billy woods & Preservation - Aethiopes (2022)

Label: Backwoodz

1. Asylum (2:42)
  2. No Hard Feelings (2:15)
  3. Wharves (3:08)

12. Remorseless (2:50)
  13. Smith + Cross (2:21)
Man man man, die Woods levert gewoon WEER

avatar van Snoeperd
Ja echt hè. Gister al 2x gedraaid. Wat een zalige plaat. Kan ook erg genieten van de vele blaasinstrumenten.

avatar van philtuper
Pas recent ontdekt deze Billy Woods maar nu al zo onder de indruk van zijn muziek. En ook deze hakt er meteen weer keihard in. Zo tof dit!

avatar van Flipm0de
Damn dit album gaat hard!

De hoeveelheid albums en de constante kwaliteit is mind blowing.

Ook een hele toffe cover trouwens.

avatar van niels94
Jullie hebben geen idee hoe blij verrast ik was toen Despot ineens begon te rappen Vette plaat weer zeg.

avatar van Silky & Smooth
Billy Woods is doorgaans niet zo mij ding, maar Despot is de reden dat ik wel even ga checken.

avatar van niels94
Het is ook niet dat het gewoon weer lekker solide is, ik vind dit écht heel goed. Geweldig geproduceerd ook, met heel veel oor voor detail. Remorseless, wat een track.

avatar van Nr.4
De hele week geprobeerd, maar nee...Billy Woods is echt niet aan mij besteed. Dat wist ik eigenlijk al wel, maar omdat ik Preservation enorm kan waarderen doorgaans toch maar flink wat luisterbeurten gegeven. Het mocht niet baten. Vind de manier van rappen van Billy Woods hinderlijk om een of andere reden. Remorseless vind ik wel erg tof trouwens.

avatar van JayM
Nr.4 schreef:
Remorseless vind ik wel erg tof trouwens.
Ook niet Sauvage? Die beat man. En Boldy. Maakt me nieuwsgierig naar hoe een Boldy en Preservation album zou kunnen klinken.

avatar van GarnalenPeller
Spectaculair. Zware kost is het wel, Aethiopes laat Hiding Places klinken als fucking 3 feet high and rising.

avatar van Harderwiek
Mijn hemel, die beat van Sauvage . Ook de beats van Wharves en Nynex zijn echt heerlijk. Ook Billy Wood rapt wel ok, hoewel ik nooit fan zal zijn. Maar waar het bij mij misgaat bij zijn projecten, en die van vergelijkbare artiesten, is dat het muzikale deel en de raps te weinig aansluiting bij elkaar vinden. De eenheid mist. Maar gezien zijn status ligt dat blijkbaar aan mij

avatar van ForWhomThePeteTolls
GarnalenPeller schreef:

Je bedoelt tekstueel neem ik aan? Ik ben niet zo'n Billy Woods-fan en heb dit album 1 kans gegeven tot nu toe. Didn't resonate well... Nog een keer de track met Breeze Brewin en El-P checken voor ik het definitief af zou schrijven. Als die 2 een track niet kunnen redden, gaat het Billy zeker niet lukken met een heel album.

avatar van GarnalenPeller
Ik bedoel dat Hiding Places in vergelijking tot dit album nog relatief lighthearted is. Raciale thematiek werd daar in nummers als Spider Hole nog op een relatief indirecte, schertsende wijze benaderd: I don't want to see Nas with an orchestra at Carnegie Hall..., waar Aethiopes zich goed laat samenvatten door de vernietigende conclusie van Smith + Cross:
Fire in the cane fields, generational trauma
At the museum, eyes glassy from the pain pills
Me and her in the diorama

GarnalenPeller schreef:

Sterk he, die teksten van Woods, van academisch niveau zo wat. Daar kun je echt even de tijd voor nemen om de thematiek en vele verwijzingen op je in te laten werken. Ik vind deze review van een RYM-user ook een verrijkende inkijk geven in de achterliggende intenties van Woods, als ook de parellen die hij trekt.

Woods graaft zich met Aethiopes nog maar eens wat dieper in mijn muzikaal hart, die hij met History Will Absolve Me, Hiding Places en Brass al veroverd had. Hij is wat mij betreft hard op weg om hoogleraar van de hip hop te worden, department of abstract lyrisicm and elite-beatology. Zijn broeierige maar subtiele flows, zijn gevatte en scherpe teksten en zijn neusje voor fijnzinnige samenwerkingen met producers en guest-rappers zijn unmatched in de hedendaagse hiphop-scene. Vind ik dan he, vind ik.

