Zach Bryan - American Heartbreak (2022)

Country
Label: Belting Bronco

1. Late July (2:58)
  2. Something in the Orange [Z&E's Version] (4:14)
  3. Heavy Eyes (3:10)
  4. Mine Again (3:44)
  5. Happy Instead (4:09)
  6. Right Now the Best (3:10)
  7. The Outskirts (3:18)
  8. Younger Years (3:25)
  9. Cold Damn Vampires (4:52)
  10. Tishomingo (3:08)
  11. She's Alright (3:49)
  12. You Are My Sunshine (2:57)
  13. Darling (3:57)
  14. Ninth Cloud (3:23)
  15. Oklahoma City (4:00)
  16. Sun to Me (2:43)
  17. Highway Boys (3:40)
  18. Whiskey Fever (3:32)
  19. Billy Stay (5:16)
  20. Sober Side of Sorry (3:33)
  21. High Beams (3:20)
  22. The Good I'll Do (3:31)
  23. Someday (Maggie's) (4:25)
  24. Poems and Closing Time (2:41)
  25. From Austin (3:27)
  26. If She Wants a Cowboy (3:12)
  27. Corinthians (Proctor's) (3:51)
  28. Open the Gate (3:54)
  29. Half Grown (3:27)
  30. No Cure (2:41)
  31. '68 Fastback (3:13)
  32. Blue (3:38)
  33. Morning Time (3:45)
  34. This Road I Know (3:24)
avatar van VDB79
34 nummers, gedurfd. Zeer benieuwd. De eerste single Something in the orange is in ieder geval geweldig en geeft de indruk van een zeer volwassen sound.
Dit is dus zijn mainstream debuut na 2 albums in eigen beheer die voorheen alleen te streamen waren.
Zijn eerste album DeAnn is nu ook op vinyl verkrijgbaar.

avatar van heicro
Twee uur muziek is veel om twee dagen na de release te beoordelen, maar de eerste indruk is erg positief.

avatar van VDB79
“You come from a good place, happy family. The only bad thing you ever did was to see the good in me” - Sun to me

Ik heb het album nu 1,5 keer geluisterd en het is van begin tot eind genieten geblazen. Goed, misschien niet erg origineel qua sound, maar hij slaagt erin om de juiste balans tussen catchy pop country en de authenticiteit van alt-country te vinden. En dat 34 nummers lang, zonder in te kakken. De
productie leunt wel iets meer naar pop dan bijv. een Jason Isbell maar daar is niets mis mee.
Ik begrijp wel dat hij in de VS als de next country superstar wordt gezien.

avatar van heicro
The Outskirts, Right Now the Best, Poems and Closing Time, Younger Years, If She Wants a Cowboy en Cold Damn Vampires behoren inmiddels tot mijn favorieten. Het eerder al verschenen From Austin is dat al enige tijd.
De mindere nummers zijn nog altijd prima, maar de aandacht verdwijnt wel na een uurtje luisteren en dan heb je nog maar de helft gehoord.

avatar van Tonio
Zo: 3 keer beluisterd en dat valt niet mee. Qua lengte dan, niet zozeer qua kwaliteit. Ik houd best van lange albums, maar dit is toch echt een beetje teveel van het goede.

Oké, je hoort dat de jongen barst van het talent. Er staan veel goede songs op waaruit dit talent blijkt. Maar hij getuigt ook van veel 'sturm und drang'. Ik moest onmiddellijk denken aan de jonge jaren van Ryan Adams. Destijds ook zo'n groot talent, die teveel in te korte tijd uitbracht. Een 'kwaal' waar hij sinds zijn comeback nu nog altijd aan lijkt te lijden.

Beiden zouden gebaat zijn bij iemand die hun tijdens het proces van schrijven en opname kritisch benaderd, zodat kaf van koren gescheiden kan worden. Met 20 nummers zou je hier een bijzonder goed album aan hebben over gehouden. Zeg nou eerlijk: de countryklassieker You Are My Sunshine is sinds 1940 door zo'n 350 artiesten in 30 talen opgenomen. Daar voegt de magere, en iets lullige uitvoering van Zach echt niets aan toe ....

Eigenlijk zou ik dit album 3,5 ster geven, maar om zijn onmiskenbare talent aan te moedigen doe ik daar een halfje bovenop.

avatar van Bartjeking
Zit nog midden in het luisterproces en dat bevalt (net als zijn vorige platen) bijzonder goed. 34 nummers is wel veel, daarom wat gedoseerd luisteren. Wilde dat middels vinyl doen, maar ik moest even knipperen toen ik zag dat je nu kunt pre-orderen voor maart 2023.

Heerlijk album. Dik 2 uur maar kan mij niet lang genoeg duren. Goede nummers met fijne stem.

avatar van Silky & Smooth
Afgelopen weekend moest er het één en ander geschilderd worden, dus dat leek mij een mooi moment om dit lange album op te zetten. Inmiddels drie luistersessies erop zitten en ik ben diep onder de indruk. Twee uur muziek en er zit geen nummer bij die ik wilde overslaan. Alleen You Are My Sunshine is overbodig, maar dat is verder ook geen onprettig nummer. Het is easy-listening music, maar dan zonder dat het aan kwaliteit inboet. Bijzonder fijn om naar te luisteren en als je iets meer focust dan zijn de teksten/verhalen ook vaak erg sterk. Ook zijn de nummers individueel stuk voor stuk goed.

Ik heb het gevoel dat je dit album gemakkelijk op pauze kan zetten om later weer op te pakken, wat voor mij een groot voordeel is bij een plaat van deze speelduur.

avatar van Tonio
Moet mijn eerdere mening ietwat bijstellen. Hoewel ik in het algemeen graag naar lange dubbelalbums luister, is het in dit geval beter als ik maar de helft of zo in een luistersessie doe.