Conrad Freling - Never Gonna Change the World (2022)

Folk / Pop

9. Just Another Day

met Bette Schindler

10. Little Fellow
avatar van muziekobsessie
Mijn droom komt uit! Een album helemaal zelf opgenomen, zelf gemixt en artwork ook zelf gedaan. Helemaal gaaf dat Thomas van Vliet (the Bullfight)gecharmeerd is van mijn composities en sound en het wil uitbrengen op zijn Brandy Alexander Records. Wel even schrikken want hij wil dat met een releaseshow doen dus ik als de wiedeweer klassieke muzikanten opzoeken want dit album staat vol met viola, violen, cello, contrabas, dwarsfluit, sax, trombone en noem het maar op.
Hij komt limited edition uit gedrukt op een mooie zeefdruk cover die genummerd uitgebracht wordt dus wees er snel bij! Hier kan je fragmenten horen van mijn gehele album

album snippets ´never gonna change the world´ | Conrad Freling - conradfreling.bandcamp.com

Bette heeft heel veel backings gedaan en oh wat heeft die een mooie stem. ik had gewoon een oproep gedaan in een muzikanten facebookgroep wie wil er backings doen. Reageert zij `stuur het maar op dan heb ik het vandaag nog klaar` haha

Sommige onder ons zullen liedjes herkennen van Seven stars over Sicily, can i make you cry en New York City en Northface of the Eiger. Maar deze versies waren eerder en zijn nu helemaal zoals ik ze bedoeld heb! Veel plezier met luisteren en ik ben zeer benieuwd wat jullie ervan vinden!!

Oh yes! Ben heel erg benieuwd Conrad!

avatar van koosknook
Mooi, Conrad, gefeliciteerd hiermee.

avatar van muziekobsessie
terwijl ik gevraagd ben met ´the Bullfight´ mee te touren in de herfst (verschijnt ook een nieuw album) als orgelnist/banjospeler/backing vocals, ben ik nog volop bezig met de release van dit album.
Hier nog een release van Brown sugar cane, duet met Bette Schindler 24 september live te aanschouwen in Studio de Bakkerij in R´dam waar ik maarliefst met 9 man op het podium ga staan. Ingetogen en subtiel wordt dat maar wel met viool, cello, contrabas, baritonsax/basclarinet, dwarsfluit, backing, drum en piano dus best ambitieus haha

brown sugar cane | Conrad Freling - conradfreling.bandcamp.com

avatar van Lura
Zijn gebruikersnaam “Muziekobsessie” op het populaire muziekforum Musicmeter zegt veel over de Conrad Frelings passie voor muziek. Van dat forum ken ik Conrad dan al vele jaren en delen we veel muzikale voorkeuren. Toch wist ik heel lang niet dat hij in de avontuurlijke, alternatieve Rotterdamse band Seven Stars Over Sicily speelt. Vorig jaar recenseerde ik hun goed ontvangen tweede album The Endless Sea.

Met dit solodebuut Never Gonna Change the World gaat een lang gekoesterde droom in vervulling. Eigenlijk uit noodzaak ontstaan tijdens de lockdowns. De zelf geschreven liedjes werden thuis in eenzaamheid opgenomen, gemixt, gemasterd en ook ontwierp Conrad zelf de layout. En klinkt de muziek precies zoals hij vooraf wilde. Dus hoor je de invloeden van favoriete muzikale underdogs als Emmett Tinley, Thomas Feiner, Stephen Fretwell, Benjamin Biolay en Heiðrik terug op dit debuut.

Conrad heeft een overduidelijke voorkeur voor rijkelijk georkestreerde popmuziek. Opener Hey Brother! werd al op diverse manieren vastgelegd, variërend van een zigeuner-, barok- tot funkversie. Het krijgt hier zijn definitieve bossa nova versie. Hey Brother! is een zeer persoonlijke ode aan zijn veel te vroeg overleden broer, een vrolijke bossa nova liefhebber.

Het samen met Tamara Woestenberg gebrachte Can I Make You Cry? stond eerder al op het Seven Star Over Sicily album And Here Comes the Night. Het nummer is een soort tussenbalans in het leven van Conrad, maar gaat ook over tevreden zijn met wat je hebt.

Astronaut is op twee manieren te interpreteren, over wegvluchten voor al het nieuws wat in de media op de mensheid wordt afgevuurd, maar ook over de druk van verwachtingen. De passionele manier van zingen is hier trouwens af en toe onvast.

De titel van Do That Thing You Have Always Wanted to Do spreekt voor zich, het gaat voornamelijk over het najagen van dromen. De achtergrondzang is hier trouwens fraai. Een van die dromen volbrengt Conrad nu met Never Gonna Change the World.

