Max Richter - The New Four Seasons (2022)

Alternatieve titel: Vivaldi Recomposed

Meesterlijk!

avatar van meneer
gsmaster schreef:
Meesterlijk!

Nog niet gehoord maar is het een nieuwe Vivaldi benadering ? Of anders.

avatar van Tha)Sven
Oef, nee dankje wel.

meneer schreef:

Nog niet gehoord maar is het een nieuwe Vivaldi benadering ? Of anders.

Het eerste werk was voor mij, een moderne, verwerkte versie. Veel scherper, hedendaagser, drukker..:
Deze haalt er het scherpe van af, veel luchtiger, een hele andere interpretatie van the four seasons.
Beide eens beluisteren zou ik zeggen.

Verkeerde hoes blijkbaar.

Volgens Discogs moet het deze zijn, net zoals op RYM en de officiële site.

avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
Dikke foei, Apple Music.

avatar van gaucho
Klassiek nog nu opeens ook op de site, ook al is het 'bewerkt klassiek'? Of heb ik iets gemist?

gaucho schreef:
Of heb ik iets gemist?

Blijkbaar wel, want Recomposed by Max Richter: Vivaldi - The Four Seasons staat al vijf jaar op de site, onder Neoklassiek, net als deze.

avatar van gaucho
Hmm, oké. Ik snap dat Richter het werk van Vivaldi zodanig heeft bewerkt dat er sprake is van een nieuwe compositie, maar het blijft klassieke muziek in mijn ogen. Ook al is die - deels - van de 21ste eeuw. Ik heb er overigens niets op tegen; ik vind die eerste herbewerking van The Four Seasons prachtig. Maar de scheidslijn lijkt me wat dun. Is dan het gegeven dat het geen eeuwenoud meesterwerk is, maar een hedendaagse klassieke compositie leidend? En waar trek je dan de grens? Of zijn er andere criteria?

avatar van Kronos
Ja gaucho, je begrijpt zo dat de grens tussen wat wel en niet mag, niet zo strak loopt als de grens tussen de V.S. en Canada.

Even gezocht. Mededeling in mei 2016 in het toevoegtopic:

trebremmit schreef:
Vanaf nu hebben we het genre neoklassiek erbij, dit genre is bedoeld voor artiesten zoals Nils Frahm, Olafur Arnalds, Kronos Quartet en anderen. Deze staan nu vaak onder avant-garde terwijl dat niet klopt.

Het is niet de bedoeling om nu echte klassiek te gaan toevoegen, dat mag er nog steeds niet op.

avatar van gaucho
Er blijkt wel een topic over te zijn: Toelaten van klassieke muziek - MusicMeter.nl. Ik heb het zojuist gevonden en zit me er nu in te verdiepen. Ik begrijp dat er al veel eerder discussie over geweest is (logisch ook). Ik snap dat het ingewikkeld is, en dat die grens inderdaad lastig te trekken is. Het heeft geen zin die discussie hier te herhalen, dus ik laat het hierbij.

gaucho schreef:
Er blijkt wel een topic over te zijn:

Dat topic ken ik, maar gaat niet echt over het toelaten van Neoklassiek. Is vooral veel gezeur om toch klassiek toe te laten en uitleg waarom dat onmogelijk is binnen de opzet van deze site.