Momma - Household Name (2022)

Label: Lucky Number

10. Spider (3:44)
  11. No Stage (4:18)
  12. No Bite (4:11)
avatar van Film Pegasus
Mooi 3e album waarin je hoort dat de band al wat meer zelfzeker is. Alleen zit er wat minder fun in, misschien door het gebrek aan toeren. Het is tenslotte een album uit 2022. Maar ze houden hun 90s indie rock sfeer wel en tonen dat ze meer zijn dan een schoolband.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Momma - Household Name - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Momma - Household Name
Het Amerikaanse duo Momma vindt haar inspiratie in de jaren 90 en overtuigt op Household Name met hoge gitaarmuren, veel dynamiek, heerlijk melodieuze songs en aangenaam meisjesachtige vocalen

Etta Friedman en Allegra Weingarten zijn nog piepjong, maar kennen hun klassiekers uit de jaren 90. Het levert een gitaarplaat op die het in het betreffende decennium zonder enige twijfel fantastisch zou hebben gedaan, maar ook in het heden is Household Name een ijzersterk album. Het Amerikaanse duo tekent op haar derde album voor stevige maar ook bijzonder lekker in het gehoor liggende rocksongs vol dynamiek. Het gitaarwerk is mooi en de songs zijn goed, waarna de wat lieflijk klinkende stemmen van de twee Amerikaanse muzikanten het afmaken. Alles wat Momma doet is eerder gedaan, maar Momma verdient een pluim voor de uitvoering, waardoor Household Name zich toch vrij makkelijk opdringt.

Momma is een duo uit Los Angeles, California, dat bestaat uit Etta Friedman en Allegra Weingarten, die allebei gitaar spelen en zingen. Omdat ik echt nog nooit van Momma had gehoord, ging ik er van uit dat het deze week verschenen Household Name het debuutalbum is van het Amerikaanse tweetal, maar het blijkt al het derde album van Momma.

Dat ik met name het vorige album niet heb opgemerkt is best bijzonder, want het in 2020 verschenen Two Of Me heeft met name in de Verenigde Staten best wat positieve aandacht gekregen en bovendien maken Etta Friedman en Allegra Weingarten muziek waar ik normaal gesproken wel voor ben te porren. Heel erg is het overigens niet dat ik de vorige twee albums van Momma heb gemist, want Household Name is een flink stuk beter dan zijn twee voorgangers.

Etta Friedman en Allegra Weingarten formeerden Momma toen ze nog op de middelbare school zaten en hebben nog maar net de universiteit achter zich gelaten. Gezien hun leeftijd zou je verwachten dat ze hun inspiratie zoeken bij de jonge vrouwelijke indierock helden van het moment, maar de muzikale helden van Etta Friedman en Allegra Weingarten komen vooral uit de jaren 90, een decennium waarin de twee nog niet eens waren geboren.

Momma trok zoals gezegd de aandacht met haar vorige album en kon Household Name daarom opnemen in een goede studio, waarin muzikant en producer Aron Kobayashi-Ritch aanschoof. Het levert een perfect klinkend album op, dat in de jaren 90 ongetwijfeld hoge ogen zou hebben gegooid, maar dat er ook drie decennia later toe doet.

Momma laat zich op Household Name inspireren door grote jaren 90 bands als Nirvana en The Smashing Pumpkins, maar het album laat vooral invloeden horen van bands waarin vrouwen de hoofdrol speelden, als Veruca Salt, The Breeders en Belly. De meeste inspiratie komt echter van Liz Phair (in haar jongere jaren) en vooral Juliana Hatfield. Het zijn flink wat persoonlijke favorieten en het is dan ook niet zo gek dat ik Household Name van Momma direct vanaf de eerste beluistering koester.

Het nieuwe album van het tweetal uit Los Angeles staat vol met lekker in het gehoor liggende rocksongs. Het zijn vaak behoorlijk stevige rocksongs met hoge gitaarmuren, maar de songs van Momma zitten ook vol met de in de jaren 90 zo vaak gebruikte hard-zacht dynamiek. De gitaarmuren contrasteren prachtig met de meisjesachtige en vaak wat lieflijk klinkende vocalen van Etta Friedman en Allegra Weingarten, die ook nog eens beschikken over prachtig bij elkaar kleurende stemmen.

Veel songs op Household Name volgen hetzelfde stramien, maar eenvormig vind ik het nieuwe album van Momma zeker niet. De songs op Household Name maken steeds weer indruk met fraai en melodieus gitaarwerk en ook in vocaal opzicht zijn Etta Friedman en Allegra Weingarten zeker geen one-trick ponies.

De twee zijn er bovendien in geslaagd om een dozijn bijzonder lekker in het gehoor liggende en zeer aanstekelijke songs te schrijven, maar het zijn ook songs die verschillende invloeden uit de jaren 90 op trefzekere wijze combineren met een eigentijds randje. Je moet er van houden, maar als je van dit soort muziek houdt, is Household Name van Momma een topalbum. Het zou me dan ook niet verbazen als Momma behoorlijk groot gaat worden de komende maanden. We gaan het zien. Erwin Zijleman

avatar van Gizzmann
Dit klinkt HEEL ERG als de muziek waar ik vroeger het liefst naar luisterde!

Vandaag voor het eerst beluisterd. Ik was nogal dol op indie / noise uit de jaren 90.
Aangenaam verrast door de dames ondanks de weinige variatie in de zang.
Ga ze morgen zeker zien in het voorprogramma van Alex G.