Rick van der Linden - GX1 (1977)

Electronic
Label: CNR

1. GX1 (4:25)
  2. Mystic Eyes (3:38)
  3. Double Flute X 2 (4:14)
  4. Clouds (3:25)
  5. Wizzard Dance (2:41)

met Ton Scherpenzeel

6. Super Dream GT-2000 (4:15)
  7. Bermuda (3:15)
  8. Bachatel (7:52)
  9. Game (3:12)
Totaal andere synthesizer-muziek dan bijvoorbeeld: Jarre, Kraftwerk, Peru of Tangerine Dream. De nummers GX1 en Super Dream GT-2000 werden vroeger als achtergrondmuziek gebruikt bij Bassie & Adriaan, daar ken ik de muziek ook van. Ik heb toen geprobeerd de nummers te downloaden maar dat ging niet. Mijn oom vertelde dat hij wel is in 2e hands platenzaakjes kwam en daar deze LP wel is zag staan ik vroeg hem toen of hij deze voor mij wilde kopen.

GX1 vind ik samen met Super dream GT-2000 nog steeds het beste nummer van de plaat, waarom? omdat in deze 2 nummers de meeste variatie zit. Vooral GX1 heeft een vrolijke/vlotte melodie en een simpele maar goede beat.

Mystic Eyes is volgens mij orgineel een klassiek nummer door Rick in een nieuw jasje gestoken, flotte beat eronder en genieten maar.

Double Flute X 2 is niet zo best de titel zegt het al je wordt doodgegooid met een stel fluiten die door elkaar razen, deze zou ik overslaan.

Clouds, Hee..wat ik hoor ik daar, de beat uit Mystic Eyes is wer terug. Ach ja waarschijnlijk had de GX1 synthesizer niet veel drum-beats. Nogal tragisch nummer die redelijk mooi te noemen is.

Wizzard Dance een vlot, vrolijk nummer gemaakt samen Ton Scherpenzeel, luistert heerlijk weg!! Wat een geluiden maakt die synthesizer, Geweldig!

Rustig opkomende onverklare synth-geluiden. Rick slaat keihard terug met het beste nummer van het album: Super Dream GT-2000! Zet je volume voluit en geniet!
Bermuda: Het perfecte nummer om bij te komen van Super Dream GT 2000 en ja hoor daar is de inmiddels over bekende drum-beat uit Mystic Eyes en Clouds weer, verwerkt in een relaxed nummer.
Na het teleurstellende bijna 8 minuut durende Bachatel slaat Rick opnieuw terug met het onheilspellende nummer Game.

Uit respect voor de beste man en mijn liefde voor de synthesizer krijgt Rick van der Linden's GX1 een mooie 4*

voltazy
bassie en adriaan

'wat zeg ie?..., ik versta er niks van door die muziek'
'drommels, drommels wat een herrie'

Ik heb deze CD bij Fonos.nl besteld. Ik vind het jammer dat de geluidskwaliteit wat tegenvalt. Ze hebben ze LP net teveel opgepoetst, waardoor er een bepaalde sfeer verloren is gegaan.
Maar ik vind de muziek helemaal geweldig. Wel appart om te bedenken dat de GX1 toen een splinternieuw ding was, en nu klinkt ie zoooo oud.

avatar van kareltjemusic
Het is jammer dat dit album nooit officieel op cd is verschenen.
Wat fonos doet, kan bijna iedereen met een pc en een cleaningsprogrammma voor vinyl.

De titel is GX1 is afkomstig van de gelijknamige synth van Yamaha,
Waarvan er maar een paar op de hele wereld bestaan.

avatar van ChrisX
kareltjemusic schreef:
De titel is GX1 is afkomstig van de gelijknamige synth van Yamaha, Waarvan er maar een paar op de hele wereld bestaan.

quote van Wikipedia:

"The exact production number is unknown, but supposed to be fewer than 100, and at least 13 GX-1s are known to exist outside Japan. Presumably, the majority of GX-1s never left.

Some of the people to use it extensively were Keith Emerson, John Paul Jones of Led Zeppelin (who later sold his to Keith Emerson as a spare instrument), Stevie Wonder (who is said to have bought two, one of which is on display at Madame Tussaud's in Las Vegas), Benny Andersson of ABBA (This GX-1 is now located at Roth Händle studios in Stockholm), Hans Zimmer (who bought Keith Emerson's old GX-1), Jürgen Fritz of Triumvirat, Rick van der Linden of Ekseption who did an entire album on it, entitled GX1, and Richard D. James (Aphex Twin) who acquired Mickie Most's GX-1. Rick Wright of Pink Floyd allegedly owned one for a brief time, but it did not make an appearance on any recordings."

