menu

De Site / Algemeen / Toelaten van klassieke muziek

zoeken in:
titan schreef:
(quote)

We hebben destijds neoklassiek in het leven geroepen omdat de artiesten die we daar nu onder scharen volgens velen ondergesneeuwd raakten onder avant garde (om diezelfde reden bestaat er nu dance naast electronic). We hebben nooit de intentie gehad om aan te sluiten bij wat er in de theorie onder neoklassiek wordt verstaan (want die muziek staat niet op de site).

Ik snap de gedachtengang: "het is niet correct maar de algemene misconceptie over deze naam maakt hem eigenlijk wel bruikbaar." Zo draag je alleen wel als website je steentje bij aan de misconceptie...

titan (crew)
Tsja, wat is dan een betere naam die tevens gangbaar is voor artiesten als Nils Frahm, Richard Skelton en Federico Albanese? Postminimalisme (dat klinkt zo nietszeggend) en eigentijds klassiek (dan denk ik aan wonen en niet aan muziek) vind ik allebei drie keer niks.

Wat betreft het toelaten van klassieke muziek wil ik graag het volgende voorstellen, waarbij ik me voornamelijk wil richten tot CHIEP en titan als crewleden. Natuurlijk waardeer ik constructieve feedback van iedereen.

Aangezien musicmeter vooralsnog bij alle albums als criterium voor het toelaten op de website de opname als doorslaggevend beschouwd (wat ook logisch is), lijkt het me maar eerlijk dat we ook klassieke muziek op die manier het best moeten benaderen. Hiermee bedoel ik dat we klassieke muziek die tot de geschreven traditie behoort (Bach, Vivaldi, Beethoven, etc.) op de website niet kunnen of moeten toevoegen via hun partituren. Dit is noch wenselijk, noch overzichtelijk en brengt teveel ongewenste wijzigen met zich mee aan de reeds bestaande structuur.

Een logische oplossing lijkt me om uitvoerders, welke eigenlijk volwaardige artiesten op zich zijn (kijk bijvoorbeeld naar Spotify waar ze terecht hun eigen pagina hebben) toe te kunnen voegen. De foute vooronderstelling die we hier vooralsnog lijken te maken is dat de componist doorslaggevend is, terwijl dat eigenlijk niet hoeft. Bij popmuziek, rockmuziek, Jazz, etc. geven we toch ook voorrang aan de uitvoerders omdat we die horen? Het lijkt me maar logisch dat we hetzelfde criterium toepassen bij klassieke muziek. Uitvoerders zijn namelijk even relevant als de componist, en elke uitvoerder legt zijn of haar accenten bij een bepaald stuk (ongeacht of hetzelfde stuk gespeeld wordt).

Om een voorbeeld te geven hoe dit er zou kunnen uitzien, neem ik het volgende als voorbeeld:

Artiest: Krystian Zimerman
Album Naam: Chopin: 4 Balladen / Barcarolle / Fantasie
Label: Deutsche Grammaphon
Componist: Frederic Chopin (hierover meer hieronder).
Tracklist:
1. Ballade No.1 in G Minor, Opus 23
2. Ballade No.2 in F Major, Ous 38
3. Ballade No.3 in A Flat Major, Ous 47
4. Ballade No.4 in F Minor, Opus.52
5. Barcarolle in F Sharp Major, Opus 60
6. Fantasie in F Minor, Opus 49

En allerlei andere gegevens als land, jaartal, etc. kunnen zo feilloos worden toegevoegd.

Dit is reeds succesvol hier gedaan op musicmeter:
Florian Fricke - Spielt Mozart (1991)
Het kan dus en het lijkt me erg toepasselijk

Stellen dat we hiermee van eenzelfde componist misschien meerdere uitvoeringen toevoegen lijkt me geen reden om dit af te wijzen: hoeveel uitvoeringen van allerlei andere muzieknummers uit andere genres staan hier wel niet op de website? Zelfs hetzelfde gespeelde muziek, maar op een ander tijdstip, van eenzelfde uitvoerder klinkt soms anders.