North Face of the Eiger stond eerder als Northface op de debuut ep van Seven Stars Over Sicily. Het lied vertelt het tragische, waargebeurde verhaal van de Duitse jeugdvrienden Toni Kurz en Andreas Hinterstoisser die als begin twintigers in 1936 de dood vonden op de noordkant van de Eiger.

Bijzonder fraai is het duet met de voor mij totaal onbekende zangeres Bette Schindler in Brown Sugar Cane. Het gaat over leven in het hier en nu en wat zou jij doen als je einde snel zou naderen? De samenwerking met Bette kwam trouwens opvallend tot stand, via een oproep via een muzikanten Facebookgroep. Bette enthousiaste reactie was “stuur het maar op dan heb ik het vandaag nog klaar”.

Ook eerder vastgelegd werd New York City over een verloren liefde in een prachtige stad. Ook over de liefde handelt Just Another Day, andermaal een fraai duet met Bette. In dit geval handelt het over een bijzonder tienerliefde, die het leven van Conrad van de ene op de andere dag op zijn kop zette.

Afsluiter vormt Little Fellow, een slaapliedje voor zijn zoontje, die inmiddels alweer vijf is. Hier zijn trouwens Moody Blues invloeden te horen. Liefhebbers van passionele, rijkelijk georkestreerde muziek zullen hoogstwaarschijnlijk wel raad weten met dit debuutalbum Never Gonna Change the World.

Van het album verschijnt ook een limited edition, gedrukt op een mooie, genummerde zeefdruk cover. De releaseshow zal plaatsvinden op 24 september in Studio de Bakkerij in Rotterdam, Conrad wordt dan geruggensteund door een negenmansformatie.

Mooi om het album een week eerder gehoord te kunnen hebben naar aanleiding van het instore optreden afgelopen zaterdag in De Plaatboef, Rotterdam waar het al te koop was.

Dit optreden was een combinatie met Bony Man, een artiest die Conrad een warm hart toedraagt, zoals hij dat voor zoveel andere artiesten doet. En die liefde deelt hij graag met anderen waaronder ondergetekende. Zodra Conrad met een tip aan komt zetten weet ik dat het 9 van de 10 keren volledig raak is en die 10e keer is dan vaak ook niet eens zo slecht.

Ik ken hem van zijn rol in Seven Stars Over Sicily en toen hij vertelde dat hij een solo album had gemaakt in de stijl van zijn geliefde artiesten werd ik toch wel heel erg benieuwd, want dat zijn immers artiesten die ik ook enorm waardeer.

Mooi georkestreerde nummers en de toevoeging van Tamara Woestenberg en Bette Schindlerblijken blijkt een schot in de roos. De laatste was aanwezig bij de instore en bezorgde me af en toe kippenvel met haar vocalen. Zeker in combinatie met de zang van Conrad is dat echt een rijke aanvulling. Conrad is misschien niet werelds beste zanger, maar het komt uit zijn muzikale hart en geeft het geheel iets eigens. Maar laat het aanvullen door zangeressen als Tamara en Bette en dan krijg je een wonderschone samensmelting te horen.

Het laatste nummer Little Fellow is een schitterende afsluiter. Een slaapliedje voor zijn zoon. Een zoon die ik als baby leerde kennen bij een huiskamerconcert van Gabby Young (jazeker!). Hoe leuk was het om dit nummer te horen waar dezelfde zoon bij aanwezig was tijdens de instore, inmiddels een paar jaartjes ouder.

Ik roep het vaker als ik een album van een mening voorzie waar het gaat om een artiest die ik persoonlijk ken of enorm waardeer: het is door een gekleurde bril en er hangt een extra gunfactor aan vast. Is dat erg? Nee. Never Gonna Change the World is een zeer fraai album waar Conrad terecht trots op mag zijn.

Als je nummers als Brown Sugar Cane en Just Another Day kan maken doe je toch iets heel goeds. Wat mij betreft op de volgende nog meer van dit soort duetten waar beide zangers elkaar omhoog stuwen en daarmee een zeer fraaie sfeer neerzetten.

Voor nu: Never Gonna Change the World is een bijzonder album waar een hoop liefde in zit.

Wat moet dat voor platenzaak De Plaatboef in Rotterdam een bijzonder moment zijn geweest, om daar afgelopen zaterdag maar liefs twee geweldige muzikanten te mogen ontvangen. Bony Man op de vooravond van zijn huiskamerconcert en Conrad Freling om zijn nieuwe album Never Gonna Change the World te promoten. De laatste heeft in het verleden al als bandlid van het ingetogen poprock gezelschap Seven Stars Over Sicily naam gemaakt, waarbij Tamara Woestenburg op And Here Comes the Night al een gastrol vervult. Dezelfde singer-songwriter is ook op Can I Make You Cry? aanwezig, een van de prijstracks van het sterk overtuigende Never Gonna Change the World.