Ik weet (op basis van Youtube videos van de studio-eigenaar) dat de Benny Andersson / ABBA GX1, welke nu in de Roth Handle studio staat nadat de Polar studio is ontmanteld, nog met enige regelmaat word gebruikt.

Wat is GX1 een geweldig nummer zeg, grote klasse.
Ken het van Bassie en Adriaan net zoals Super Dream GT-2000, met die achtervolging op de waterscooter.
De rest van deze plaat ken ik niet, het album is ook niet te krijgen of je moet er 20 euro voor over hebben.
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het klinkt, want GX1 vind ik echt grandioos!

Stijn_Slayer
Heel niet gezien dat Rick's solo albums ook op de site staan (al ontbreken er nog een paar zoals zijn werk met Lancaster en Tircolea).

Voor die tijd een vooruitstrevend album, maar de tand des tijds heeft wel flink toegeslagen. Ik kan me de muziek niet herinneren uit Bassie & Adriaan, ondanks dat ik het veel te vaak keek. Ik zal het simpelweg niet meer in m'n geheugen hebben, want het zat er inderdaad in.

'GX1' is inderdaad een sterk, funky nummer. 'Mystic Eyes' vind ik eveneens schitterend. Ik zou ook zweren dat het van een klassieke componist is, maar er schiet me geen naam te binnen, en volgens de credits zijn alle nummers behalve drie en acht door Rick zelf gecomponeerd ('Wizzard Dance' samen met Scherpenzeel). Nu moeten we niet vergeten dat Rick zelf ook afgestudeerd is aan het conservatorium voor piano, orgel, harmonie en contrapunt. Het zal dus wel van hem zijn. 'Double Flute X 2' en 'Bachatel' zijn, hoe kan het ook anders, van J.S. Bach.

Eigenlijk is er geen minpunt aan te wijzen. Of het nu 'Bermuda' of 'Bachatel' is, het niveau ligt hoe dan ook hoog. Het is ook typisch Rick van der Linden's manier van spelen, maar toch verslapt de aandacht na een tijdje. Dat komt omdat de GX1 een nogal beperkt en eenzijdig instrument is. Geschikt om bijv. solo's mee te spelen, maar als je 'm een heel album lang gebruikt gaat het geluid wel wat tegenstaan.

Ik had liever dat hij Trace nog een jaartje voorgezet had en het album in die stijl had opgenomen.

avatar van Bluebird
Een dikke 30 jaar geleden op LP gehad. Die GX-1 was toen state-of-the-art onder de synthesizers maar nu uiteraard een museumstuk. Niet alles van het album kon me bekoren maar er stonden idd een aantal wervelende tracks op. Wel heb ik momenteel nog de soundtrack van ''Night Of Doom'' in mijn bezit wat Rick ook met de GX-1 had opgenomen samen met enige Kayak leden. Daarop o.a. het bekende Chattanooga Choo Choo en het magistrale door Ton Scherpenzeel gecomponeerde titelnummer.

avatar van musician
Ik heb even zitten zoeken naar Trace cd's, daar is iedereen hier zo vol lof over. O.a. dus over het spel van Rick van der Linden.

Drie albums gemaakt die alle drie hoger scoren dan een 4 gemiddeld, dat moet wel wat wezen! Zeker voor symfo-liefhebbers, ik schat Van der Linden daar maar bij in.

Amazon vraagt echter 25 resp. 24 pond voor deel 1 en 2 (dat is nogal wat) en ik heb ook even gekeken bij Fonos, die heeft alle drie de albums voor 20 euro per stuk.

Zou er geen platenmaatschappij zijn die er brood in ziet om ze alle drie als boxje uit te geven? Ook GX1 is niet snel te vinden. Ik denk dat een Ekseption box ook geen slecht idee is.

Stijn_Slayer
Ik heb na heel lang zoeken, en waarschijnlijk met heel veel geluk, een Italiaanse 2cd met daarop de drie albums van Trace + bonustracks. Er zit een erg uitgebreid boekje met info over de band en vd Linden bij in het Nederlands. Deze heb ik via groovecollector.com uit Oekraïne laten overkomen... Ik was dacht ik 10 of 12 euro kwijt, dat is nog goed te doen.

Het gaat hier om een uitgave van VH uit 2004. VHRCD 007070 en VHRCD 007071 staat op de achterkant.

Misschien kun je deze uitgave (ooit) vinden. Ik zou ook Marktplaats en Ebay in de gaten houden.

avatar van kareltjemusic
Waarom zo moeilijk doen, alle 3 de Trace albums staat gewoon op bol.com

avatar van ChrisX
Stijn_Slayer schreef:

Ik durf er bijna vergif voor in te nemen dat deze releases verre van legaal zijn ondanks van der Linden's stukje tekst.