Het enige wat we moeten aanpassen zijn de volgende twee elementen:
1. De term "neoklassiek" die nergens op slaat vervangen door Klassieke Muziek
2. Eventueel een extra verwijzing toevoegen, het liefst onder Label, waarbij we iets kunnen toevoegen als "Componist": klik je hierop dan krijg je evenals wanneer je klikt op de pagina van een Label alle uitgebrachte albums. Dit lijkt me technisch een erg minimale ingreep op de website die reeds past binnen de huidige structuur. Dit kan eventueel ook een artiestenpagina zijn maar hoeft het niet.

Dit lijkt me de beste optie om muziek die behoort tot de geschreven traditie toe te voegen waarbij we eer aandoen aan zowel uitvoerders als componisten.

Voor klassieke muziek die reeds hier op de website staat heerst er geen probleem: Max Richter, Philip Glass, Steve Reich, Kronos Quartet, etc. zijn allen betrokken bij die opname. Dus die albums hoeven we niet aan te passen. Arvo Part die hier vroeger wel op mocht, zouden we op dezelfde manier kunnen behandelen (bijvoorbeeld bij die ECM-opnames, ofwel op een andere manier zie het voorbeeld in de volgende paragraaf). Voeg je bijvoorbeeld van deze componisten (als vb. een nieuwe uitvoering van Music for 18 Musicians) toe waarbij Steve Reich niet betrokken is, dan zou deze dan weer in principe moeten onder de naam van de uitvoerder. Met onder het Label als we die categorie van Componist toevoegen: Steve Reich.

Als laatste voorbeeld: dit hoort dan bijvoorbeeld thuis onder zgn. "Verzamel nieuwe tracks", dus geen artiest als één uitvoerder. "Componist: Luciano Berio", en onder elk nummer kunnen we als gastartiest de uitvoerder plaatsen.

Bij uitvoerders die van verschillende componisten iets uitvoereren voegen we gewoon de componisten naast elkaar toe: bv: "Componist: Robert Schumann, Franz Liszt, etc.". Onder de tracknummers gewoon wat uitgevoerd wordt zonder de naam van de componist om het overzichtelijker te houden, of met de familienaam van de componist tussen haakjes: The Pianist (2002) .

Het lijkt me dus volstrekt mogelijk om klassieke muziek toe te voegen op musicmeter zonder enige grote aanpassingen. Bij het voorbeeld van Florian Fricke dat ik gaf is dit reeds gebeurd. Het zou verder eindelijk het probleem oplossen dat we ook dit genre hierop toevoegen wat een meerwaarde zou zijn.

Je geeft een voorbeeld van een album dat onder een artiest valt.

Maar hoe los je bijvoorbeeld dit op? Of dit?

Op de volgende manier:

Onder artiest:
*dirigent / *orkest* / *solist*
- bij het eerste voorbeeld. Zoals bv gedaan wordt bij meerdere groepen/samenwerkingen want dat is het uiteindelijk. Jazz Composer's Orchestra is bv. ook een orkest dat hierop staat.

Is het een compilatie van twee werken met twee verschillende uitvoerders dan zoals bij het voorbeeld dat ik gaf van Berio: artiestloos album en onder gastartiesten.

Er valt overal een mouw aan te passen, maar ik denk dat het vaak niet duidelijk zal zijn waar welke mouw aan gepast moet worden en dat de consequentie dan zoek raakt.

Bij klassiek gaat het meestal ook niet om nummers, maar om muziekstukken met verschillende delen. Dat vraagt ook een andere opmaak. Op Discogs kan je kiezen, index aanmaken of een heading met daaronder de verschillende tracks. De ene keer wordt het ene gebruikt, de andere keer het andere.

En als je hier een verzamelaar hebt met meerdere componisten, dan is in de tracklist niet eens duidelijk welk werk van welke componist is. Of die moet dan ook maar bij gastartiest komen te staan.

Op zich ben ik voorstander hoor, maar ik zie mezelf nog niet meteen mijn verzameling van ruim 750 albums met klassieke muziek toevoegen.

Zoals ik hierboven opmerkte, indien meerdere componisten op een verzamel dan kunnen we zoals bij die Soundtrack van de The Pianist gewoon de familienaam invoegen in de tracknaam zoals reeds gedaan wordt. Dit wordt al gedaan voor een Score, dus waarom niet voor een regulier album onder het genre klassieke muziek?

Met de tracknamen bedoel ik trouwens het hele werk en niet enkel de tempo-aanduiding van het nummer. Zie ook het voorbeeld dat ik gaf van Fricke. Bij deze zou bij jouw tweede voorbeeld de verwarring niet onstaan.

