Blueminded - Breaking the Silence (2022)

1 stem

Rock / Pop
Uitgebracht in eigen beheer

1. Walk the Line (5:14)
  2. We Belong Together (4:37)
  3. More Than Meets the Eye (4:11)
  4. Fly (4:48)
  5. Too Long (5:04)
  6. Gerry's Song (7:12)
  7. Why (4:27)
  8. Follow You (4:05)
  9. Can't Wait a Lifetime (4:16)
  10. Fall from the Sky (4:19)
  11. In Dreams (4:31)
  12. Break the Silence (5:11)
avatar van Marco van Lochem
Het heeft vier jaar geduurd alvorens de opvolger van het tweede album Blueminded klaar was en officieel werd uitgebracht. "WHEN LIGHTS FADE..." was de opvolger van het in 2016 verschenen debuutalbum "SEIZE THE DAY" en liet een band in ontwikkeling horen.

Blueminded is het geesteskind van Jörgen Koenen, de man die de nummers schrijft, gitaar en toetsen bespeelt en voor achtergrond vocalen zorgt. Na het debuutalbum viel de band uiteen en tijdens het opnemen van de songs die uiteindelijk op "WHEN LIGHTS FADE..." kwamen te staan, was het zanger Rob Rompen die de suggestie deed om die liedjes toch weer als Blueminded uit te brengen. Zo gezegd, zo gedaan.

Met nagenoeg dezelfde muzikanten, is Koenen met twaalf nieuwe composities de studio ingedoken, voor album #3, die de titel "BREAK THE SILENCE" mee kreeg. De opnames vonden opnieuw plaats in de Artsound Recording Studios van producer Jean-Pierre Kerkhofs en dat heeft voor een herkenbare sound gezorgd. Met de single “WALK THE LINE” gaat het schijfje van start en meteen wordt duidelijk dat de sound van Blueminded voor een groot deel in de jaren tachtig staat. Pakkende melodielijn, aanstekelijk toetsenwerk en prima zang zijn leidend in dit uptempo nummer. Op het vorige album staan een paar nummers die een link met The Police hebben, dat geldt op dit album voor “WE BELONG TOGETHER”. Heerlijk drumwerk, uptempo en fijne koortjes. Eén van de beste nummers van het album vind ik het uptempo “MORE THAN MEETS THE EYE”, fantastische melodie, mooie zanglijnen en er wordt prima gemusiceerd. “FLY” kent een rustig intro, waarin er naar iets toe wordt gewerkt. Als het nummer meer op gang komt krijg je een gevarieerde song te horen met goed drumwerk en een mooie melodielijn. In “TOO LONG” gaat het tempo weer flink omhoog en ook in dit nummer is er aandacht voor het intro. Hoe bouw je de spanning op en hoe maak je een nummer dat bij concerten voor een “audience participation time”? Luister naar dit nummer en je weet het. Het “Right Now” komt zo vaak terug, dat het in je kop gaat zitten. Voeg daarbij de toetsen en het subtiele gitaarspel, prima zang en je hebt een topnummer.

“GERRY’S SONG” vond ik bij de eerste luisterbeurt al een prachtig nummer. In ruim zeven minuten wordt duidelijk dat Koenen een meer dan prima songwriter is en dat zijn band aan zijn composities iets extra’s weet toe te voegen. Rustige opbouw, geweldige melodielijn, mooi gitaarspel en arrangementen die de kwaliteit van dit nummer alleen maar verhogen. “WHY” is een pakkende uptempo poprocker waarin Rompen laat horen dat hij een goede zanger is en de sound heeft die perfect past bij de muziek. Ik zou “FOLLOW YOU” als een midtempo rocker willen bestempelen met een refrein die als een oorwurmpje bij je blijft. In “CAN’T WAIT A LIFETIME” kun je genieten van smaakvolle koortjes en “FALL FROM THE SKY” heeft een meer ballad-achtige aanpak, met mooi toetsenspel en een fijne gitaarsolo. Met een pakkende gitaarriff gaat “IN DREAMS” van start, een rocker met een tegendraads ritme in de coupletten, als het refrein begint is het meer poppy en pakkend. Met het ruim vijf minuten durende “BREAK THE SILENCE” heeft het album de perfecte afsluiter. Een prachtig nummer, met variatie en mooie instrumentale delen.

Bij de recensie van het vorige album sloot ik af met de conclusie “pracht plaat” en dat gaat ook voor dit album op. Jörgen Koenen heeft met zanger Rob Rompen, gitarist Björn Koenen, toetsenist Michiel Hartholt, drummer John Eijkenboom en bassist Richard Ritterbeeks een meer dan prima pop-rock album afgeleverd, dat de weg naar een groter publiek moet kunnen vinden. Dus kan ik alleen maar een luistertip geven, zoek het album op en ga er even voor zitten.