Stijn_Slayer
Ergens zijn grenzen. Ik ga niet 6 weken wachten bij Bol en 19 euro per cd betalen. Ik weet niet of ze rechten hebben betaald of niet voor die Italiaanse uitgave. Ik weet wel dat er met de geluidskwaliteit niets mis is, en het boekje is tien keer uitgebreider dan het standaard boekje.

avatar van musician
Ben ik het helemaal mee eens.

Er is maar één oplossing om de cd-verkopen crisis voor een deel op te lossen: gooi de markt volledig open met wat je hebt en tegen een redelijke prijs.

Een nieuwe cd, release 2011, bij Amazon kost 8 pond 95.
Waarom dat bij bol.com vaak 19 euro 95 moet zijn (en dan nog durven beweren dat er korting op zit!) is mij een compleet raadsel.

Die Trace cd's of die van Rick van de Linden zijn volledig beschikbaar (met een goede geluidskwaliteit), vandaar dat ik zeg: gooi ze op de markt voor alle liefhebbers. Je ziet wat er hier gebeurt op musicmeter. Er wordt over gelezen, mensen zijn er in geïnteresseerd.

Rick van der Linden is helaas veel te vroeg overleden, laat ik dat voorop stellen. Dat er dan toch nog door deze of gene zo zwaar aan moet worden verdiend is droevig stemmend.

avatar van echoes
Wat betreft de Trace cd's, op http://www.beyondrock.nl/index.php (Nederlandse site van een prog enthousiasteling) zijn alle 3 de cd's op voorraad (MUSEA uitgave) voor 15 euro per stuk. En ze zijn absoluut de moeite waard! Vooral de eerste!

Ook de DVD "An Ekseptional Trace" is erg de moeite waard met een live concert van de tweede bezetting van Trace (met een piepjonge maar fantstisch spelende Ian Mosley van Marillion) en een late incarnatie van Ekseption waar ie ook solowerk en een Trace stuk speelt.

Deze GX1 zou ik erg graag eens horen (en ook wel eens willen bespelen). De bassie en adriaan stukken zijn nog wel te vinden op 't net, maar de rest van de plaat wordt denk ik fonos of de 2e hands vinyl afstruinen.

Het is niet iedereen vergeven de polyfonic synthesizer Yamaha GX-1 te bespelen en te programmeren, Keith Emerson kon het wel maar het programmeren niet dus verkocht hij het instrument maar. Rick en Stevie Wonder waren toen de enige die de programmeer versie hadden. Rick vertelde me in een persoonlijk gesprek dat sommige nummers en instrumenten hem weken kostte om het goed programmeerbaar te krijgen. Het openingsnummer eigenlijk in de promoversie "Indian footstep" geheten, is een lekker in het gehoor klinkend nummer. Met name de klassieke nummer zijn geweldig om te horen wat er uit dit instrument te halen was. Een compleet orkest in Bachatel is weergaloos. Het enige zwakke punt in deze GX-1 plaat is de drum, ik heb gelukkig de versie in mijn bezit waar Max Werner de drums voor zijn rekening neemt, en waar ook het nummer Wizzards dance 3 keer zo snel wordt gespeeld. Helaas nooit uitgebracht.

Voor de liefhebbers er is nieuw materiaal van Trace onderweg gehoord via via uit betrouwbare bron. Houd de website in de gaten.

Fedde
Helaas heb ik nog niet de hand weten te leggen op dit album. Ik blijf zoeken en wat dat laatste betreft: laat maar komen dat 'nieuwe' materiaal van Trace. Ik koop het direct.

Misterfool
Meer een leuke curiositeit dan een echt goed album: deze plaat van Van der Linden. Geinige synthesizerdeuntjes, die desondanks wat oppervlakkig klinken. In het beste geval(bijvoorbeeld bij Mystic Eyes) best wel charmant, in het slechtste geval(Game) nogal knullig. Ik kom niet verder dan wel aardig.

