Σtella - Up and Away (2022)

Griekenland
Label: Sub Pop

1. Up and Away (3:11)
  2. Nomad (3:44)
  3. Manéros (2:42)
  4. Charmed (2:38)
  5. Another Nation (2:43)
  6. Black and White (2:18)
  7. Titanic (3:06)
  8. The Truth Is (3:37)
  9. Who Cares (3:26)
  10. Is It Over (3:10)
avatar van Lura
De Griekse, in Athene woonachtige, artieste Σtella is veelzijdig. In eerste instantie lag vooral een carrière in het vooruitschiet als schilder en beeldend kunstenaar. Tijdens haar studie aan de Athens School of Fine Arts begon ze echter ook met het schrijven van liedjes en begon die te uploaden op internet.

Al snel verscheen haar debuut EP Keep Me Naked, een titelloze electro-pop-plaat en haar LP Works For You (2017). Door de soundtrack die ze voor de atletenparade op de eerste Europese Spelen in Azerbeidzjan maakte begon het balletje pas echt te rollen. Die soundtrack werd miljoenen keren gestreamd, hierdoor werd ze een van de populairste indiesterren van Griekenland en begon ze op internationale festivals op te treden, waaronder in 2019 op ESNS in Groningen.

Up and Away is intussen haar vierde album en de eerste voor Sub Pop. De bekendmaking van die samenwerking werd gevierd met de release van de track Charmed. Onlangs werd ook de geweldige titeltrack vrijgegeven. Σtella licht het nummer als volgt toe : "Voor mij symboliseert de uitdrukking "up and away" vrijheid, een bevrijding - onze behoefte om los te breken en ver weg te vliegen, zoals superhelden doen. Deze video vertelt het inspirerende waargebeurde verhaal van hoe twee rebetiko-muzikanten ontsnapten aan geweervuur tijdens de Griekse bezetting door de Asmogendheden in de jaren veertig.”. De video ervoor werd door haarzelf geregisseerd en de animatie werd gemaakt door YOKANIMA.

Belangrijke inspiratiebron voor het nieuwe album was de herontdekking van de platencollectie uit de jaren '50 en '60 waar ze mee opgevoed was. Toen ik opgroeide, speelde ik graag Sousourada van Nikos Gounaris op de oude grammofoon van mijn grootvader. Ik was onder de indruk van Griekse folk-popartiesten zoals Grigoris Bithikotsis en de grote Tzeni Vanou, evenals internationale artiesten als Tony Motolla en Julio Iglesias", aldus Σtella.

Op Up and Away is ze er op inventieve wijze in geslaagd om haar Griekse roots, die diep geworteld is in de Griekse muziek uit de jaren vijftig en zestig, te vermengen met andere internationale invloeden uit die periodes. Een belangrijke rol is weggelegd voor producer Redinho (AKA Tom Calvert), die haar toevallig een keer in Athene zag optreden. Een “match made in Athene” volgens Σtella.

Het grotendeels in Londen opgenomen album zal ongetwijfeld leiden tot een grote internationale doorbraak van Σtella als singer-songwriter.

Er hangt altijd al een vlaag van mystiek over Griekenland heen. De oudtijdse filosofie met vooruitdenkers als Socrates, Plato en Aristoteles, de prachtige antieke beeldhouwkunst, de openlucht theaters en de rijkelijk gevulde musea. Tegenwoordig heeft Griekenland nog maar weinig culturele waarde en is het vooral een zeer geliefd toeristenland. Na de zegetocht van het progressieve Aphrodite’s Child in de jaren zeventig blijft het op muzikaal vlak behoorlijk stil aan het oostelijke deel van de Middellandse zee.

Niet dat Σtella daar veel verandering in brengt, maar de uit Athene afkomstige Stella Chronopoulou mengt haar geschiedkundige verleden in een vleugje zomerse jaren tachtig romantiek. Geïnspireerd door de muziekverzameling van haar ouders, waar tussen het overschot van traditionele Griekse volksmuziek uit de jaren zestig en een veelvoud aan bouzouki snaarinstrument albums misschien wel een verdwaalde stoffige Sade plaat ligt. Σtella heeft namelijk exact diezelfde zwoel exotische soulvoordracht, onbewust gekleurd door de twinkelende hedendaagse indiesound en het historische besef van haar thuisfront. De sprankeling in Charmed heeft dat speelse van de verknipte new wave Tom Tom Club sensatie. Lief, speels met uitdagende hooks en droogzanderige drumslagen.

De Londense Tom Calvert (Redinho) is spaarzaam in zijn werkzaamheden als producer, de klik tussen hem en Stella Chronopoulou was er echter gelijk al vanaf de eerste kennismaking aanwezig. Als toevallige vakantiepassant is Tom getuige van Stella’s optreden, en deze toevallige ontmoeting leidt tot een vruchtbare voortzetting van twee zielen die praktisch dezelfde gedachtegang delen. De vierde Σtella plaat Up and Away is het bevredigende gevolg van deze samenwerking. Christos Skondras is de aanvullende drijvende kracht in een vijftal tracks, heeft als geschoold bouzouki speler de nodige praktijkervaring en brengt dat kinderlijke verlangen weer terug. Hij freakt er op los in het hypnotiserende instrumentale Manéros. Een ware dancesensatie, ritmisch kloppend en perfect tot het kookpunt in balans gebracht.

De eenvoud van effectiviteit, met het Up and Away titelstuk als treffend voorbeeld. Simpele door de bas aangestuurde opzwepende beats, herhalende keyboardtoetsenwerk en de sensualiteit van een opjagende Σtella die voor de verandering op minnaarsstrooptocht gaat. De saamhorigheid van het ultieme vakantiegevoel, zingend, feestend de straten van Athene onveilig makend. De keerzijde van die losbandigheid, druipt in genotssappen door het verslavend wulpsverleidende Another Nation heen. Het berustende Nomad is ook alles behalve vredelievend. Een zwerftocht door verstikkende jeugdtrauma’s, los zand vastigheid en inpalmend fata morgana bedrog. De gitaar spreekt, de emoties zwijgen over de ware toedracht.

Up and Away is dan wel Σtella’s verleden, het staat gelijk aan onze zomers uit vroegere vervlogen tijden, inclusief vluchtige romances en verdovend stimulerende Ouzo drankjes. Het Griekland van Σtella is ook het heden, de vluchtelingendrama’s met als triest dieptepunt de shockerende foto van een overleden jonge peuter. Het vrolijk gefloten Titanic, het reisverslag van de onwetendheid, gezien door onschuldige kinderogen. In a bottle we all fell, de SOS hulpvraag, de nachtmerrie die een profetische Sting al nachten wakker hield tijdens het Message in a Bottle schrijfproces, pijnlijk beantwoord in het onverschillig deprimerende Who Cares. Gemeende vaderlandsliefdes, hopeloze vakantieliefdes, en de liefde voor een betere wereld. Σtella geeft ze in Up and Away allemaal woonruimte en geborgenheid.

Σtella - Up and Away | Pop | Written in Music - writteninmusic.com

avatar van Osiris Apis
Leuk pop album die ik regelmatig draai! De tracks met het instrument bouzouki klinken heel vet.
Up and Away en Another Nation zijn mijn favo tracks.