Mijn excuses als het onduidelijk overkwam. Maar het enige wat ik probeer te doen is wat hier al reeds gedaan wordt op MusicMeter verder uitdiepen. Ik pas eigenlijk gewoon hetzelfde recepte toe met een kleine aanpassing waarbij het oprecht mijn bedoeling is om tot een eenduidig en duidelijk systeem te komen.

Ik wil met alle plezier zoveel mogelijk klassieke werken toevoegen en/of corrigeren indien nodig.

Het kan volgens mij geen kwaad om het uit te proberen, aangezien we toch volstrekt binnen de huidige musicmeter-regels blijven.

Dardan schreef:
Zoals ik hierboven opmerkte, indien meerdere componisten op een verzamel dan kunnen we zoals bij die Soundtrack van de The Pianist gewoon de familienaam invoegen in de tracknaam zoals reeds gedaan wordt. Dit wordt al gedaan voor een Score, dus waarom niet voor een regulier album onder het genre klassieke muziek?

Een regel is dat niet en volgens mij hoort het ook niet zo. Bij Jimi Hendrix staat bij All Along the Watchtower ook niet Dylan tussen haakjes. En als je dat als algemene regel zou gaan toepassen bij klassiek toon je daar eigenlijk alleen maar mee dat de site niet gemaakt is om albums met klassieke muziek op te plaatsen.

Dardan schreef:
Met de tracknamen bedoel ik trouwens het hele werk en niet enkel de tempo-aanduiding van het nummer. Zie ook het voorbeeld dat ik gaf van Fricke.

Nog een toevoeging die niet deugd als voorbeeld. De tracklist lijkt nergens op en de artiest Popol Vuh staat er niet bij.

Nogmaals, ik ben voorstander maar dan wel als het op een nette overzichtelijke manier kan. Dat vraagt een grotere aanpassing van de site. En er zijn nu al klachten dat de site niet loopt zoals het zou moeten.

Er is naar mijn mening een verschil tussen een cover en een uitvoering:

All Along the Watchtower is een cover en geen uitvoering. Het fundamentele verschil is dat je bij klassieke uitvoering het hele stuk overneemt, incluis instrumentatie, tempo, etc. Bij een cover gaat het om een bewerking; vandaar dat ik voorzichtig probeerde te zijn in mijn eerste bericht. Eigenlijk gaat het bij Jazz bv. voornamelijk om (instrumentele) covers, waardoor je bv. niet telkens de componist tussen haakjes plaatst. Dit gebruikte ik enkel als voorbeeld om te stellen dat er verschillen zijn tussen uitvoerders onderling en dat het niet zou mogen uitmaken dat we bijvoorbeeld 10 versies van de Vier Jaargetijden zouden hebben met dezelfde tracklist aangezien de uitvoerder centraal staat.

De tracklist bij Fricke is eigenlijk omgekeerd, en daar zou het inderdaad niet zo moeten zijn:
Per nummer: Eerst opus, dan het deel. Zie bv de nummers 8, 9 en 10 bij The Pianist. Ziet er trouwens naar mijn mening wel erg duidelijk uit. Alleen zijn het lange tracknamen, maar dat zou op zich niet moeten storen.

Dardan schreef:
Er is naar mijn mening een verschil tussen een cover en een uitvoering:

Uiteraard. Maar het ging me om het principe. Er is geen enkele regel op MusicMeter die stelt dat de schrijver van een werk tussen haakjes achter de track hoort te staan. Op deze score is het dan weer zo gedaan. Improvisatie die toevallig is goedgekeurd. Wat The Pianist betreft, sowieso vreemd dat deze score met alleen maar Chopin, uitgezonderd een andere track, ooit is goedgekeurd.

Het komt er dus op neer een eenduidig systeem vast te stellen. Mijn initieel punt blijft echter geldig: op MusicMeter hoort klassieke muziek thuis, het staat er reeds op, het komt er simpelweg op neer een paar kleine details (zeg maar de Wiki van hoe het moet) vast te stellen. Deze verantwoordelijkheid ligt dan weer bij de site-verantwoordelijken. Ik zal zo een mail sturen.

Die Score van The Pianist hoort hier trouwens gewoon thuis. Het is een score zoals een ander. En ook binnen de richtlijnen die ik hiervoor al voorstelde past deze eigenlijk binnen.

