Deine Lakaien - Dual (2021)

Duitsland
Electronic
Label: Chrom

1. Because of Because (4:20)
  2. Sick Cinema (5:09)
  3. In Your Eyes (4:21)
  4. Snow (4:53)
  5. Happy Man (4:18)
  6. Run (3:56)
  7. Les Oiseaux (4:37)
  8. Unknown Friend (3:52)
  9. Qubit Man (4:24)
  10. Someone to Come Home To (5:06)
  11. Because the Night * (3:39)
  12. Spoon * (4:50)
  13. The Walk * (4:35)
  14. Dust in the Wind * (3:20)
  15. Suspended in Gaffa * (3:55)
  16. La Chanson des Vieux Amants * (4:14)
  17. Black Hole Sun * (5:15)
  18. Lady D'Arbanville * (4:21)
  19. Song of the Flea * (3:21)
  20. My December * (4:38)
  21. Because of Because [2nd Version] * (4:30)
  22. Am Fenster [Live Acoustic] * (3:19)
avatar van Killeraapje
Ik hoorde afgelopen week toevallig het prachtige nummer Snow en was gelijk verkocht. Heb de cd met vele extra's maar gelijk besteld.

De tweede cd is een cover cd met een aantal zeer geslaagde uitvoeringen.

Alicia & Scarlet dit is wel iets dat jullie ook aan zal spreken al is het maar voor de zanger.

avatar van Alicia
Ik ga er achteraan!

Killeraapje schreef:

Bedankt voor de tip. Begin deze eeuw nog live gezien in Duitsland, waren toen best wel 'groot' daar.

Scarlet schreef:

Ik zag inderdaad dat je op hun debuut had gestemd . Ik kende een paar nummers van ze en zag ze eens langs komen bij een Festival overzicht van Mera Luna. Elke keer als ik een nummer van ze hoorde vond ik het mooi maar er was altijd wel iets dat me op dat moment beter beviel. Ik weet dat ze regelmatig met Wolfsheim hebben getoerd toen die nog bestonden.

Nu las ik recent dat ze twee platen tegelijk hadden uitgebracht en toen werd ik toch wel nieuwsgierig.
Dit is de andere plaat die ze twee maanden later hebben uitgebracht.

Deine Lakaien - Dual + (2021) - MusicMeter.nl Hier staat nog een smaakvolle cover van Losing My Religion op.

avatar van Killeraapje
Dank voor de tip. Ik ga luisteren!

Dit is toch niet aan mij besteed vrees ik. Ik vond ze vroeger ook al niet zo geweldig om eerlijk te zijn. Ik vind het nogal slaapverwekkend, toen ook al. De zanger heeft een behoorlijk zwaar Duits accent, dan haak ik meestal af. Maar het is vooral niet mijn directe muzieksmaak omdat het voor mij te elektronisch is (zie mijn top 10, rotatielijst, toevoegingen, meningen en recente stemmen). Voor mensen die hiervan houden (combinatie van neofolk en synthwave) zeker wel een aanrader.

avatar van Killeraapje
Heb deze 3 cd set nu in huis en moet allereerst een groot compliment geven over de verpakking. Het bijgeleverde fotoboek is werkelijk prachtig en maakt dat je een schitterend pakket in huis krijgt.

Wat de muziek betreft heeft dit album voor mij nog wat tijd nodig. De zanger bevalt me erg goed. Het accent hoor ik nauwelijks maar zijn pathos en serene stem des te meer. Nu moet ik zeggen dat ik de laatste jaren zoveel Duitse zangers heb gehoord die Engels zingen dat ik daar een beetje doof voor ben geworden.

Het kritiekpunt is voor mij echter de muzikale begeleiding. Iets te vaak wordt er wel erg moeilijk en ingewikkeld gedaan waardoor de kracht het nummer wel eens verloren gaat. Een nummer als Snow vind ik werkelijk prachtig juist omdat het een sober arrangement heeft en de zang dan erg mooi uit de verf komt. Eigenlijk bevallen de eerste 6 nummers heel erg goed maar daarna verzwakt de aandacht toch een beetje en ben ik blij dat ik aan de tweede cd bestaande uit covers kan beginnen.

Deze cd bestaat uit hoogte en dieptepunten. Opener Because the Night in het origineel van Patti Smith kan ik erg waarderen. De dreigende drums doen hun werk en de tekst komt verassend sterk uit de verf.
La Chanson des Vieux Amants, Black Hole Sun, Lady D'Arbanville en vooral My December, het origineel is een B kantje van Linkin Park zijn erg smaakvol en duister vertolkt. Zelfs een uitgekauwde evergreen als Dust in the Wind krijgt toch wat speciaals in de handen van het lakeien duo.

Daar tegenover staat dat ik helemaal niets kan met Song of the Flea en Suspended in Gaffa, allemaal erg moeilijk en nergens echt pakkend.

Cd 3 bestaat tenslotte nog uit een herbewerking en een unplugged versie die beide degelijk zijn.

Alles bij elkaar is Dual een mooie release geworden met een aantal schitterende nummers maar door het Avant garde gehalte soms ook een tikkeltje pretentieus en moeilijk te volgen. Neemt niet weg dat ze ook regelmatig de juiste snaar bij mij weten te raken maar ik moet eerlijk bekennen dat dit vaker bij een cover gebeurd dan bij het eigen werk.

Mooi en smaakvol maar niet het meesterwerk waar ik op had gehoopt.