Van Morrison - What's It Gonna Take? (2022)

Blues
Label: Exile

1. Dangerous (7:40)
  2. What's It Gonna Take? (3:22)
  3. Fighting Back Is the New Normal (3:35)
  4. Fodder for the Masses (4:44)
  5. Can't Go on This Way (6:41)
  6. Sometimes It's Just Blah Blah Blah (3:36)
  7. Money from America (7:35)
  8. Not Seeking Approval (6:30)
  9. Damage and Recovery (4:04)
  10. Nervous Breakdown (5:09)
  11. Absolutely Positively the Most (5:19)
  12. I Ain’t No Celebrity (4:41)
  13. Stage Name (4:28)
  14. Fear and Self-Loathing in las Vegas (5:03)
  15. Pretending (6:47)
avatar van Poles Apart
Toe maar. Bijna 80 minuten lang deze nieuwe van Van the Man. Hij gaat gestaag verder op de ingeslagen weg. Inspiratie te over zo lijkt het.

Pretending

Nervous Breakdown

avatar van Tonio
Zo! Ben benieuwd. Beide nummers klinken alvast oké.

avatar van Lura
Poles Apart schreef:
Hij gaat gestaag verder op de ingeslagen weg. Inspiratie te over zo lijkt het.

Muzikaal gezien? Of tekstueel gezien, meer wappie geleuter?

avatar van Poles Apart
Lura schreef:

Muzikaal gezien? Of tekstueel gezien, meer wappie geleuter?

Gezien de songtitels (en de hoes) zeker dat laatste. Zou ie echter met de titel van #6 zichzelf op de hak nemen?

avatar van Marco dB
Tja, lastig weer deze. Muzikaal is het allemaal strak en degelijk. Van heeft een partij klasse-muzikanten om zich heen en dat laat zich horen. Niets spannend natuurlijk en qua geluid hetzelfde als de hele output van de laatste jaren. De boodschap heeft nog steeds een hoog wappie-gehalte, al is het nu wel meer bredere maatschappij/overheidskritiek dan alleen de corona-hoek. Wat wel mooi is dat hij deze boodschap echt met overtuiging brengt. Los van wat je van de inhoud vindt is de kracht en bevlogenheid waarmee hij het brengt mooi om te horen.

avatar van Tonio
Ik ben het album al de hele ochtend aan het beluisteren. Wat Marco dB al opmerkt is dat zijn teksten op dit album een ruimer gebied bestrijken dan de wappie-teksten op zijn vorige album. En ja, ook ik ben het zelden eens met zijn opvattingen die hij predikt. Maar dat was ik vroeger ook al niet. En wie het omvangrijke oeuvre van Van goed kent weet dat dit al zijn gehele carrière niet anders is. Maar genoeg nu over de teksten, want we hoeven de polemiek bij Latest Record Project: Volume 1 niet geheel over te doen, toch?

Dan nu de muziek. En ik ben met met Marco eens dat die - althans qua productie en uitvoering - inderdaad weer van fantastische kwaliteit is en dat dit al sinds Born to Sing: No Plan B uit 2012 al het geval is. Van Van The Man hoeven we al jaren geen vernieuwing te verwachten. Dat heeft hij zelf ook vaak genoeg beaamd. Hij haalt zijn plezier uit de muziek van zijn jeugdjaren en borduurt daar op voort. Om die reden staat het Hammond-orgel op veel van zijn nummers centraal. En de kwaliteit van de songs, dan? Nou, die is best oké, als je het vergelijkt met die van de laatste 10 jaar. Opvallend veel uptempo nummers, maar waar zijn laatste albums altijd wel een handvol fraaie nummers bevatten, is dat op dit album iets minder het geval.

