Pure Reason Revolution - Above Cirrus (2022)

Label: Inside Out

1. Our Prism (3:33)
  2. New Kind of Evil (8:32)
  3. Phantoms (3:50)
  4. Cruel Deliverance (5:55)
  5. Scream Sideways (10:09)
  6. Dead Butterfly (7:08)
  7. Lucid (6:48)
avatar van Rogyros
En weer een album waar ik naar uitkijk. Tot nu toe is 2022 qua muziekjaar prima!

Rogyros schreef:

Thanks; ik wist dat ze met wat nieuws bezig waren, maar had deze nog niet op de radar. Dit wel trouwens: Gazpacho + Pure Reason Revolution (Double Headliner Tour) | Hedon Zwolle
(wordt de 1e keer weer sinds (veel) te lange tijd... )

Wow, wist ook dat ze met nieuw werk bezig waren, maar dit is sneller dan verwacht.
Wat een progjaar zeg : Marillion, PRR, Flower kings, Porcupine Tree, Kaipa, Bjorn Riis, Jethro Tull .... en dan ben ik er waarschijnlijk nog een aantal vergeten.

Zoals al eens vermeld ga ik normaal gezien naar Mezz Breda om ze eens live te zien

avatar van legian
Ik zag deze ochtend een teaser voorbij komen en zit nu de eerste keer naar New Kind of Evil te luisteren. Voor zover niet teleurgesteld. Blij de band vorig jaar te leren kennen, anders was het concert met Gazpacho volgende maand de eerste keer geweest.

Volgens mij gaan daar nog wel een aantal liefhebbers naartoe. Misschien ter zijne tijd weer eens in de progladder ladder gooien ProGNerD

avatar van ProGNerD
2e single net uit: PURE REASON REVOLUTION - Phantoms (OFFICIAL VIDEO) => nog 2 weekjes en dan gaan we ze live meemaken

Vandaag het vreemde en onverwachte nieuws dat Chloe dit hele jaar niet met de band zal optreden vanwege conflicterende schema’s met andere projecten. Een heel raar verhaal omdat het a: over heel 2022 gaat en niet alleen de Europese tour en B: hun nieuwe album op het punt staat te verschijnen…

eh1982 schreef:

, waar heb je deze info vandaan ?

Via hun Facebook kanaal

avatar van ProGNerD
1 April grap mag ik hopen...

Hopelijk!

avatar van meneer
eh1982 schreef:

Ik heb de band een keer live mogen zien maar ik vond (en vind) Chloe betere noten (en uitstraling) op haar zang hebben dan zanger Jon Courtney. Ook op de studio albums. Van mij mag het dus andersom voor de optredens.

meneer schreef:
...ik vond (en vind) Chloe betere noten (en uitstraling) op haar zang hebben dan zanger Jon Courtney. Ook op de studio albums. Van mij mag het dus andersom voor de optredens.

Snap ik...

Wat dat betreft pakte Hedon gisteravond wel even anders uit dan verwacht, zeg:

PRR viel qua live performance erg tegen, met name door de zang. Jon was vaak niet helemaal zuiver (en dat valt misschien wel extra op omdat hij niet een heel krachtige stem heeft), maar dat zou nog niet zo'n groot probleem zijn als de vrouwelijke zang dat wel zou zijn. Maar helaas Shireen: dat was zeker niet het geval en bovendien was de samenzang niet goed op elkaar afgestemd. Erg jammer omdat dat juist een van de karakteristieke handelsmerken is van de band. De 2e helft van de set leek het iets minder storend trouwens...
Tenslotte vond ik de presentatie wat tam, bijna een beetje introvert; weinig interactie met de zaal.

Gazpacho heeft me daarentegen volledig overdonderd met hun performance: enthousiast, super sfeervol, loepzuiver, strak gespeeld, goeie sound en mooi ondersteund door beeldmateriaal. Waar ik bang was dat dit zonder koptelefoon niet boeiend genoeg zou zijn, was daar absoluut geen sprake van; sterker nog: ik vond bepaalde nummers juist live nog meer impact en kracht hebben => mooie prestatie van deze klasse muzikanten !

ProGNerD schreef:

Snap ik...