De binding met de haastige maatschappij kwijtraken, welke als een onrealistische versneld afgespeelde Netflix serie voorbij raast. De zanger als stabiele rustpillaar beseffende dat zijn boodschap nooit de radio zal halen. Het realiteitsbegrip strak verpakt in fragiele songjuweeltjes. De tragiek van een popster die tussen het platen kopende publiek in een winkel staat opgesteld, ingetogen verlangend naar een moment van aandacht. Can I Make You Cry? Kan ik je raken, overtuigen, voor een fractie van een seconde betoveren en de snelheid van het leven tot stilstand brengen.

Folky countrysoul zangeres Bette Schindler is zelfs op twee nummers van de partij; Brown Sugar Cane en Just Another Day. De spontaniteit waarmee ze op zijn muzikanten Facebook smeekoproep reageert hoor je hierin zeker terug. Onbevangen gemeend, professioneel zelfverzekerd. Ze voegt met haar dramatische langgerekte uithalen de krakende oudheid aan het mystieke Brown Sugar Cane toe. Conrad Freling is hierbij de beantwoordende sidekick, netjes binnen de dwalende lijntjes kleurende. Just Another Day is daarentegen aarzelender, dromerig zacht en bedrieglijk moederlijk lief. Wacht echter maar op het moment dat de griezelig ontspoorde instrumentatie toeslaat, de albumtrack langzaam ombuigt en deze doormidden knakt.

Door de nodige ervaring mag je wel het nodige van jezelf eisen. Conrad Freling heeft die perfectionistische drang om het uiterste van zichzelf te vragen. Het ijzingwekkende dreigende North Face of the Eiger verscheen al eerder op de eerste Seven Stars Over Sicily EP, de doffe sprekende grijsheid is nu met koperglans opgepoetst, waardoor de song nog net dat tikkeltje extra zeggingskracht krijgt. Nog vreemder, nog mysterieuzer, maar zeker nog overtuigender. Een zelf gecomponeerd muzikaal visitekaartje welke aansluiting krijgt van het tevens al eerder met Seven Stars Over Sicily geschreven en uitgebrachte Can I Make You Cry waar Tamara Woestenburg zich met een spookachtige gewetenstem doorheen vlecht en vecht. She Sleeps Like a Girl, Wakes Like a Woman in slaap wiegend, wakker worden zonder die veilige onschuld uit de kindertijd.

Aarzelend klopt de potige bariton sax bij de pianist aan, laat mij alstublieft een deuntje meespelen. Conrad Freling verteld bezorgd vaderlijk een verhaal uit zijn jongere jaren. Hey Brother! hoe een broederliefde barst, scheurt en uit elkaar valt in twee identieke niet te lijmen brokken aan onbegrip. De eeuwige jeugd en het volwassen verraad. Gehard breekbaar, opstandig wispelturig. Het is onmogelijk om de wereld te veranderen als je zelfs bij jouw eigen steeds kleiner wordende wereld al het overzicht kwijt raakt en het slopende loodgewicht amper kan dragen. Het filmische treurorkest sleurt de melancholische zanger door zijn eigen melodielijnen heen, houvast zoekende bij de wegstervende muzieknoten.

Het naïeve Disney musical sfeertje van Little Fellow is een gevaarlijke tegenhanger van het zekere New York City. Het nachtleven in een onbekende metropool, spannend als een James Bond soundtrack. Het geeft perfect dat beangstigende gevoel weer van een stad welke nooit slaapt, maar continu met een wakend oog de omgeving in zich opneemt, opslokt en bij het eerste daglicht weer uitspuugt. Conrad Freling zeilt als een ervaren schipper door de lichtvoetige bijna klassieke barok tracks heen. De zwaarte ligt in de diepere verraderlijke onderlaag van de teksten verborgen. Zijn emotionele lading maakt het herkenbaar, draagbaar en deelbaar. Een onmiskenbaar voorbeeld dat gepassioneerd talent ook binnen de landsgrenzen te vinden is. Zeg het voort!

Conrad Freling - Never Gonna Change the World | Pop | Written in Music - writteninmusic.com

avatar van BrotherJohn
Leuk om hier nu drie uitgebreide reviews te zien! Ik heb het album al een tijdje op mijn nog-te-luisteren lijst staan, vanwege het artwork, genre en uit nieuwsgierigheid wat medegebruikers van deze site zoal niet maken. Wat me tot nu toe tegenstond (ik zeg het maar eerlijk) is dat een artiest zijn eigen albums op verschillende sites gaat toevoegen / liken / 5*-stemmen geven e.d. Aan de ene kant wel begrijpelijk natuurlijk als je én trots op je werk bent én een publiek wilt gaan bereiken en überhaupt zichtbaar wilt worden, maar het voelt aan de andere kant ook raar om je eigen vlees te keuren, zeker in dit genre waarin bescheidenheid gewaardeerd wordt. Reviews als die van Lura, Aero en deric doen het hem eigenlijk écht en maken dat ik dit binnenkort echt een keer moet luisteren.

