Motörhead - Bastards (1993)

Alternatieve titel: Death or Glory

Label: ZYX

1. On Your Feet Or on Your Knees (2:34)
  2. Burner (2:53)
  3. Death Or Glory (4:50)
  4. I Am the Sword (4:28)
  5. Born to Raise Hell (4:59)
  6. Don't Let Daddy Kiss Me (4:04)
  7. Bad Woman (3:18)
  8. Liar (4:12)
  9. Lost in the Ozone (3:28)
  10. I'm Your Man (3:28)
  11. We Bring the Shake (3:48)
  12. Devils (5:59)
  13. Jumpin' Jack Flash * (3:20)
Mooi gezegd.

Motorhead sleept mij vaak door donkere tijden en depressies heen, en vooral als ik deze plaat opzet voel ik me weer helemaal gelukkig.

En tijdens het sporten geeft het mij extra energie waardoor ik beter presteer.

Van de stevige muziek bands is Motorhead zeker mijn favoriete band.

Al vind ik ook niet alles even goed van wat ze uitgebracht hebben.

avatar van B.Robertson
Ik ben ook eerder neerslachtig dan vrolijk van aard. Motörhead beurt mij meestal wel op.
Ik vind ook niet altijd alles even goed, maar hun - in mijn ogen - minste album March ör Die krijgt nog altijd een 3,0 (voldoende - in schoolcijfers 6,0).
De uitgave van The Wörld Is Ours Vol. 1 en niet lang daarna Vol. 2 vind ik in verband met de vrijwel identieke tracklist enigszins dubieus, maar als Lemmy er niet meer is zal ik uiteindelijk blij zijn dat ik ze heb.

avatar van ricardo
Ik heb de dvd gekocht van The world is ours volume 2 en ben er enorm blij mee.

Natuurlijk zijn boneshaker en vooral stagefright beter, maar heb volume 2 nou eenmaal gekocht om ze te zien in de beste beeldkwaliteit. En waarschijnlijk zal het hun laatste dvd concert geweest zijn, en dan is het juist extra mooi om die laatste te hebben.

Is een gokje van mij want je weet nooit hoe lang ze nog doorgaan natuurlijk, maar dat zal vast geen eeuwigheid meer duren.

avatar van wizard
Na alle ‘klassieke’ Motörhead albums die me niet echt wisten te overtuigen, vind ik Bastards een verademing. Dit album klinkt veel meer zoals ik had gehoopt dat Lemmy en kornuiten zouden klinken: ruw, snoeihard, en snel.

Het album start met een rijtje hoogtepunten, waarbij met name Burner voor mij boven alles uitsteekt. Dat komt vooral omdat het zo’n furieus nummer is. Pas met Don’t Let Daddy Kiss me komt er een wat minder nummer. Qua thematiek wellicht de moeite waard, een verhaal over incest, maar voor de uitvoering ervan vind ik Lemmy als zanger tekort schieten. Zo goed als de eerste nummers wordt het daarna eigenlijk niet meer, hoewel Liar en Devils er ook mogen zijn.

Eindelijk, na Another Perfect Day, een Mötorheadalbum dat ik echt goed vond, en die ik waarschijnlijk zo nu en dan nog wel eens ga beluisteren.

4.0*

avatar van DikkeDarm
na baaldag " i am the sword" 3x draaien en je bent weer op aarde

avatar van SirPsychoSexy
Zoals gebruiker wizard ook al zei: dit album begint erg sterk, met vier geweldige nummers die de boel mogen aftrappen. Met name Burner is een ongelooflijk energiek nummer, mogelijk het hardste dat Motorhead ooit op plaat heeft gezet, en Death or Glory is een erg smakelijk gebracht stukje oorlogsgeschiedenis.