Maar het geheel klinkt voor mij best lekker. En ik weet uit ervaring dat ik ook dit album de komende tijd weer zeer regelmatig ga beluisteren. Er doet zich bij mij de laatste tijd wat vreemds voor: heel erg veel nieuwe muziek vind ik in het begin vaak erg mooi. Soms ben ik zelfs wel onder de indruk. Maar ook weet ik dat dit gevoel met de tijd vaak verflauwt. En bij Van heb ik dat gek genoeg nooit. Eigenlijk eerder andersom: zelfs zijn mindere albums draai ik de laatste jaren veel vaker. En dat kan ik van veel muzikanten niet zeggen, en al helemaal niet van veel hippe nieuwe muziek.

Dus ja, wat is Van irritant in zijn opvattingen. En ja, ook als persoon is het een gekende brombeer. En nee, je hoort zelden meer iets spannends. Maar wat kan ik toch genieten van zijn muziek, nu toch al zo'n 50 albums lang ...

avatar van Bartjeking
De vorige durfde ik niet te luisteren, lag wat gevoelig coronatechnisch enzo. Ik ga het toch weer proberen; hopelijk zijn de gemoederen wat bedaard. Bij mij wel in ieder geval. En een klootzak is het altijd wel geweest, dus dat moet de reden ook niet zijn om nu af te haken.

@Marco dB: Graag geen scheldwoorden uiten tav gevaccineerden én ongevaccineerden "
De boodschap heeft nog steeds een hoog wappie-gehalte,
"

Wees een verbinder en laat scheldwoorden voortaan achterwege. Samen maken we Nederland mooier.
Top. Alvast bedankt.

avatar van EttaJamesBrown
Wellicht mis ik iets, maar ik lees geen scheldwoord om te schelden.

EttaJamesBrown schreef:
Wellicht mis ik iets, maar ik lees geen scheldwoord om te schelden.

Wappie is een scheldwoord en Musicmeter is wat mij betreft geen podium om dergelijke woorden te gebruiken. Overigens keur ik ook dergelijke bewoordingen tav gevaccineerden (zoals mijzelf) af.
Gewoon niet doen.

avatar van EttaJamesBrown
Ach so. Heb net Onze Taal bekeken, maar die noemt het niet een scheldwoord. Weer wat geleerd.

Binnenkort Van maar eens beluisteren en het gehalte vaststellen. Waarvan weet ik nog niet

avatar van BlauweVla
Wat een gemutst weer over de teksten. Damn ik haat de 20s nu al

avatar van Barney Rubble
Eigenlijk grotendeels hetzelfde gevoel als bij Latest Record Project: Volume 1. Gemoedelijke muziek met een nukkige oude knar die de nummers volbromt. Het hammondorgel staat hier wat centraler, hetgeen de arrangementen warm en nostalgisch laat aanvoelen. Best aardig al met al.

avatar van adkieb
Weer een prima plaat van Van. Klinkt als een klok en ook erg gedreven. En ik vind zijn kritische teksten ook nog eens goed en vooral relevant.

avatar van janneman
Aangename plaat weer vind ik. Al zo vaak het muziekje gehoord wat hij tentoonspreid maar fijn is nu eenmaal fijn. Gelukkig luister ik niet naar teksten want dan zou ik wel wat kritisch zijn.

Wat is dit een heerlijk plaatje van Van de Man. Heerlijk dominant orgeltje wat soms ook een beetje aan the Doors doet denken. De teksten zijn ook nog eens lekker actueel en scherp.

avatar van Bartjeking
Ben ook wel positief verrast, zeker muzikaal. Tja die teksten soms; sommige vinden het pietleuterig om er over te beginnen; maar ik kan er soms maar moeilijk omheen omdat het complotgeneuzel er zo dik bovenop ligt. Maar goed, dat mag hij zelf weten uiteraard. Zijn stem blijft trouwens ook bijzonder goed in vorm; het manneke is toch ook al een eind op weg richting de 80.

avatar van lingoer
Marjet schreef:
"

Top. Alvast bedankt.

Hij reageert op de teksten van Van