Geen klassiek. We begrijpen dat dit soms een moeilijke grens is om te bepalen, maar de oeuvres van componisten als Johann Sebastian Bach, Ludwig van Beethoven, ... zijn sowieso niet toegestaan op de site.

Jouw initieel punt klopt niet.

Hoezo niet vraag ik me dan af? Ze staan er ook reeds op: The Pianist Score, het album van Fricke, het album dat u hier reeds vooropstelde van Leonard Rosenman. De werken van Philip Glass en Steve Reich. Die redenering van "Avant-Garde" naar "Neoklassiek" is waar de fout zit.

Je kan dat een fout noemen, maar dat is gewoon die moeilijk te bepalen grens. En sommige albums zijn door een crewlid goedgekeurd terwijl een ander crewlid ze zou hebben afgekeurd. Probeer de score van Amadeus maar eens op de site te krijgen. Als ik in het topic 'te verwijderen releases' stel dat het album van The Pianist onterecht op de site staat, is het best mogelijk dat het wordt verwijderd.

Begrijpelijk binnen deze grijze huidige structuur. Toch meen ik in mijn eerste bericht aangetoond te hebben (zonder arrogant over te komen) dat het mogelijk is om MusicMeter en klassieke muziek uit de geschreven traditie te verzoenen binnen de huidige structuur. We moeten enkele een duidelijk Wiki/grondregels samenstellen. Dit is echter puur tracklist-layout en niets meer.

Dardan schreef:
Dit is echter puur layout en niets meer.

En dat is nu juist het punt. Vanaf het begin is er bewust voor gekozen om geen klassieke muziek toe te laten en de lay-out daar dus ook niet op te voorzien. Het is een keuze geweest van Jordi. En degene die de site nu heeft overgenomen lijkt vooral commerciële belangen voor ogen te hebben. Daarom acht ik de kans nul komma nul.

Dardan Je blijft onnodig doordrammen, terwijl Kronos uiterst valide argumenten aandraagt.

Ooit geprobeerd om in een (audio-video)asset management systeem als J-River klassieke albums toe te voegen? Welnu dat is een waarachtig monnikenwerk - metadata fiksen, volgorde + entiteiten correct toepassen; dat vergt ca 45 min per album en vormt voor mij een belangrijke reden om alsnog een cd-speler te handhaven.

Op een uiterst kleine schaal - zeg 100 albums of daaromtrent - is zoiets nog wel te doen, maar een dergelijke lapmiddelenaanpak barst al snel uit zijn voegen; de site is voor zoiets niet gebouwd; het geimplementeerde datamodel staat zulks niet toe, net zo min als het hanteren van een meer herkenbare genre (categorie-)indeling - er valt gewoon heel veel onder rock en een meer precieze, (voor users) herkenbare onderverdeling daarvan is niet mogelijk - again, door het datamodel.

Als in een datamodel een bepaald kenmerk *niet* is opgenomen is het later alleen dankzij een enorme overhead (voor hardware en/of processing time) alsnog te implementeren. Voor een relevante uitleg over de toepassing van eea (entiteiten, attributen, relaties etc) kan je het beste Entity-relationshipmodel - Wikipedia - nl.wikipedia.org lezen. In het kort: als je bij implementatie van een datamodel niet voorziet in de toepassing van bepaalde attributen (bijv componist) kan je die later er niet op hanteerbare manier alsnog infietsen. Overhead en kosten zullen onacceptabel hoog zijn.

Mjuman schreef:
Dardan Je blijft onnodig doordrammen, terwijl Kronos uiterst valide argumenten aandraagt.
Ik probeerde gewoon aan te tonen dat het reeds gedaan wordt, en dat het zou kunnen binnen de huidge "structuur van albums toevoegen".
Overhead en kosten zullen onacceptabel hoog zijn.
Bedankt voor de toelichting van de technische kant. Ik probeerde alleen op constructieve wijze naar een gezamelijke oplossing te zoeken.

Mjuman schreef:
Welnu dat is een waarachtig monnikenwerk - metadata fiksen, volgorde + entiteiten correct toepassen; dat vergt ca 45 min per album en vormt voor mij een belangrijke reden om alsnog een cd-speler te handhaven.

