Jasmine Myra - Horizons (2022)

Jazz / Neoklassiek
Label: Gondwana

1. Prologue (3:53)
  2. Horizons (5:23)
  3. 1000 Miles (6:32)
  4. Words Left Unspoken (6:40)
  5. Morningtide (6:30)
  6. Awakening (5:30)
  7. The Promise (0:31)
  8. New Beginnings (6:19)
avatar van Mssr Renard
Fantastische eerste single met mooi video:

Klinkt nu al volledig de moeite waard.

avatar van Mssr Renard
Tweede video is nu ook uit:

avatar van Mssr Renard
Heerlijke plaat, waarbij saxofoniste/fluitiste/bandleider gaat voor sferische composities. Er is weinig jazz, de muziek neigt vooral naar het symfonische en cinematografische spectrum van de instrumentale muziek. Met name elementen uit de Neoklasiek, maar dat komt ook het gebruik van strijkers, harp (Alice Riberts) en piano. Jasmine speelt zelf de alt-sax en dwarsfluit, terwijl de sopraansax wordt bespeeld door Anna Chandler. Dan noem ik nog bassist Gavin Barras die ook op Salute to the Sun van Halsall speelde.

In de biografie wordt oa Olafur Arnalds genoemd, in die hoek moet dit ook gezocht worden. Het is echt fijne luistermuziek, met lichte melancholie maar nergens zwaarmoedig. Jasmine haar doel was ook een postieve en optimistische plaat te maken. Ik hoor zelf ook wat vergelijkingen met bijvoorbeeld Scandinavische folk/symfo zoals Pekka Pohjola of Ragnarok. Zelf noemt ze ook Kenny Wheeler als invloed.

Ik vind het een indrukwekkend debuut en goed van Matthew Halsall om haar binnen te halen. Naast Chip Wickham en Vega Trails heeft Gondwana dit jaar weer sterke releases.

avatar van Mssr Renard
Nog een kleine noot: hier en daar wat raakvlakken met labelgenoten Mammal Hands, met name in de melodieën en het (alto-) saxofoonspel.

Dit is overigens de eerste Gondwana-plaat die ik niet fysiek aanschaf, om verschillende redenen. Eens zien hoe het bevalt om alleen de digitale versie te hebben.

Bij Bandcamp te beluisteren, te kopen en aan te schaffen: Horizons | Jasmine Myra - jasminemyra.bandcamp.com

avatar van Poles Apart
Mooie hoes ook, ga dit eens checken

Poles Apart schreef:
Mooie hoes ook, ga dit eens checken

Daniel Halsall ontwerpt de hoezen voor Gondwana (zie ook Hania Rani, Mammal Hands, oude GoGo Penguin, Vega Trails). Allemaal erg fraai, beetje in de stijl van De Stijl. Om in te lijsten.

avatar van AOVV
Mooie, rustgevende plaat. Ik wil niet met genres beginnen goochelen, maar vooral aanduiden dat dit een album is geworden dat divers klinkt dankzij het rijke instrumentarium. Jasmine Myra speelt zelf altsaxofoon en dwarsfluit, en heeft zich in de studio omringd met een aantal jonge talenten uit de Britse scene. Zijzelf is ook componist, en zij is er wat mij betreft in geslaagd een aantal knappe songs in elkaar te steken, die nu eens aanstekelijk klinken, dan weer wervelen en bruisen van energie. Daarnaast is het ook een uitgekiend plaatje om eens lekker met de koptelefoon te beluisteren, weg van alle dagdagelijkse malaise, en gewoon te genieten.

Een score volgt nog wel, het thema van 1000 Miles deed me trouwens aan een ander nummer denken, al kan ik even niet op de titel komen. Ik dacht dat men het nogal vaak in voetbalstadions speelde..

AOVV schreef:

Dat vind ik wel heel erg om te horen. ik hoop van niet. Gelukkig ken ik geen voetballiedjes, dus ik heb die associatie niet. Ik wil het ook niet weten. Hier op reis doet deze plaat elke avond na de lange tochten een rondje, en die associatie is wel fijn. Rust, natuur en fijne mensen...

AOVV schreef:

Haha, inderdaad! Helaas kan ik er ook niet op komen.

avatar van AOVV
Deze is het denk ik, madmadder.

Klik

avatar van madmadder
Jaaaaa, oh heerlijk, dank je wel!

avatar van madmadder
Door midden in het leven te staan, Mssr Renard.

Ik zie ook niet in wat er mis is met dit soort muziek eerlijk gezegd. Vind dat nummer minstens zo leuk als dit album.

avatar van Mssr Renard
Veel plezier middenin het leven. Ik ben elders.

avatar van Mssr Renard
Deze plaat heeft mij onze hele vakantie in Denemarken vergezeld, en het is een hemelse plaat die germ moment verveelt. Ietwat aan de lichte kant met soms wat weinig spanning en geen dissonsanten of uitspattingen. Degelijke, dromerige muziek, en een sterk debuut.

