het album heeft een wat vreemde opbouw. Van de 16 tracks, zijn er 7 korte instrumentale 'intermezzo's' zoals titan het noemt. Ik vind die nummers wel erg strek, een fijne afwisseling met de vocale tracks

Muzikaal doet me dit album weer erg aan Dare! en eerder denken. De synthesizergeluiden klinken lekker puur en analoog.

Van dit album is alleen 'All I ever wanted' officieel op single verschenen, voorzien van een prachtige SF-achtige videoclip. Later (in 2003) verscheen ook nog 'Love me Madly?" in een remix versie op single, maar dat was een project van de Nederlandse fan Michiel Van Bokhorst, die speciaal voor die single een eigen platenlabel Nukove moest oprichten. Wegens gebrek aan geld en ondersteuning van een grote platenmaatschappij, werd deze single commercieel geen succes. Ook bestaat er geen officiële videoclip.

Deze CD werd toen door en in het Engelse blad Uncut lovend ontvangen.
Het drietal gaf in die tijd weer veel interviews en All I Ever Wanted werd de Don't You Want Me van 2001 genoemd.
Bij de Uncut zat/zit iedere maand een compilatie met tracks van de nieuwste CD's en/of compilaties of live-albums die die maand uitgekomen waren. Ik kocht dat blad toen iedere maand.
Op een van die CD's stond All I Ever Wanted dat hier nog onderin de Mega Top zoveel stond.
Eigenlijk vreemd, want meestal pakken ze een willekeurig nummer van het album en niet de single, omdat dat het visitekaartje is. Bij Prefab Sprout en Manu Chao pakte Uncut toen ook de single die nog in de hitlijsten stond.
Kort na het uitkomen van Secrets zag ik de CD voor 5 Euroos bij Diskoland in de afprijsbakken staan. Ik kon mijn ogen niet geloven, want bij FRS stond dezelfde CD nog voor 19,99.
Meteen gekocht en thuis opgezet. Dit is echt een van de betere CD's van Human League. Een goede afwisseling tussen vocaal en instrumentaal. Love Me Madly? en You'll Be Sorry zijn ook wereldnummers. De remix van Madly heb ik nog nooit gehoord. De titel deed mij wel aan een Doors-song denken (Love Her Madly).
Helaas is het album uitgebracht op het kleine Papillon-label waardoor er ondanks de interviews en reclames in de popbladen het album weinig gepromoot is. Ik heb ergens gelezen dat het met het Papillon-label toen al niet zo goed ging. Het kan dus zijn dat mijn CD nu een collector's item is. (?). Er zullen altijd wel weer labels komen die het zullen heruitgeven of als download aanbieden.
Mijn CD is zo wit als een albino.
Human League trad toen overal weer op. Phil is inmiddels hartstikke kaal, maar die mooie stem is er nog steeds. Bij die optredens worden vooral de bekende hit-singles gedaan, want het grote publiek vraagt daar gewoon om. HL heeft mazzel dat ze er een heleboel hebben om zo'n avond te vullen.
Tussen haakjes: als ik op MuMe kijk, kom ik veel albums tegen met de titel Secrets. Naast deze van HL vind ik het album van Robert Palmer met die titel wel o.k..

avatar van TEQUILA SUNRISE
Fijn album en dat had ik eerlijk gezegd niet meer van dit gezelschap verwacht.
De instrumentale intermezzo’s hadden van mij niet gehoeven maar bij nummers als All I Ever Wanted, Love Her Madly, Never Give Your Heart & Reflections is het genieten geblazen.
Geluidstechnisch klinkt deze plaat geweldig.

Dit album is in potentie heel aardig, maar 2 dingen zijn het probleem hier. In de eerste plaats is de leadsingle niet sterk genoeg. All i ever wanted is een aardig moppie maar vergeleken met de grote singles van eerdere albums meer een kandidaat voor de Tipparade. In de tweede plaats wordt er teveel en te geforceerd gebruik gemaakt van drumcomputer en ritmes. Daardoor verdwijnt alle soul uit de muziek. Het gebruik van ritmes moet in dienst staan van de composities en niet andersom zoals hier het geval is. Blijft over een middelmatig album met slechts een handvol aardige songs. Toch is dit een meesterwerk vergeleken met wat hierna kwam nog. Jammer en teleurgesteld dat zon grote band al nagenoeg 20 jaar lang helemaal niets meer heeft gepresteerd.