The Isley Brothers - The Ultimate Collection (2002)

Soul
Label: Sony

1. Contagious (5:47)
  2. Let's Lay Together (4:33)
  3. Floatin' on Your Love (4:08)
  4. Smooth Sailin' Tonight (4:59)
  5. Caravan of Love (4:22)
  6. Between the Sheets (4:57)
  7. Don't Say Goodnight (5:45)
  8. Groove with You (4:49)
  9. You're the Key to My Heart (3:22)
  10. You're Beside Me (5:37)
  11. Footsteps in the Dark (5:05)
  12. (At Your Best) You Are Love (5:24)
  13. For the Love of You (5:37)
  14. Hello, It's Me (5:32)
  15. Brown Eyed Girl (4:06)
  16. The Highways of My Life (4:16)
  17. That Lady (5:35)
  18. Live It Up (3:04)
  19. Midnight Sky (6:56)
  20. Fight the Power (3:20)
  21. Hope You Feel Better Love (6:04)
  22. Who Loves You Better (5:31)
  23. Harvest for the World (3:53)
  24. The Pride (3:23)
  25. Livin' in the Life (4:14)
  26. Showdown (5:24)
  27. Coolin' Me Out (6:04)
  28. It's a Disco Night (Rock Don't Stop) (4:12)
  29. Hurry Up and Wait (3:51)
  30. Stone Cold Lover (5:13)
  31. Colder Are My Nights (5:50)
  32. 8Th Wonder of the World (4:27)
  33. Shout 4:29 (4:29)
  34. Twist and Shout (2:27)
  35. This Old Heart of Mine (2:36)
  36. It's Your Thing (2:46)
  37. Behind a Painted Smile (2:46)
  38. Love the One You're With (3:39)
  39. Spill the Wine (6:30)
  40. Work to Do (3:11)
  41. Summerbreeze (3:08)
avatar van Memphis
Een album waarop alle singles staan van deze band. Op disc drie staan zelfs nog wat nummers die ze in de jaren zestig voor Motown hebben opgenomen.

In het programma 'Giel' hoorde ik het nummer 'The Highways Of My Life' voorbij komen, heb het gedownload en het is idd een schitterend nummer. Stond vroeger nooit zo open voor Soul, maar Marvin Gaye kan ik inmiddels waarderen, en ook deze muziek is absoluut te pruimen.

avatar van Oldfart
zou Hendrix eigenlijk op sommige van die vroege zestiger jaren opnamen te horen zijn vraag ik me ineens af?
Of speelde hij ooit alleen live met deze broeders?

avatar van musician
The Isley brothers zijn in de lage landen qua naam waarschijnlijk bekender dan hun grote collectie aan muziek.

Ook ik kende eigenlijk maar nauwelijks wat van dit album: de groep is hier ook niet uitvoerig doorgedrongen, ondanks hun langdurige carriere. Bestaan ze al niet vanaf eind jaren 50?

Hoe dan ook, ik kocht deze driedubbele cd vanwege eigenlijk maar één nummer: That lady. Gewéldig, die eind solo, die opzwepende jankende gitaar van een minuut of drie, vier van Ernie Isley.

Ik ben maar zelden een lekkerder stukje gitaarsolo tegengekomen dan dit. Ik kan het nummer ook rustig 10 keer achter elkaar draaien.

Deze cd, die de hele carriére van de Isley brothers in vele minuten bestrijkt, doe ik natuurlijk te kort door bij één nummer stil te blijven staan.

Zo'n beetje halverwege de jaren '70 is wel mijn favoriete periode van de band, met nummers als Harvest for the world en Summerbreeze.

Ik geef ook toe zelf nog een best of van deze Ultimate collection te hebben gebrand van drie kwartier. Maar wie nog eens kennis wil maken met weer eens wat anders, kan ik de Isley brothers van harte aanbevelen.

avatar van Raymond S
Zelfs een van de laatste (hit)singles staat op dit ultieme verzamelwerk van de Isley Brothers (contagious).
Ook nu deel ik - alweer - de mening van Musician dat het had kunnen volstaan met een goede verzamelaar (m.n. 70's) van de Isleys.

De heerlijke lange versie van "that lady" is werkelijk schitterend.
Maar waar is de lange versie van "summer breeze " (orgineel van Seals & Crofts)?
Dat begrijp ik niet...
Wordt er zo'n geweldige box uitgebracht en korten ze de beste carriere van de band in tot een single-edit FOEI!

Waarom dan wel de lange versie van "spill the wine"?

Allemaal nummers van hun topper: 4+4 (inclusief highways of my life).
Musician= 4+4 = een echte aanbeveler (uit 1974).

Sony = Stop eens met het beknibbelen op de minuten, maar ga voor kwaliteit, want dit box zit vol met juwelen!

avatar van musician
Misschien heb je wel gelijk, met 3 + 3. Ik heb, naast deze compilatie, voor het overige geen cd's van de Isley brothers. Vandaar dat mij ook niet opvalt dat Summerbreeze is ingekort.

Ik wilde nog de kanttekening maken, dat ik het meest blij ben met deel 2 van deze 3-delige Isley Brothers compilatie.

Deel 2 (nummers 17 t/m 32 zoals bovengenoemd) bevat nog veel meer gitaarwerk van Ernie Isley, dat in de buurt komt van That Lady.

Alleen daarom zou je deze compilatie moeten kopen. Deel I (1 t/m 16) is mij eigenlijk te soft van het goede.

Ja, het klinkt misschien wat merkwaardig, maar deze compilatie is verdeeld in een 'Smoothe' gedeelte en in een wat steviger deel. Ik kies dan voor het laatste.

avatar van musicfriek
Raymond S schreef:
Allemaal nummers van hun topper: 4+4 (inclusief highways of my life).
Musician= 4+4 = een echte aanbeveler (uit 1974).

Ehm, bedoel je niet 3+3? 4+4 is mij niet bekend van The Isley Brothers..

musicfriek schreef:
Ehm, bedoel je niet 3+3? 4+4 is mij niet bekend van The Isley Brothers..

Ik heb even gegoogeld en ik denk dat je gelijk hebt. 4 + 4 heb ik niet kunnen vinden, heb mijn eigen stukje ook aangepast. 3 + 3 is de cd van eind 1973 met That Lady en Summerbreeze.

Het zal een toetsfoutje zijn geweest.

avatar van Raymond S
A slide slip of the pen / finger.
Het is inderdaad 3+3.
Geweldige cd.

avatar van principal2000
Mijn voorkeur gaat juist uit naar de "Smooth side". De stem van Robert Isley leent zich perfect voor dergelijke nummers. Ik vind het mooi om te zien dat deze broers gedurende ruim 5 decades muziek maakten die prima aan te horen is. Er zitten stiekem toch best een aantal juweeltjes tussen. Ook een prestatie om zowel met heel erg rustige nummers als meer funky, uptempo te komen toch prachtige resultaten. Deze box is uitermate geschikt als kennismaking met The Isley Brothers. Indien de interesse gewekt is, kan je vervolgens overgaan tot de aanschaf van losse albums van deze heren.

avatar van thelion
musician schreef:
........Bestaan ze al niet vanaf eind jaren 50?

Maak daar maar half jaren 50 van, 1954 om precies te zijn.