Tedeschi Trucks Band - I Am the Moon: III. The Fall (2022)

Blues / Rock
Label: Fantasy

1. Somehow (5:09)
  2. None Above (2:33)
  3. Yes We Will (6:31)
  4. Gravity (6:44)
  5. Emmaline (3:34)
  6. Take Me as I Am (5:27)
avatar van Mssr Renard
De band is druk bezig geweest met een gigantisch en ambitieus project: 4 albums met 4 speelfilms die er bij horen. Alles wordt in de loop van het jaar in tussenpozen uitgebracht. Totaal gaat het om 24 nieuwe songs, geïnspireerd door een oud Perzisch liefdes-epos, en is ook gebaseerd op de pandemie en de isolatie en eenzaamheid die daaruit volgde.

De muziek is zoals altijd genre-overstijgend en ik vermoed dat er veel invloeden ook uit de Midden-Oosterse muziek is bespeuren. Het nummer Pasaquan heb ik al reeds kunnen horen op één van Fireside Sessions-albums.

Ik heb deze en de andere 3 albums reeds in de pre-order staan. Het is ook mogelijk een boxset met allevier de albums te bestellen, maar die krijg je dan pas vanaf september, en zolang kan ik gewoonweg niet wachten.

avatar van Mssr Renard
Hier alvast de link voor de première van de film van deze episode (vanaf 27 juli te zien): https://youtu.be/LSHsFAoXO0M

avatar van Mssr Renard
De derde speelfilm (en daardoor ook het hele album) is vanaf vandaag beschikbaar:

avatar van Mssr Renard
In feite is deze plaat ook best goed, maar de verrassong is er inmiddels wel wat af. Is het overkill? Verzadiging? Teveel van het goede is ook niet goed.

Op dit moment bevallen alle songs me erg goed, met uitzondering van het nietszeggende None Above. Emmaline vind ik dan ook niet zo heel bijzonder. Een korte ballad gezongen door Mike Mattison

Yes We Will is wel echt een knaller. Leuk die elementen uit de funk en soul. Knappe song. Zelfde geldt voor Gravity.

Take Me As I Am is ook een aardigde soul-ballad, met mooie zang van Susan, in harmonie met de rest en tweede zang (Mark Rivers?). De gitaarsolo is ook heerlijk.

Veel soul en weinig blues/jamrock, dus. De focus ligt meer dan ooit op de teksten en zang, en dat is voor mij wel heel erg wennen.

avatar van Tommoo
Mssr Renard schreef:

alleen al het feit dat jij de moeite neemt om bij elk van deze delen van het geheel een zeer uitgebreide recensie plus achtergrondinformatie gooit wekt bij mij de interesse om het te gaan luisteren allemaal. Wat maakt het dat je nou juist bij deze band zo veel weet te vertellen en het je interesse wekt ben ik benieuwd naar? Mogelijk ben je ook een beetje een fanboy geworden want als ik je mening vergelijk met het aantal sterren dat je geeft vind ik 4 vrij hoog, maar als de rest tot nu toe 4,5/5 kreeg van je is wellicht 4 al een beetje een letdown.

Tommoo schreef:

Ik ben geen fanboy, maar een liefhebber. Van huis uit volg ik het wel en wee van de hele Allman Brothers familie, zo ook Tedeschi Trucks Band.

Tedeschi Trucks Band vind ik wel van uitzonderlijk hoog niveau trouwens. En deze derde plaat in een serie van vier vind ik net even wat minder verrassend. Wellicht wst te vrijblijvend.

Maar zelfs als deze band een wat mindere plaat maakt, vind jk ze nog met kop en schouders boven veel van de moderne bands binnen hun genre(s) uitstijgen.

Overigens scoort deze band gemiddeld best goed. Elk van hun platen heeft een gemiddelde van rond de 4*

Wat dit vierluik betreft, het eerste deel blies me echt omver. Die kan ik sowieso aanbevelen.

avatar van Tommoo
Dankje! Dan ga ik daar mee beginnen. Ben benieuwd.

Ja ik kijk ook altijd op rateyourmusic naast musicmeter om te zien hoe mensen er uit verschillende delen van de wereld er tegenaan kijken naast alleen nederlanders, daar liggen de delen rond de 3,5 (maar dat is voor rym gemiddelden al vrij goed vind ik altijd en überhaupt natuurlijk een prima score!)

avatar van Mssr Renard
Ik kijk nooit op Rate Your Music. Eigenlijk kjjk ik sowieso nooit naar de mening en scores van anderen, want ik heb geleerd dat ik enorm afwijk en een totaal andere smaak heb dan het gros van de muziekliefhebbers.

avatar van blaauwtje
In tegenstelling tot Mssr Renard, bevalt deze derde worp mij het beste, ik hou van deze door zang gedragen soul muziek, de stem van Tedeschi heb ik altijd geweldig gevonden. Aangevuld door drie leadzangers (Dixon,Mattison en Rivers) en het geweldig gitaarspel van Trucks kom ik wederom tot ****1/2.

Beste song is idd het 6 en halve minuut durende Yes we will.

Misschien is het overkill, 4 albums uitbrengen in 4 maanden, maar als ze dan rond de dertig minuten duren slaat de verveling, wat mij betreft, niet toe.

avatar van Mssr Renard
Ik zit nog steeds te wachten dat Bandcamp de plaat vrijgeeft, ik heb nu alleen de youtube-film gezien/geluisterd en youtube heeft een slechte kwaliteit.

Wie weet gaat deze me steeds beter bevallen, maar het kippenvel dat songs als 'I Am the Moon', 'Hear My Dear' en 'Circles Round the Sun' mij direct gaven, ontbreekt hier vooralsnog.

avatar van Bartjeking
Wat een mooi project. Ik zal de film in mijn vakantie ook eens rustig bekijken. Weet niet of ze van plan zijn om het geheel als een bundel (commercieel ook niet oninterressant) aan te bieden; maar dan zit het toch dicht tegen een perfecte plaat aan.

Bartjeking schreef:

De vier platen zijn als box verkrijgbaar, voor duur.