Een album met klassieke muziek toevoegen op Discogs kan ook zo'n monnikenwerk zijn van 45 minuten per album. Onder andere omdat de tool om snel tracks in te geven zoals op MusicMeter daar niet aanwezig is. Ook onmogelijk zou zijn bij klassieke muziek.

Nog een reden om een cd-speler te hebben in verband met klassieke muziek: While pop and rock have almost entirely moved to digital, over 80 per cent of classical releases are on CD. Which means that it's still important that you have a decent player. (BBC Music Magazine)

Kronos schreef:
(quote)

Een album met klassieke muziek toevoegen op Discogs kan ook zo'n monnikenwerk zijn van 45 minuten per album. Onder andere omdat de tool om snel tracks in te geven zoals op MusicMeter daar niet aanwezig is. Ook onmogelijk zou zijn bij klassieke muziek.

Nog een reden om een cd-speler te hebben in verband met klassieke muziek: While pop and rock have almost entirely moved to digital, over 80 per cent of classical releases are on CD. Which means that it's still important that you have a decent player. (BBC Music Magazine)

Je mag dat gerust voortschrijdend inzicht aan deze kant noemen
Met meerdere honderden klassieke cd's hier in huis is de rekensom snel gemaakt: voor minder dan 400 euro heb ik een nette cd-speler; zou ik dat bedrag moeten delen door het aantal uren dat het vergt om de metadata etc voor al m'n klassieke cd's in J-river te fiksen, zou dat neerkomen op een bedrag per uur dat nog veel lager is dan toen ik in de jaren 70 aardbeien plukte (betaald per kistje) in Poppel

Die issues geven meteen aan waarom klassiek lastig is; deels ligt het imo ook aan de slordige manier waarop fabrikanten soms met cd's en metadatering omgaan - lang niet alle metadata (vaak op de binnenste ring opgenomen) is correct gerepresenteerd. De haast van een product snel de deur uit krijgen (en in de winkel) staat vaak haaks op de 'vereisten' - o.m. metadata en de volledigheid ervan - die de eeuwigheidswaarde borgen.

Mjuman schreef:
...een bedrag per uur dat nog veel lager is dan toen ik in de jaren 70 aardbeien plukte (betaald per kistje) in Poppel

Nooit gedaan. Mijn oudere broer wel. In Hoogstraten denk ik. Hij kreeg 10 BEF (= 25 eurocent) per kistje.

Ik denk dat ik nu iets aanstip waar het nog niet eerder over gegaan is binnen het forumtopic: ik heb er even doorheen gescrold. Indien dit wel al besproken is, dan lees ik graag dat deel bij!

Ik zit met een kwestie over de toevoegbaarheid van bepaalde albums. Dit heeft met de genres Klassiek / Neo-klassiek te maken, en in hoeverre deze vertegenwoordigd zijn op het album.

Er zijn albums waar een werk van een neoklassiek componist wordt uitgevoerd, alsmede werk van een klassiek componist. Wanneer het aandeel neoklassiek 100% procent was geweest, had het album erop gemogen. Maar nu probeerde ik een album met 50% - 50% neoklassiek - klassiek toe te voegen, en werd de toevoeging verwijderd.
Ik wilde bijvoorbeeld dit album toevoegen:
Spinner - discogs.com
Greenwood schrijft neo-klassieke composities, en ik heb onder die noemer al enkele releases van hem toegevoegd. Dat is dus in het algemeen gewoon OK.
(Net iets) Meer dan vijftig procent van dit album is neoklassiek, dus ik dacht dat dat ook wel OK was. Dit is ook bij mijn weten de enige manier om aan dit interessante werk van Greenwood te komen. Het leek me dus wel leuk, als het op de site kwam te staan!

Deze toevoeging werd echter aanvankelijk afgekeurd met de mededeling, dat er geen regel bestaat dat een album op de site mag wanneer er minstens voor de helft neoklassieke muziek op staat.
Dat klopt inderdaad: dat was mijn eigen invulling. Maar de Wiki stelt niets over de toevoegbaarheid van albums met een deel neo-klassiek erop, of met een deel klassiek erop, om het maar algemener te trekken.
Dit album is dus overwegend neoklassiek, wat in het algemeen wel op de site mag. Hoe moeten we dan omgaan met albums die ten dele klassiek bevatten?
Met deze overwegingen had ik het album teruggestuurd, en kreeg toen het bericht, dat klassiek niet wordt toegelaten, ook niet als het er voor een deel op staat. Dat is dan een aanvulling op de Wiki, waar ik niet van wist.