Vanaf Born to Raise Hell wordt het tempo echter wat naar beneden gehaald en krijgen we een resem nummers die niet slecht zijn, maar na zo'n vlammende start minder overtuigen. De enige songs die er dan voor mij nog uitspringen, zijn (jawel!) het verrassend geslaagde Don't Let Daddy Kiss Me en het meeslepende Lost in the Ozone, dat een heerlijke bassolo mag huisvesten.

Al met al dus een goede, maar nogal onevenwichtige plaat, die helaas het momentum van een paar ijzersterke nummers in de eerste helft niet kan aanhouden.

avatar van Brutus
Dit album vind ik samen met ik Ace of spades,Overkill, Rock "n' Roll, 1916, het beste wat motorhead heeft uitgebracht.

Geweldige motorhead plaat!!!

Als ik op een onbewoond eiland zat, en mocht maar 1 plaat meenemen, dan zou deze meegaan.

Maar weer teruggezet op 1 in mijn top 10.

avatar van AOVV
Na het zwakkere 'March ör Die' herpakte Motörhead zich met dit album. 'Bastards' klinkt fris, stevig en urgent.

De vier eerste songs zijn wel meteen het beste wat dit album te bieden heeft. Vooral 'Burner' en 'Death or Glory' schitteren; het ene nummer als razende stormram, het andere vooral met een geinige oorlogstekst.

Daarmee is de pret echter nog niet uit, want ook na die eerste vier uitstekende songs volgt nog wat materiaal dat meer dan de moeite waard is; al zakt het hier en daar wel wat in. 'Bad Woman' en 'Lost in the Ozone' zijn zeker nog het vermelden waard.

'Bastards' is naar mijn gevoel geen topper in het oeuvre van Motörhead, maar wel een goeie, frisse, stevige kopstoot zoals ik van hen best kan verdragen.

3,5 sterren

avatar van Heer Hendrik
Heftig nummer hoor dat Don't let daddy kiss me

avatar van vielip
Ja dat is tekstueel bijna té akelig. Zeker met die stem van Lemmy. Dat geeft het nog iets meer een duistere lading.

avatar van LinkinPark90
Afgelopen avond dit album nog eens vanonder het stof gehaald.

Ik vind dit nog steeds één van de betere Motörhead albums.

Don't Let Daddy Kiss Me is een ballad wat we niet gewend waren van Lemmy en co. wat inderdaad een grimmige sfeer en tekst heeft.

De gehele plaat is strak ingespeeld (beter als de voorganger March ör Die en zeker beter als het matige Sacrifice dat op deze plaat zou volgen).

Nummers I Am the Sword, On Your Feet Or on Your Knees, Burner én natuurlijk Born to Raise Hell behoren tot de beste nummers van Motörhead.

avatar van Kondoro0614
Zeker na het horen van het ontzettend teleurstellende album 'March ör Die' weet Motörhead zich met 'Bastards' weer op te pakken. Toch had ik wat hogere verwachtingen bij dit album, zeker na het zien van zo'n hoge gemiddelde score dat ik erg uitkeek naar dit album. Toch zat ik er niet lekker in, de nummers zijn inderdaad fris en weer wat ruiger maar toch behaalde Motörhead nog niet zijn gewenste niveau in mijn ogen.

Ik ben het ook eens dat het album best sterk begint, en dan lijkt voor even dat het album zich toch naar het goeie niveau had gewerkt. Met nummers als 'Burner' en 'Death Or Glory' knalt de band vooruit en zit je toch lekker te genieten, iets wat ik tot nu toe nog niet vaak bij Motörhead heb gedaan. Maar, na het horen van onder andere 'Don't Let Daddy Kiss Me' zakte de moed alweer in de schoenen en was het album toch niet wat ik gehoopt had, zakt best snel zijn klasse weg en word hij niet meer interessant.

Nee, dan wist ook 'Bastards' mij niet te overtuigen. Iets waar ik persoonlijk wel een beetje op gehoopt had.

Voorlopige tussenstand:
01. Ace of Spades