The 3rd and the Mortal - Tears Laid in Earth (1994)

Noorwegen

6. Trial of Past (5:14)
  7. Lengsel (2:06)
  8. Salva Me (4:38)
  9. Song (6:37)
  10. In Mist Shrouded (5:35)
  11. Oceana (18:46)
khonnor
hmmm... vond dit vroeger geweldig knap... onlangs nog eens opgelegd en vind het nu toch vrij puberaal overkomen. op zich wel veel mooie ideeen en één van de allermooiste vrouwenstemmen uit het genre, maar de melancholie en pathetiek liggen er toch net iets te dik op

yorgos.dalman
Ik heb wel goede herinneringen aan deze plaat. Ook trouwens aan de EP 'Sorrow' die hier niet op MuMe te vinden is.

Was dit album nog met zangeres Kari Rueslatten? Zo'n onaardse schoonheid in haar stem, en toch ook dat ongrijpbare en melancholieke als of ze al een heel leven achter zich had liggen.

avatar van ChrisX
Ik snap niet goed wat aan dit album puberaal zou moeten zijn. Ooit dit album gekocht omdat er bij The Gathering (ten tijde van doorbraak Mandylion) naar hen werd gerefereerd. Het is duidelijk dat 3rd And The Mortal de grondleggers waren van dit soort gotisch / sferische metal maar dat ze wat mij betreft ook altijd een voorsprong hebben behouden. Van de navolgers heb ik zo'n beetje alles al lang weer verkocht (met name Within Temptation) maar dit groeit alleen maar in statuur bij me. Juist ook omdat ik eigenlijk helemaal geen metal meer luister, hoewel ik soms best nog wel eens zin heb in een wat stevigere maaltijd. En dan is dit (samen met sommige Gathering albums) perfect om m'n honger mee te stillen.

avatar van Flammazine
Dit album puur als metal bestempelen doet het dan ook onrecht aan vind ik. Als Arcturus avant-garde is, dan lijkt dit me dat zeker ook. Niet dat ze qua geluid op elkaar lijken maar er zijn toch ook overeenkomsten. Feit is dat het plaatje klopt,en dat ik soms ferm ontroerd word als alle elementen op hun plaats vallen. En ja, hoe kan je die stem nu niet mooi vinden?

Het puberale slaat misschien op het dwepen met de dood etcetera? Noorwegen is nu eenmaal een donker land en daar heb je sneller last van donkere gedachten, kan ik me inbeelden.

Het enige wat deze plaat van een hogere score weerhoudt,en dit klinkt misschien mierenneukerig, is dat ik me soms enorm stoor aan het geluid van de snaredrum. Kan het moeilijk uitleggen,ben geen techneut, maar het is alsof de echo erop net iets te vroeg afgeknepen wordt. Vooral in de rustigere passages word ik er soms knettergek van!

Ik hoop innig op een remaster, al is dat misschien ijdele hoop?

avatar van Von Helsing
Dit is een puur atmosferisch Doom Metal album en één van de betere. Zeker aan te raden. Dit was het laatste album met Kari Rueslåtten.

avatar van wizard
Tears Laid in Earth onderstreept nog maar eens dat metalliefhebbers graag op elk album dat ze goed vinden, een metallabel plakken. Hevig distortede gitaren? Absent. Grunt? Absent, net als een hoog zingende vocalist trouwens. Door makkelijk herkenbare beat voortgedreven muziek? Absent.

Dat neemt allemaal niet weg dat dit een erg sterk album is. Hier gaat het vooral om de sfeer en de fantastische zang van Kari Rueslåtten. De teksten zijn afwisselend in het Noors en Engels gezongen, waarbij mijn voorkeur (licht) richting Noors gaat. Zang blijkt trouwens helemaal niet op elk nummer nodig om toch een sfeer te scheppen die net zo treurig als weids is. Een soort extreem ingetogen versie van Mandylion kan ik hier best in horen, en het verbaast me dan ook niet dat eerdere berichten bij dit album de link met The Gathering leggen.

Tears Laid in Earth is een erg sterk luisteralbum, hoewel de speelduur voor mij net iets teveel is. Zonder Oceana was ik ook erg tevreden geweest met dit album.