Ik weet uiteraard dat volledig klassieke muziek-albums er niet op mogen; maar er staan een hoop albums op MuMe met een deel aan klassieke muziek erop. Dus de regel "Klassiek wordt niet toegelaten, ook niet als het er voor een deel op staat." lijkt dan sowieso niet op te gaan. Of een hoop albums staan ten onrechte op de site.
Ik kan bijvoorbeeld zo met een hele lijst aan scores en compilaties komen, waar klassieke muziek op staat.
Als ik zoek op bijvoorbeeld "Mozart" bij de artiesten, krijg ik alle mogelijke varianten en schrijfwijzen van zijn naam naar voren. Mozart staat op aardig wat verzamelaars / scores / etc. die hier op de site staan.
Hoe zit dat dan precies? Op verzamelaars, scores etc. mag klassieke muziek wel (ten dele) staan?

Kan het album dat ik instuurde dan ook misschien als verzamelaar worden gezien? Het merendeel is ook nog eens geen klassieke muziek.
Ik snap niet hoe dit zit, en de Wiki geeft daar (tot dusver) ook geen uitsluitsel over.

Ik heb op de gestuurde berichten geen reactie meer teruggekregen, en weet dus nog niet hoe dit zit.
Maar misschien dat enige verduidelijking hieromtrent kan worden gegeven in dit topic? Dan weten meerderen meteen hoe dit zit!

Fijne dag verder

CorvisChristi (crew)
Wat de argumenten van WhoAmI betreft in bovenstaand bericht, zie ik niet echt een probleem waarom het benoemde album van Jonny Greenwood niet toegevoegd zou mogen worden. Ik kan het mis hebben, maar hij heeft goede punten waarom het album wat mij betreft op de site kan. Zeker als blijkt dat het album voor meer dan 50% aan neo-klassiek materiaal bevat...
Ik hoop dat zijn bericht dit vuurtje wat kan aanwakkeren, zodat er meer transparantie komt omtrent deze rubriek, aangezien er toch nog e.e.a. niet helemaal duidelijk over lijkt te zijn. Of ik moet het mis hebben, dan verneem ik het ook graag !

CorvisChristi (crew)
WhoAmI schreef:
Ik denk dat ik nu iets aanstip waar het nog niet eerder over gegaan is binnen het forumtopic: ik heb er even doorheen gescrold. Indien dit wel al besproken is, dan lees ik graag dat deel bij!

Ik zit met een kwestie over de toevoegbaarheid van bepaalde albums. Dit heeft met de genres Klassiek / Neo-klassiek te maken, en in hoeverre deze vertegenwoordigd zijn op het album.

Er zijn albums waar een werk van een neoklassiek componist wordt uitgevoerd, alsmede werk van een klassiek componist. Wanneer het aandeel neoklassiek 100% procent was geweest, had het album erop gemogen. Maar nu probeerde ik een album met 50% - 50% neoklassiek - klassiek toe te voegen, en werd de toevoeging verwijderd.
Ik wilde bijvoorbeeld dit album toevoegen:
Spinner - discogs.com
Greenwood schrijft neo-klassieke composities, en ik heb onder die noemer al enkele releases van hem toegevoegd. Dat is dus in het algemeen gewoon OK.
(Net iets) Meer dan vijftig procent van dit album is neoklassiek, dus ik dacht dat dat ook wel OK was. Dit is ook bij mijn weten de enige manier om aan dit interessante werk van Greenwood te komen. Het leek me dus wel leuk, als het op de site kwam te staan!

Deze toevoeging werd echter aanvankelijk afgekeurd met de mededeling, dat er geen regel bestaat dat een album op de site mag wanneer er minstens voor de helft neoklassieke muziek op staat.
Dat klopt inderdaad: dat was mijn eigen invulling. Maar de Wiki stelt niets over de toevoegbaarheid van albums met een deel neo-klassiek erop, of met een deel klassiek erop, om het maar algemener te trekken.
Dit album is dus overwegend neoklassiek, wat in het algemeen wel op de site mag. Hoe moeten we dan omgaan met albums die ten dele klassiek bevatten?
Met deze overwegingen had ik het album teruggestuurd, en kreeg toen het bericht, dat klassiek niet wordt toegelaten, ook niet als het er voor een deel op staat. Dat is dan een aanvulling op de Wiki, waar ik niet van wist.

