Wilder Maker - Male Models (2022)

Label: Western Vinyl

1. Letter of Apology (4:34)
  2. A Professional (3:47)

met Felicia Douglass

3. New Anxiety (1:50)

met Mutual Benefit

4. Static (3:42)

met V.V. Lightbody

5. Surfers Trace (2:24)

met Yellow Ostrich

6. All Power Must Remain Hidden (4:25)
  7. Scam Likely (2:08)
  8. Silver Car (4:16)

met Katie Von Schleicher

9. 5 Train (4:11)
  10. O Anna (3:08)

met Adam Duritz

11. Against the Numbers (4:35)

met Katie Von Schleicher

12. Jason (2:40)
avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Wilder Maker - Male Models - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Wilder Maker - Male Models
Wilder Maker wilde, samen met een flink aantal gastvocalisten, een album maken dat klinkt als een zeer aangename playlist en is daar met het deze week verschenen Male Models glansrijk in geslaagd

Male Models is mijn eerste kennismaking met de muziek van de Amerikaanse band Wilder Maker en het is een wat atypische kennismaking. Wilder Maker eigent zich op Male Models minder dan de helft van de songs toe en geeft de resterende songs min of meer uit handen aan een imposante lijst gastvocalisten. Die gastvocalisten maken er vooral hun eigen songs van, maar het zijn wel stuk voor stuk mooie songs, die fraai worden ingekleurd door Wilder Maker. Door de grote variëteit aan gastvocalisten en stijlen is Male Models een wat bonte lappendeken geworden, waarop je Wilder Maker af en toe wat mist, maar die wel een geweldige playlist oplevert.

De Amerikaanse band Wilder Maker was tot deze week voor mij een grote onbekende. De band uit New York maakte de afgelopen jaren een aantal albums, die in Nederland volgens mij nauwelijks aandacht hebben gekregen en die ik in ieder geval niet heb beluisterd. Male Models, het deze week verschenen nieuwe album van de Amerikaanse band, trok vooral mijn aandacht vanwege de imposante lijst met gastvocalisten. Het is een lijst waarop de namen prijken van onder andere Felicia Douglas (Dirty Projectors), V.V. Lightbody, Mutual Benefit, Adam Duritz (Counting Crows) en Katie von Schleicher, die in 2020 met Consummation een prachtig soloalbum afleverde.

Ruim de helft van de tracks op Male Models wordt gedomineerd door gastvocalisten, waardoor het nieuwe album van Wilder Maker een album met twee gezichten is geworden. In de tracks waarin de band uit New York er alleen voor staat maakt Wilder Maker voorzichtig ruwe indierock met een randje Amerikaanse rootsmuziek. Het doet af en toe wel wat denken aan Kings Of Leon in haar jonge jaren, maar je hoort ook dat Wilder Maker uit New York komt. Het klinkt bijzonder aangenaam, maar ik denk dat een album met alleen Wilder Maker me uiteindelijk wat zou gaan vervelen door de wat monotone zang. Het is dan ook een goede zet dat de band flink wat gastmuzikanten heeft uitgenodigd voor de zang op haar nieuwe album.

Ik noemde Male Models hierboven een album met twee gezichten, maar het is feitelijk een album met vele gezichten. Alle gastvocalisten die zijn te horen op het album drukken immers nadrukkelijk hun stempel op de songs die ze vertolken en gebruiken Wilder Maker als hun band. Zo duwt Felicia Douglas de muziek van Wilder Maker voorzichtig de kant van de pop of zelfs triphop op, maakt Mutual Benefit er folk-noir van, neemt Yellow Ostrich je mee terug naar de hoogtijdagen van Elliott Smith, terwijl V.V. Lightbody het geluid van de band een subtiele rockinjectie geeft en Katie von Schleicher, die twee keer opduikt, de muziek van de Amerikaanse band juist weer voorziet van impulsen uit de country en de folk.

Male Models klinkt hierdoor meer als een verzamelaar met muzikanten uit New York dan als een bandalbum van Wilder Maker. Het is de vraag of dit erg is, want Male Models is wel een hele lekkere verzamelaar. Het is een verzamelaar waarop het wat zoeken is naar de gemeenschappelijke basis, die misschien vooral in het gitaarwerk van Wilder Maker zit, maar de songs op het album zijn allemaal goed en maken me nieuwsgierig naar de andere verrichtingen van zowel Wilder Maker als de gastvocalisten die zijn te horen op het album.

Dit was volgens Wilder Maker voorman Gabriel Birnbaum ook precies de bedoeling. De Amerikaanse muzikant wilde met Male Models een playlist, de eigentijdse naam voor een verzamelaar, maken die twaalf songs lang niet verslapt. Ik moest wel even wennen aan de wijze waarop Male Models van de hak op de tak springt, maar uiteindelijk kan ik alleen maar concluderen dat Wilder Maker er in is geslaagd om een dozijn songs af te leveren die gezamenlijk een mooie soundtrack vormen, waarop Gabriel Birnbaum ook nog eens mooie verhalen vertelt. Een bijzondere eerste kennismaking met Wilder Maker, dat is zeker. Erwin Zijleman