Zeker doen BrotherJohn, het is echt een goede plaat. Ik begrijp jouw standpunt maar muziekobsessie is terecht trots op de plaat. Je werkt ergens naar toe, en bent uiteraard blij als je deze mag presenteren. Ik zet zelf ook mijn recensies op meerdere sites, zo bereik je een groter publiek en zo werkt het ook voor de muzikanten die keihard werken om opgepakt te worden. Mooi dat een site als Musicmeter deze mogelijkheid biedt, onderschat het bereik van Musicmeter niet.

BrotherJohn schreef:
zeker in dit genre waarin bescheidenheid gewaardeerd wordt.

Het is jammer dat het zo overkomt (ik snap het heus wel hoor), maar maak Conrad live mee en je mening zal 180 graden draaien. Als iemand andere artiesten op een podium weet te plaatsen is hij het wel. Ik zou het jammer vinden als mensen zich daardoor laten tegenhouden.

brt
Ik snap het enthousiasme over een eigen plaat maar zou er niet snel op stemmen, laat staan met 5 sterren. Behoort je eigen werk daarmee tot het allerbeste wat je in je kast hebt staan?

Zelf heb ik ook in een band gezeten en hier staan ook albums van op MuMe maar ik heb me van stemmen onthouden, ik vind dat wel zo integer.

brt schreef:

dat is het verschil, dit is geen band! Ik heb hier zo 2 jaar helemaal alleen aan gewerkt, compromiloos! Eindelijk heb ik de now how om dat te doen. Dankzij coronatijd. Als dit voor mij een 4 of 4,5 was geweest hadden jullie dit nooit gehoord! Dan had ik het niet uitgebracht.
Heerlijk toch iets maken precies zoals je zou willen en ik ben hiermee wel n perfectionist hoor

avatar van GrafGantz
muziekobsessie schreef:

dat is het verschil, dit is geen band!

Goed punt, zoiets zou je natuurlijk nooit doen als het een band betrof

avatar van Jake Bugg
Mijn interesse is geprikkeld, vooral als de naam Thomas Feiner als 1 vd inspiratiebronnen voorbijkomt...
Bij release ook beschikbaar op Apple Music neem ik aan?

Wel een beetje raar om 'jezelf' een score te geven, maar ik snap het wel.
Liefde voor je eigen product, daar is ook niks mis mee.

avatar van O.B.B.
brt schreef:

En wat een geweldige band was dat. Helaas dat ik die pas later ontdekte, want had graag een concert meegemaakt. Kan iedereen dit album Swelter - Mountains for Everyone alsnog van harte aanbevelen.

Hoeft bescheiden brt dat zelf niet te doen

O.B.B. schreef:

Hoeft bescheiden brt dat zelf niet te doen

Staan we zelfs in je Top 10 joh, wat een eer!

avatar van Zwaagje
Jammer dat het album niet op Spotify staat, of heb ik niet goed gezocht? Voor mij vaak een eerste kennismaking om later een album fysiek te kopen (of niet).

Zwaagje schreef:
als het goed is staat hij er donderdag op alle streaming platforms op!

avatar van Zwaagje
Dat is goed nieuws en dan gaan we zeker voor een luisterbeurt! En wie weet past het dan bij mij.

muziekobsessie schreef:
als het goed is staat hij er donderdag op alle streaming platforms op!

Hij staat er nog niet op, maar ik hou het in de gaten. Ben ook benieuwd!

avatar van Jake Bugg
brt schreef:

Hij staat er nog niet op, maar ik hou het in de gaten. Ben ook benieuwd!

Ook nog niks op Apple Music.

avatar van muziekobsessie
Nee blijkbaar duurt het langer, ik hoop morgen wel. Ik laat het weten hoor

avatar van muziekobsessie
Ja nu op de volgende platforms te krijgen,
Amazon Music, Anghami, AWA, Boomplay, Claro música, Deezer, 7 Digital, Facebook Rights Manager
Gracenote, iHeart, iTunes(misschien nu nog net niet?), JOOX, Kanjian, KDigital Media, Kkbox, NetEase Cloud Music, Pandora Distributed, Resso, Rhapsody/Napster, JioSaavn, Shazam ,Spotify, TikTok, Tencent, Tidal, YouTube Music

Top muziekobsessie, gelijk de clip van het dreigende James Bond achtige New York City op een andere muzieksite gelinkt