Ik weet uiteraard dat volledig klassieke muziek-albums er niet op mogen; maar er staan een hoop albums op MuMe met een deel aan klassieke muziek erop. Dus de regel "Klassiek wordt niet toegelaten, ook niet als het er voor een deel op staat." lijkt dan sowieso niet op te gaan. Of een hoop albums staan ten onrechte op de site.
Ik kan bijvoorbeeld zo met een hele lijst aan scores en compilaties komen, waar klassieke muziek op staat.
Als ik zoek op bijvoorbeeld "Mozart" bij de artiesten, krijg ik alle mogelijke varianten en schrijfwijzen van zijn naam naar voren. Mozart staat op aardig wat verzamelaars / scores / etc. die hier op de site staan.
Hoe zit dat dan precies? Op verzamelaars, scores etc. mag klassieke muziek wel (ten dele) staan?

Kan het album dat ik instuurde dan ook misschien als verzamelaar worden gezien? Het merendeel is ook nog eens geen klassieke muziek.
Ik snap niet hoe dit zit, en de Wiki geeft daar (tot dusver) ook geen uitsluitsel over.

Ik heb op de gestuurde berichten geen reactie meer teruggekregen, en weet dus nog niet hoe dit zit.
Maar misschien dat enige verduidelijking hieromtrent kan worden gegeven in dit topic? Dan weten meerderen meteen hoe dit zit!

Fijne dag verder

Op dit bericht is uiteindelijk geen enkele reactie meer gekomen. Ik begrijp dat het wel/niet toelaten van (neo)-klassieke muziek in het verleden ook al veelvuldig ter sprake is gebracht, maar WhoAmI heeft wel een punt. I.m.o. zou het een optie kunnen zijn als de regels v.w.b. het wel/niet toevoegen van klassieke muziek op de Wiki-pagina wat duidelijker naar voren zouden kunnen worden gebracht. Dus als een album deels met neo-klassieke muziek gevuld staat (meer dan 50%), zou het dan wel mogen?

CorvisChristi (crew)
Zie onderstaand bericht onlangs geplaatst in een privé-bericht van WhoAmI, als reactie op de berichten die hierboven staan over het wel/niet toelaten van (neo)-klassieke muziek en het voorstel om dit op de Wiki-pagina wat te verduidelijken. Het gaat over het wel of niet toevoegen van het album Spinner - discogs.com :

"Waar het mij vooral om gaat, is dat er nu geen duidelijkheid wordt gegeven.

Inderdaad: op veel scores staat een hoop klassieke muziek; bijvoorbeeld op de soundtrack van Barry Lyndon is dat hartstikke veel zelfs! En dan wordt het onder het genre 'Score' geplaatst. De soundtrack van 'Amadeus' staat er dan weer niet op, etc. Zo kunnen we door blijven gaan!
Ook op veel compilaties wordt klassiek geplaatst. Ik heb dit dan ook in mijn eerdere bericht als voorbeelden aangehaald. Maar daar werd dus niet op gereageerd...

Ik had al voorgesteld, om het album van Jonny Greenwood dat ik wilde toevoegen dan ook maar als compilatie te zien: het is immers een compilatie van de twee componisten, die duidelijk niet met elkaar hebben samengewerkt in hun leven...
Dat zou misschien nog een optie kunnen zijn, die aan de Wiki-regels zou kunnen voldoen, als de Wiki op bovenstaande punten zou kunnen worden aangepast!"

Er zijn hier de afgelopen tijd al wat berichten aan vooraf gegaan, maar er zijn geen reacties meer geplaatst hierover. Er is blijkbaar veel nog onduidelijk over wat wel en niet op de site mag. Is het mogelijk dat één van de crewleden die de rubriek (neo)klassiek onder zijn hoede heeft, een privébericht stuurt naar WhoAmI met heldere info hierover en hoe in de toekomst te handelen als dergelijke albums wel of niet op de site mogen? Er is een grijs gebied en de Wiki is daar ook niet echt duidelijk in. Alvast hartelijk dank!

Je kunt het ook in het crewforum plaatsen toch? Lijkt me wel de plek daarvoor.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:21 uur

geplaatst: vandaag om 19:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.