Big K.R.I.T. - Digital Roses Don't Die (2022)

Label: Multi Alumni

1. Fire [Interlude] (0:47)
  2. Southside of the Moon (2:18)
  3. Show U Right (2:59)
  4. Rhode Clean (2:27)
  5. Earth [Interlude] (1:32)
  6. Cum Out to Play (2:56)
  7. Just 4 You (2:27)
  8. So Cool (1:51)
  9. Water [Interlude] (1:17)
  10. Boring (1:40)
  11. Would It Matter (2:19)
  12. Generational - Weighed Down (3:49)
  13. Wind [Interlude] (1:07)
  14. It's Over Now (2:48)
  15. Wet Lashes & Shot Glasses (2:48)

met Rolynné

16. All the Time (2:20)
  17. More Than Roses (2:30)
avatar van Yestsida
Ik ben wederom verkocht.

Big K.R.I.T. heeft één van de beste discografieën van de laatste paar jaren op zijn naam staan naar mijn mening, enkel zijn laatste soloalbum kon me jammer genoeg niet bekoren. De voornaamste reden waren de producties, die voor één keer helemaal niet van hemzelf waren.
De eerste single van dit project, So Cool, vond ik goed klinken maar initieel vond ik het doodzonde dat het maar een speelduur heeft van minder dan 2 minuten! Southside of the Moon kwam als tweede single maar ik besloot het niet te beluisteren en te wachten op het volledige album. Na het zien van de tracklist en de gemiddelde speelduur van de tracks die maar op iets meer dan 2 minuten ligt had ik weinig hoop.

Digital Roses Don't Die is het vijfde studioalbum van Big K.R.I.T. en zie ik toch wel als zijn comeback-album! Buiten de vier interludes en de tweede single zijn alle instrumentaties weer gecreëerd door deze zuidelijke muzikant zelf, wat heb ik zijn producties gemist! Deze heer is wel degelijk een muzikant en heel wat meer dan een "simpele" rapper. Hij is één van de betere rappers, maakt topproducties en experimenteert op deze plaat nog meer dan ooit met zingen... wat hem geweldig goed afgaat!

Want jawel, KRIT mag dan terug zijn maar het klinkt toch anders dan zijn voorgaande sublieme studioalbums en mixtapes. De producties bevatten veel live instrumenten, de plaat swingt lekker, er hangt een feel-good sfeer over dit album en zoals eerder gezegd zingt de gastheer ongeveer evenveel als hij rapt! Hip Hop in combinatie met Soul, R&B en Funk. Zoals ik in mijn vorige bericht aanhaalde zou het Soul-genre niet misstaan naast Hip Hop bij Digital Roses Don't Die.

Dit is één sterk geheel, er zit een goede vaart in en wegens de korte speelduur van de tracks verveelt het voor geen moment. Ik word meteen een stuk vrolijker tijdens het beluisteren van dit project!
Het is ook een ontzettend persoonlijk album van Big K.R.I.T. aangezien ook de producties van hemzelf zijn en het maar één korte gezongen gastbijdrage van zangeres Rolynné bevat. Je hoort dat hij helemaal zijn eigen zin heeft kunnen doen zonder ergens te moeten inboeten en compromissen te maken.

Zelfs de interludes zijn perfect gebakken en horen mooi bij het geheel. Ook hier horen we prachtige geluiden, neem Earth als een voorbeeld. Genieten geblazen!

Jammer dat deze artiest niet meer van de aandacht mag genieten die hij ooit gehad heeft, niet enkel op MusicMeter maar ook gewoon over het algemeen. Digital Roses Don't Die verdient meer aandacht naar mijn mening!

Dikke 4*!