[quote]charles59 schreef:
Het is niet iedereen vergeven de polyfonic synthesizer Yamaha GX-1 te bespelen en te programmeren, Keith Emerson kon het wel maar het programmeren niet dus verkocht hij het instrument maar. Rick en Stevie Wonder waren toen de enige die de programmeer versie hadden. Rick vertelde me in een persoonlijk gesprek dat sommige nummers en instrumenten hem weken kostte om het goed programmeerbaar te krijgen. Het openingsnummer eigenlijk in de promoversie "Indian footstep" geheten, is een lekker in het gehoor klinkend nummer. Rick speelde dit nummer met Kaz Lux in Arnhem tijdens een eerste optreden met dit instrument, toen heette het "Indian footstep" De GX-1 polyphone synthesizer werd gebruikt tijdens optredens in Arnhem en op de lps GX-1, Wild Connections, Night of Doom, en Ekseption 78. Deze programmeerbare GX-1(de enige) kostte van der Linden uren en dagen om bv het orkestrale Bachatel op te nemen. Elk instrument van het orkest werd apart in de modules door Rick geprogrammeerd. Het nummer wordt door velen neergesabeld maar dat is geheel ten onrechte. Het enige minpunt in deze lp is de monotone drum. Samen met Max Werner zijn grote vriend, nam Rick alle nummers opnieuw op met Max op drums, en dat klinkt echt goed. Van der Linden stalde de GX-1 in zijn huis in Den Dolder aan de Hertenlaan, en kon zo lekker programmeren. In de versie met drum is WIzzards dance ongeveer 3x zo snel opgenomen en klinkt echt funky en lekker in de oren. Ook Super dream GT 2000 is een lekker nummer geworden. Klassiek is Double X Flute beetje eentonig en mijns inziens het zwakste nummer in deze overigens lekker in het gehoor klinkende goede lp. Rick had nog een klein hitje met Choo Choo ook op deze GX-1 gemaakt.
Overigens zijn vorig jaar alles TRACE albums opnieuw uitgebracht met veel bonus materiaal. Zeer de moeite waard voor de liefhebber. Overigens mocht u de GX-1 versie willen hebben met drums stuur me een mail en ik maak een copie voor je.

[quote]charles59 schreef:

En vandaag ontdekte ik toevallig dat GX-1 gewoon op Spotify staat. Klinkt ook nog best lekker over mijn pc, met iets-meer-dan-standaardboxjes. Helaas heeft het album in mijn ogen de tand des tijds niet helemaal doorstaan. Oudere albums van Jarre en Vangelis klinken minder verouderd dan GX-1. Wel leuk om te "hebben".

avatar van DeWP
Waar Bassie & Adriaan nog goed voor waren. Hoe armoedig en amateuristisch hun afleveringen destijds waren (ik was overigens veel te oud om hier nog naar te kijken), ze hebben wel diverse muziek gepromoot en weer bekend gemaakt voor het grote publiek. Denk maar aan Tubular Bells van Mike Oldfield, en inderdaad..GX1 van Rick van der Linden.
Tja, wat moet ik er van zeggen...ik ben een enorme fan van electronische muziek, ook die van het eerste uur (of juist die..), maar in tegentelling tot Tangerine Dream, Jean Michel Jarre en Vangelis (om er maar een paar te noemen) vond en vind ik dit album echt een heel stuk minder. Niet echt boeiend alhoewel Rick wel zijn best gedaan heeft. Ik hoor hem 1000x liever met Trace. De muziek klinkt erg gedateerd en eerlijk gezegd gebeurt er qua composities niet zo veel..Maar: het was natuurlijk in die tijd voor Nederlandse begrippen toch wel een aardig album.
ps: als ik dan bijvoorbeeld het album "theme of secrets" van Eddie Jobson beluister, ook geheel met een enkele synthesizer (Synclavier), weliswaar wel later dan GX1, dan is dat echt geweldig om te horen.

avatar van wowter

Dag Charles,

Leuk om jouw observaties te lezen.
Overigens was 'Indian Footstep' een ander stuk. 'GX1' heette tijdens het Arnhem-concert 'Goodbye' en zo ook door Kaz Lux aangekondigd.

MVG, Wouter Bessels

kareltjemusic schreef:
Het is jammer dat dit album nooit officieel op cd is verschenen.

De titel is GX1 is afkomstig van de gelijknamige synth van Yamaha,
Waarvan er maar een paar op de hele wereld bestaan.
uiteraard is het album op cd verschenen inmiddels

DeWP schreef:
je zegt het is gedateerd dat klopt het komt uit de jaren 1975 1976 voor die tijd was deze GX1 een geweldige machine die alleen door Rick goed kon worden geprogrammeerd in tegenstelling tot Keith Emerson die dit niet kon of geen programmeerde versie van de GX 1 had. Beetje jammer

[quote]wowter schreef:

avatar van wowter
charles59 schreef:
uiteraard is het album op cd verschenen inmiddels

Dat is geen officiële cd, zonder toestemming van de rechthebbenden, en sowieso niet eentje waarbij gebruik gemaakt is van de mastertapes.