Steve Earle & The Dukes - Jerry Jeff (2022)

Country
Label: New West

1. Gettin’ By (3:59)
  2. Gypsy Songman (2:37)
  3. Little Bird (3:00)
  4. I Makes Money (Money Don’t Make Me) (2:44)
  5. Mr. Bojangles (5:17)
  6. Hill Country Rain (4:24)
  7. Charlie Dunn (3:29)
De broer van Jazzy Jeff?

avatar van nlkink
Jerry Jeff Walker?

avatar van Bartjeking
Jerry Jeff Walker inderdaad; eerder een broer van Johnny denk ik. Maar wederom een eerbetoon aan een overleden 'held'. Na Townes en Guy Clark.
J.T. beschouw ik toch als een ander album, hoeft verder geen duiding neem ik aan.
Ongetwijfeld al vaak gezegd; maar wat vind ik het artwork altijd mooi van Steve Earle zijn albums. Tony Fitzpatrick is de kunstenaar die dit al een jaar of 25 voor hem doet. Staat bovendien mooi in de platenkast zo'n coherente verzameling (zou willen dat ik ze compleet had). Het werk van Guy Clark en Townes van Zandt kende ik erg goed, maar J.J. Walker ken ik (tot mijn schaamte) alleen van naam (en natuurlijk Mr. Bojangles). Maar als het een held van Steve is, zal het ongetwijfeld mooie kost zijn. Laat me verrassen!

avatar van Lura
Bartjeking schreef:

En niet te vergeten het fraaie eerbetoon aan zijn overleden zoon Justin Townes.

avatar van Bartjeking
Zeker! Plaatste hem bewust niet tussen dit rijtje, beschouw het toch als een ander soort hommage, maar mooi en hartverscheurend is het zeker. Bijzonder knap hoe snel hij dit op plaat heeft kunnen zetten.

avatar van heartofsoul
Dit eerbetoon van Steve Earle aan Jerry Jeff Walker (die in 2020 overleed) zal ik nog wel eens uit de kast trekken (als het mij tenminste lukt om het fysieke album te scoren) en dat ligt dan vooral aan de interpretaties van Earle, die ik liever hoor dan de originelen. Jerry Jeff Walker beschouw ik toch wel als een minder interessante artiest dan Townes Van Zandt en Guy Clark. Steve's Mr. Bojangles had ik bijvoorbeeld nog nooit zo mooi gehoord en Hill Country Rain, dat ik altijd maar een matige song vond, knapt aardig op als Steve Earle het zingt. Mijn eerste indruk: prachtplaat, maar ik had niet anders verwacht.

avatar van Tonio
Gewoon weer een prima album van Steve. Enr weer een hommage aan een van zijn inspirators, dit keer Jerry Jef Walker.

Nu ben ik zelf niet zo kapot van diens muziek. Maar aan de kwaliteit van zijn songs ligt dat niet, want in de uitvoering van Steve Earle hoor je dat Jerry Jeff het vak van songschrijver verstond.

Best goed dus, maar niet echt bijzonder. Hoewel ik het zeker regelmatig zal beluisteren. Dat doe ik namelijk met nagenoeg al Steve's albums. Zij het de een wat meer dan de ander.

Maar ik vind wel dat het weer tijd wordt voor een album met eigen songs!

avatar van heartofsoul
heartofsoul schreef:

Zojuist ontvang ik een mailtje van mijn platenhandelaar met de mededeling dat dit album pas op 28 augustus verschijnt, en ook Allmusic vermeldt deze datum als release-datum. Dan klik ik Spotify maar weer eens aan, en ook zal ik een paar oude vinylplaten van Jerry Jeff Walker tevoorschijn halen ter compensatie.
Heb ik niet goed opgelet, of sloeg de oorspronkelijke verschijningsdatum wellicht op een digitale release ?
Ik raak pas écht vertrouwd met een album als ik het fysiek (op vinyl of als cd) kan afspelen en beluisteren.
Maar ik ben dan ook behoorlijk senior, en wellicht een beetje ouderwets. Maar Ik kan wel al vaststellen dat Jerry Jeff behoort tot mijn grote favorieten van 2022.

avatar van Silky & Smooth
In de categorie 'niets nieuws, maar altijd goed'. Een album dat je blind kunt kopen. Je weet vooraf wat je krijgt - prachtige covers van één van zijn overleden helden - en het stelt nooit teleur. Geen gekkigheden, maar gewoon goede, traditionele country muziek. Een tribute die eer doet aan de artiest in kwestie.

avatar van AOVV
Na eerder eerbetoon aan Townes Van Zandt (Townes) en Guy Clark (Guy komt Steve Earle aanzetten met een tribute voor de overleden singer-songwriter Jerry Jeff Walker met een al even logische titel: Jerry Jeff.

Tien liederen van diens hand worden hier gebracht door Steve Earle & The Dukes, met veel metier en liefde voor de muziek. Walker is namelijk één van de muzikale voorbeelden van Earle, en dat net als Earle zelf wist Jerry Jeff wel hoe ie een goeie song moest schrijven. De uitvoering van Earle en zijn band is meer dan prima, en Earle legt, net als op eerder werk, veel enthousiasme aan de dag. Een markante versie van Mr. Bojangles (Walker's meest bekende song) behoort tot de sterkhouders, evenals de opener en het met veel bezieling ten beste gebrachte My Old Man, een fraai voorbeeld van de kwaliteiten van Walker als songschrijver (de emotie sijpelt erin door).

3,5 sterren