Geldt overigens ook voor zijn werk-ethos, wat legt deze man veel vers gebakken, knapperige platen op de planken en zijn vuurtje lijkt nog lang niet uitgebrand

avatar van Nr.4
Harderwiek schreef:

Spijker op z'n kop. De delivery van Billy klinkt voor mij alsof ie ongeacht de productie dat hetzelfde zou doen ofzo. Na 7 volle luisterbeurten maar verwijderd. Kwartje gaat niet vallen vrees ik, hoe sterk de teksten ook zijn.

avatar van panjoe
Wat een features...

Wat een plaat...

avatar van ZAP!
Wat een weertje...

avatar van Johnny Marr
Remorseless al helemaal grijsgedraaid, wat een nummer...

Johnny Marr schreef:
Remorseless al helemaal grijsgedraaid, wat een nummer...

aerobag schreef:

Goede review man!

avatar van hoi123
Niet ieder project van Woods kan me bekoren, maar deze zeker wel. Misschien nog wel een betere plaat dan Hiding Places, met echt een perfecte run in de eerste vier nummers en ook geweldig naar het einde toe. In het middenstuk verlies ik soms een beetje m'n aandacht bij nummers als Doldrums en Christine, omdat het hier wat anoniemere productiewerk van Preservation niet helemaal aansluit op Woods' abstracte flow (of er wordt gewoon aangekloot zoals in de tweede helft van Haarlem), maar het merendeel van de plaat is echt supersterk.

avatar van AOVV
aerobag schreef:

Die twee afsluitende nummers he, name a better duo

Die eerste 11 zijn ook best de moeite. Toffe, scherpe plaat weer van Woods, knappe organisch klinkende producties ook.

avatar van ArnoldusK
Komt op Le Guess Who? november 2022.

avatar van Osiris Apis
Remorseless Prachtig! Wat een emotie door billy i.c.m. fluitsynth sample (of wat het ook is). Afgelopen weken vaak gedraaid.

Ik ben verder niet bekend met albums van billy (enkele losse nummers). Maar de rest van het album kom ik toch moeilijk in. Deels door de manier van rappen door billy en de onconventionele drums of gebrek hieraan. Misschien heeft het album nog meer luisterbeurten nodig.

Flipm0de schreef:

Ook een hele toffe cover trouwens.
Dit album heeft een Nederlands tintje want de hoes is een schilderij van Rembrandt: Twee afrikaanse mannen
Dit mooie schilderij heb ik afgelopen weekend bewonderd in het Mauritshuis in Den Haag.

avatar van panjoe
Ik denk dat dit het beste is wat ik tot nu toe heb gehoord van billy woods. Die minimalistische, licht abstracte, tegendraadse, schurende producties passen gewoon perfect bij zijn vertellende, monotone raps. En er is nog zo veel meer uit te halen als ik eens de tijd neem om goed mee te lezen met de teksten - zeker aangezien er veel overlap zit tussen woods' thematische interesses en politieke gedachtegoed en die van mijzelf. Ik ga dat binnenkort nog eens even doen, maar durf Aethiopes wel al mijn eerste 4,5* van het jaar te geven.

avatar van philtuper
Ik ben verslaafd aan het raken aan het werk van deze man. Hiding Places vond ik al fantastisch, deze is ook heerlijk en zijn werk onder zijn alter ego Armand Hammer is al even fascinerend. Blijf echter wel steken met één prangende vraag. Waarom is zijn werk niet voor een normale prijs te koop?!

avatar van JayM
philtuper schreef:
Beperkte oplages, vraag is enorm toegenomen sinds Hiding Places en resellers hopen hier graag misbruik van te maken. Je beste kans: zorg dat je op de hoogte bent van fysieke releases en reissues. Aethiopes vinyl komt in de herfst btw

avatar van philtuper
Tja, beperkte oplage icm schaarste. Je komt het vandaag helaas vaker tegen waardoor je de muziek gewoon niet kan aanschaffen. Hiding Places gaat vanaf $250 op Discogs. Ridicuul.