Wat dat betreft pakte Hedon gisteravond wel even anders uit dan verwacht, zeg:

IK heb lang getwijfeld of ik zou gaan naar de Mezz in Breda voor dat dubbelconcert, maar toen ik dat berichtje over Chloe las, heb ik uiteindelijk beslist om niet te gaan. Blijkbaar een deels goede beslissing, want Gazpacho was blijkbaar in grote vorm

Erg sterkte plaat van PRR. Na het behoorlijk goede Eupnea waren mijn verwachtingen hoog. Maar niet té hoog; ik vond namelijk hun eerdere werk niet altijd even geslaagd, natuurlijk met uitzondering van het debuut. Maar de band is in bloedvorm. De plaat is hard (bij vlagen het hardst wat de band ooit is geweest), muzikaler (meer ritmewisseligen waar bijvoorbeeld Eupnea qua ritme vrij rechttoe rechtaan is), elektronischer en al met al klinkt de band vetter en zelfverzekerder dan ooit. De 3 singles geven een goed beeld, maar de beste momenten zitten misschien wel in de albumtracks, zoals het fantastische Scream Sideways. Topplaat!

Ps altijd fijn als een pre-order lekker vroeg binnen is. Al een dag voor de release. Check het zeer goed geprijsde vinyl - incl gratis cd

avatar van ABDrums
Zonet de eerste luisterbeurt erop zitten, en hier wordt ik echt heel vrolijk van (bedankt ProGNerD ). Wat me zo op het eerste gehoor vooral bij is gebleven is het vele gebruik van elektronica (wat overigens heel goed gedaan wordt), de mooie samenzang tussen de vrouwelijke- en mannelijke zanger en de dynamiek van het album. Vooral die samenzang kan me echt bekoren, want ik heb daar echt een zwak voor. Soms wordt er aardig stevig uitgepakt, soms wordt er rustig aan gedaan. PRR weet dit goed te doseren. Het is echter een plaat waarin veel gebeurt, en waar dus muzikaal veel valt te verteren. Wellicht volgt er later nog een uitgebreider oordeel.

eh1982 schreef:
...maar de beste momenten zitten misschien wel in de albumtracks...

Na een 1e luisterbeurt lijk ik me hier aardig bij te kunnen aansluiten. Bijna jammer van de herinnering aan m'n recente live ervaring in Hedon, maar wellicht dat dat nog goed gemaakt wordt op Night of the Prog deze zomer...

avatar van ABDrums
ProGNerD schreef:

Ook ik deel deze mening. Luister bijvoorbeeld naar Scream Sideways: wat een geweldig nummer is dat! M'n favoriet van deze plaat.

avatar van james_cameron
Vijfde en wat mij betreft beste album van de band tot nu toe. Dit komt mede doordat ditmaal het geluid, hoewel nog steeds zwaar leunend op electronica, flink steviger is, met sporadisch zelfs een metal-achtige vibe, maar het songmateriaal is over de hele linie ook gewoonweg beter en meer pakkend dan in het verleden. Zelfs in de lange tracks blijft de aandacht er met gemak bij. Het resulteert in een afwisselend, dynamisch en continu verrassend album.

avatar van legian
Bij de voorganger had ik ook al een probleem dat de plaat niet altijd even lekker beluisterd, hoewel dat met der tijd wat minder is geworden herken ik dat 'probleem' bij deze plaat ook. Het toch wat teleurstellende optreden in Zwolle recent heeft ook niet echt positief bijgedragen. Maar het grootste 'nadeel' is dat geen enkel nummer zo fijn binnen weet te komen als Silent Genesis en Eupnea dat op de vorige plaat wel deden.

Hoewel de klik hier maar niet wilt gebeuren is het absoluut geen slechte plaat. het beluisterd op momenten erg fijn en verveelt nergens. Maar zo opspringen als bij de ontdekking vorig jaar doe ik hier niet.

Ik bedenk me nu trouwens dat het maar goed is dat ik de band vorig jaar in de Progladder leerde kennen. Als het concert de eerste keer was geweest had ik hier waarschijnlijk geen aandacht meer aan besteed. Die mazzel hebben ze dan nog wel

legian schreef:
...Als het concert de eerste keer was geweest had ik hier waarschijnlijk geen aandacht meer aan besteed. Die mazzel hebben ze dan nog wel

Qua live beleving krijg ik gelukkig nog een herkansing op Night of the Prog Festival XV eind Juli
(en hoe zeer ik ook hoop op een geweldige ervaring, ben ik er een beetje bang voor als het weer zonder Chloë is, maar goed: dat zal me zeker niet doen afhaken want qua albumsound is het prima in orde )