Wormrot - Hiss (2022)

Singapore
Label: Earache

1. The Darkest Burden (1:46)
  2. Broken Maze (1:55)
  3. Behind Closed Doors (1:27)
  4. When Talking Fails, It's Time for Violence! (1:15)
  5. Your Dystopian Hell (1:29)
  6. Unrecognizable (0:10)
  7. Hatred Transcending (1:50)
  8. Doomsayer (0:37)
  9. Pale Moonlight (0:44)
  10. Seizures (2:51)
  11. Voiceless Choir (2:35)
  12. Grieve (1:40)
  13. Sea of Disease (2:10)
  14. Noxious Cloud (1:10)
  15. Shattered Faith (0:19)
  16. Desolate Landscapes (2:19)
  17. Spiral Eyes (0:41)
  18. Vicious Circle (1:06)
  19. Weeping Willow (1:09)
  20. All Will Wither (1:08)
  21. Glass Shards (4:28)
avatar van Don Cappuccino
Mijn favoriete grindcoreplaat allertijden is Longhena, een futuristisch grindcoremeesterwerk met prachtige scherpe melodieën en vooral veel emotie. Vaak is grindcore vooral een enorm beukfestijn (en daar is helemaal niks mis mee), maar er zijn genoeg bands die meer diepte in het genre brengen, denk aan namen als Napalm Death, Nasum, Cloud Rat, Beaten to Death, Discordance Axis en Chepang. Wormrot behoort ook tot de grensverleggers binnen de grindcore. De band speelt de subgenre-grenzen van grindcore letterlijk en figuurlijk aan flarden op Hiss.

Op Voices werd er al geëxperimenteerd met invloeden van blackmetal, post-metal en screamo, maar dat was slechts pootje baden ten opzichte van Hiss. Toepasselijk, aangezien de plaat begint met onheilspellende watergeluiden. Bij The Darkest Burden is al duidelijk dat we niet met een typische grindcoreplaat te maken gaan hebben. Wormrot klinkt ronduit groots, met een grimmig en melancholisch blackmetalgevoel in het opvallend harmonieuze gitaarwerk.

Voor de meer traditioneel ingestelde grindcoreliefhebber is er ook genoeg te vinden. Het valt ook op dat Wormrot in zijn gitaarwerk veel invloeden van hardcore en thrashmetal meebrengt, bijvoorbeeld op Behind Closed Doors. Het beukwerk op Hiss is dik in orde, en ook binnen de meer rechttoe rechtaan grindcore behoort Wormrot tot het beste wat er te vinden is. Toch zijn het de meer avontuurlijke aspecten die Hiss zo fantastisch maken voor mij.

Er is een prachtige rol voor de viool op een aantal tracks, die op allerlei manieren wordt ingezet: als onheilspellende soundscape, dissonant martelinstrument en melodieus instrument. Op afsluiter Glass Shards wordt de climax prachtig gebracht met een ontzettend melancholische vioolsolo waar ik echt kippenvel van krijg. Glass Shards is misschien wel mijn favoriete Wormrot-nummer tot nu toe, waar grindcore, post-metal, screamo en blackmetal ronduit meesterlijk worden vermengd. Ook wordt er geëxperimenteerd met percussie en glitch op subtiele wijzes door de plaat heen. Hiss blijft je constant verrassen, maar blijft ook nog steeds een grindcore-plaat. Het is een erg knappe balans die Wormrot daarin bewaart.

Dit is mijn favoriete grindcoreplaat sinds Gridlink's Longhena. Een absolute aanrader voor de extreme metalliefhebber.

avatar van Robertoooooh
Even los van een oordeel, maar wat is nu eigenlijk grindcore? En wat is het verschil met al die 10000 andere sub-genres van metal? Ik raak het overzicht behoorlijk kwijt.

avatar van Don Cappuccino
Robertoooooh schreef:

Lees de Engelstalige Wikipedia-pagina over grindcore, die geeft een goed algemeen beeld van het subgenre.

avatar van Robertoooooh
Ah juist ja. Wel grappig dat de zogenoemde ‘grinding’ bass, als een van de definiërende kenmerken van het genre, bij dit bandje dan ontbreekt.
Best leuk luistervoer dit (toch een soort van oordeel, dus…)

avatar van Edwynn
Grindcore is gewoon extreme punk. Als ik het even helemaal plat mag slaan.

avatar van ZAP!
Hier hebben ze nog drie tracks aan elkaar geplakt voor een official video.

Bevalt mij goed, tot nu toe!

avatar van madmadder
Heerlijk album. Jammer dat het vinyl zo duur is.

madmadder schreef:
Heerlijk album. Jammer dat het vinyl zo duur is.
Hier kan je nog een stem uitdelen voor de hoes, eventueel.

avatar van madmadder
Dat zegt me dan weer heel weinig.

Dat topic of dat hoes?

avatar van madmadder
Dat stemmen op een hoes.

Iedere dag deze even op en genieten van de enorme variatie, zowel muzikaal als vocaal die ze in dit genre weten te leggen.

God, ja, misschien ga ik deze toch maar kopen binnenkort (hij is nog niet uit dus ik kan er nog even over nadenken).

avatar van Sound
Don Cappuccino schreef:

Gridlink is een nieuw album aan het opnemen.

avatar van CWTAB
Geniaal album, eindelijk nog eens frisse "grindcore" die ook nog clean genoeg klinkt. Jammer van de fade-out op Voiceless Choir, dit mocht nog een minuutje of 10 blijven duren.

avatar van B.Robertson
B.Robertson (crew)
Een meesterwerk en album van het jaar. Voor grindcore-begrippen is de speelduur lang en qua ontwikkeling het beste Wormrot-album. Het heeft even geduurd maar nu draait eindelijk de CD zijn rondjes hier. Het vinyl was mij veel te prijzig en als ik de binnenkant van het artwork zie ook niet iets wat ik graag hebben wil op groot formaat. Maar het draait om de muziek en die is echt top! Mooi vol geluid en variatie is troef.