Ern artieste die ik ook graag zou zien optreden in een kleine, intieme zaal.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Jasmine Myra - Horizons - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Jasmine Myra - Horizons
De Britse muzikante Jasmine Myra slaat op fraaie wijze een brug tussen jazz en neoklassiek op een volgend album waarmee het geweldige Gondwana Records zich weet te onderscheiden van andere labels

Ik ben niet altijd gek op jazz en ook niet op neoklassiek, maar de wijze waarop de jonge Britse muzikante Jasmine Myra beide genres weet te verbinden trok me al snel over de streep. De jonge muzikante werd getekend door het Britse label Gondwana Records, dat de afgelopen jaren een toonbeeld is van goede smaak. Het levert een album op dat soepel manoeuvreert tussen broeierige jazz en beeldende neoklassieke muziek, maar vaak een hoofdrol voor het fraaie saxofoonspel van de jonge Britse muzikante. Horizons is een album dat het uitstekend doet op de achtergrond, maar dat je ook noot voor noot wilt doorgronden. Een volgende meesterzet van het bijzondere Britse label.

Ik vind dat ik best een brede muzieksmaak heb, maar er zijn een aantal genres waar ik helemaal niets mee heb. Er zijn ook een aantal genres waar ik wat tegenaan hik, waardoor ik er slechts heel af en toe iets uit pik. R&B is zo’n genre, maar jazz is er zeker ook een. Dat is al een hele verbetering vergeleken met mijn jongere jaren, waarin ik onmiddellijk rode vlekken kreeg van jazz. Ik hou nog altijd niet van hele nerveuze jazz vol tempowisselingen, maar het aantal jazzalbums dat ik kan waarderen groeit de afgelopen jaren gestaag.

Mijn favoriete jazzalbum van recentere datum is het inmiddels al bijna twee jaar oude Captured Spirits van de Britse band Mammal Hands. Het is een album dat is verschenen op het zeer interessante Britse platenlabel Gondwana Records, dat twee jaar geleden met Home van Hania Rani ook een van mijn favoriete neoklassieke albums van de laatste jaren afleverde. Neoklassiek is overigens ook zo’n genre dat me lang niet altijd weet te raken. Het interessante van zowel het album van Mammal Hands als dat van Hania Rani is dat ze op alle mogelijke manieren buiten het eigen hokje treden.

Onlangs verscheen op Gondwana Records het debuutalbum van de Britse muzikante Jasmine Myra, Horizons. Het is een album dat vooral het etiket jazz krijgt opgeplakt, maar het album bevat ook absoluut neoklassieke invloeden. Horizons van Jasmine Myra is een album dat ik niet onmiddellijk op de juiste waarde wist te schatten, maar het is wel vanaf de eerste keer horen een album dat me intrigeert. Het is een album dat zich de afgelopen weken vooral aan het eind van de avond begon op te dringen en inmiddels is het een album dat me dierbaar is.

Jasmine Myra is een jonge en klassiek geschoolde muzikante uit Leeds, die niet alleen geweldig saxofoon speelt, maar ook uit de voeten kan als componist en bandleider. Voor haar debuutalbum deed ze een beroep op de ervaren jazzmuzikant en producer Matthew Halsall, ook de grote man achter Gondwana Records. Horizons bevat acht instrumentale tracks en het zijn acht tracks die er in slagen om een bijzondere sfeer te creëren.

Jasmine Myra kan uit de voeten met broeierige jazzy tracks, die gelukkig niet van het zenuwachtige soort zijn, maar haar debuutalbum bevat ook een aantal tracks waarin invloeden uit de jazz wat naar de achtergrond zijn gedrongen en invloeden uit de neoklassieke muziek domineren. Het zijn allemaal beeldende tracks die het uitstekend doen bij mooie of indringende beelden, maar Jasmine Myra maakt ook muziek die de eigen fantasie stevig prikkelt. Horizons werd overigens opgenomen tijdens de verschillende corona lockdowns, wat de nodige melancholie en rust heeft achtergelaten in haar composities.

Ik weet weinig van jazz en nog minder van neoklassieke muziek, wat het lastig maakt om dit album goed te duiden, maar ik weet wel wat ik mooi vind. Zeker de wat lome jazz met een hoofdrol voor de saxofoon van de jonge Britse muzikante, slaat zich als een warme deken om je heen, maar Jasmine Myra maakt ook muziek waarin steeds weer wat nieuws te ontdekken is, wat het beluisteren van Horizons tot een even aangename als bijzondere gebeurtenis maakt. Gondwana Records is de afgelopen jaren een bron van bijzonder talent, met Horizons van Jasmine Myra als een van de uitschieters. Erwin Zijleman

avatar van Mssr Renard
erwinz, goede uiteenzetting. Daar waar Haina Rani met name de neoklassiek opzoekt, verweven Mammal Hands veel folk-invloeden in hun muziek. Bij Myra merk ik dat wat minder, zij zoekt het vooral in de hoek van de modal jazz en spiritual jazz, zoals labelbaas Matthew Halsall.

Ik kan je wel de volgende bands tippen die wat meer die folk en jazz en neoklassiek in hun muziek verwerken: Hvalfugl en Bremer/McCoy. Allebei in de richting van Mammal Hands.

avatar van erwinz
Mssr Renard schreef:

Thanks, ga ik naar luisteren!