Σtella - Up and Away (2022)

Griekenland
Label: Sub Pop

1. Up and Away (3:11)
  2. Nomad (3:44)
  3. Manéros (2:42)
  4. Charmed (2:38)
  5. Another Nation (2:43)
  6. Black and White (2:18)
  7. Titanic (3:06)
  8. The Truth Is (3:37)
  9. Who Cares (3:26)
  10. Is It Over (3:10)
avatar van Lura
De Griekse, in Athene woonachtige, artieste Σtella is veelzijdig. In eerste instantie lag vooral een carrière in het vooruitschiet als schilder en beeldend kunstenaar. Tijdens haar studie aan de Athens School of Fine Arts begon ze echter ook met het schrijven van liedjes en begon die te uploaden op internet.

Al snel verscheen haar debuut EP Keep Me Naked, een titelloze electro-pop-plaat en haar LP Works For You (2017). Door de soundtrack die ze voor de atletenparade op de eerste Europese Spelen in Azerbeidzjan maakte begon het balletje pas echt te rollen. Die soundtrack werd miljoenen keren gestreamd, hierdoor werd ze een van de populairste indiesterren van Griekenland en begon ze op internationale festivals op te treden, waaronder in 2019 op ESNS in Groningen.

Up and Away is intussen haar vierde album en de eerste voor Sub Pop. De bekendmaking van die samenwerking werd gevierd met de release van de track Charmed. Onlangs werd ook de geweldige titeltrack vrijgegeven. Σtella licht het nummer als volgt toe : "Voor mij symboliseert de uitdrukking "up and away" vrijheid, een bevrijding - onze behoefte om los te breken en ver weg te vliegen, zoals superhelden doen. Deze video vertelt het inspirerende waargebeurde verhaal van hoe twee rebetiko-muzikanten ontsnapten aan geweervuur tijdens de Griekse bezetting door de Asmogendheden in de jaren veertig.”. De video ervoor werd door haarzelf geregisseerd en de animatie werd gemaakt door YOKANIMA.

Belangrijke inspiratiebron voor het nieuwe album was de herontdekking van de platencollectie uit de jaren '50 en '60 waar ze mee opgevoed was. Toen ik opgroeide, speelde ik graag Sousourada van Nikos Gounaris op de oude grammofoon van mijn grootvader. Ik was onder de indruk van Griekse folk-popartiesten zoals Grigoris Bithikotsis en de grote Tzeni Vanou, evenals internationale artiesten als Tony Motolla en Julio Iglesias", aldus Σtella.

Op Up and Away is ze er op inventieve wijze in geslaagd om haar Griekse roots, die diep geworteld is in de Griekse muziek uit de jaren vijftig en zestig, te vermengen met andere internationale invloeden uit die periodes. Een belangrijke rol is weggelegd voor producer Redinho (AKA Tom Calvert), die haar toevallig een keer in Athene zag optreden. Een “match made in Athene” volgens Σtella.

Het grotendeels in Londen opgenomen album zal ongetwijfeld leiden tot een grote internationale doorbraak van Σtella als singer-songwriter.