Steernvanger - Steernvanger (2022)

Pop / Folk
Uitgebracht in eigen beheer

1. Mooie Dag (2:57)
  2. 15 Joar (3:39)
  3. La la Laifde (3:46)
  4. Allain (4:07)
  5. Alle Beren aan de Kaant (3:15)
  6. Vandoage Komt (4:08)
  7. Al Groot (4:22)
  8. Steernvanger (6:06)
  9. Loat Moar Zitten dei Snei (3:48)
  10. De Moat Is Vol (3:29)
  11. De Wereld in Mien Kop (3:38)
avatar van Marco van Lochem
Wat is dit een ongelofelijk lekker bandje! En wat een afwijkende wijze om een recensie mee te beginnen, maar dat verdient dit Groningse vijftal genaamd Steernvanger. De naam is makkelijk te vertalen, het betekent namelijk Sterrenvanger. De band bestaat uit Dion Bouwes op zang en gitaar, Dennis Krottje gitaar, Marco Veldman op mondharmonica, zang en percussie, Bjorn Nuninga als bassist en op zang en tenslotte drummer Matthijs Vogt, die ook op zang en percussie te horen is.

Het zaadje van Steernvanger werd in 2017 gepland, toen duo Bouwes en Krottje het Grunneger Laidjesfestival won met "DUUSTER", één van de meest gedraaide Groninger singles van dat jaar. Bouwes deed een jaar later opnieuw mee aan dit festival en ging opnieuw met de winst aan de haal. Dit keer met band Manlu, waarin ook Veldman actief was. Bouwes en Krottje deden dat jaar ook mee aan de verkiezing Beste Groningstalige Song Van 2017 met het protestlied "DE MOAT IS VOL". Hiermee gaven ze duidelijk aan hoe ze dachten over de Groninger aardbevingen, waarmee ze een zeer verdienstelijke tweede plaats behaalden.

Door de toevoeging van bas, drums, mondharmonica en zang in 2018 werd het een echte band, die de naam Steernvanger kreeg. Verschillende optredens volgden, er werden nieuwe liedjes geschreven en opgenomen en dit jaar was het dan tijd om een album uit te brengen. Het album is simpelweg “STEERNVANGER” getiteld en is opgedragen aan Jelle Buning. Jelle was de een vriend van de band. Hij regisseerde de clip van de single “MOOIE DAG” en zou een, volgens zanger Dion Bouwes, “hele toffe clip” bij de single “LA LA LAIFDE” maken. Helaas werd hij werd ziek en is vorig jaar september overleden. Bouwes bestempeld hem als “een heel bijzonder mens” en dus lijkt het mij terecht dat dit album “Veur Jelle” is.

Of het toeval is of bewust, maar het is ook terecht dat het album van start gaat met “MOOIE DAG”, een pakkend liedje met een geweldig mooi oorwurmpje, want het refrein blijft in je kop rondzingen. Elf tracks en ruim 43 minuten muziek en dat gaat verder met “15 JOAR”, dat qua tempo is lager dan het openingsnummer en ook dit heeft weer een oorwurmpje. Na twee minuten volgt een mooie akoestische gitaarsolo gevolgd door zang en dan krijg je een “Oooohooohooo” gedeelte, erg pakkend! Misschien wel het meest pakkende liedje van de eerste drie is het geweldige “LA LA LAIFDE” met een tekst die mij wel wat doet denken aan “STIEKEM GEDANST” van Toontje Lager, van een afstandje genieten van een mooie vrouw. De titel gaat in je hoofd zitten, de melodie is fantastisch en Bouwes zingt het met volle overgave. Een mondharmonica leidt “ALLAIN” in, midtempo en een folky/bluesy liedje met een mooie tekst. “En In Mien Spaigel Heb Ik Mien Vriendin, Zodat Ik Nooit Allineg Bin”, een prachtige regel. Ook in “ALLE BERGEN AAN DE KANT” is de mondharmonica prominent te horen, het is uptempo, ook weer een soort bluesfolk en ook weer pakkend. In “VANDOAGE KOMT” gaat het tempo weer omlaag, ook dit wordt weer ingeleid door een emotionele mondharmonica.

Ik val in herhaling, want opnieuw dat mooie instrument aan het begin van “AL GROOT”, een fantastisch uptempo liedje. In de cd-hoesje staan de foto’s van de mannen van Steernvanger, toen ze nog heel jong waren. Goed gevonden en dat geldt ook voor de tekst van dit nummer, melancholisch en passend bij het ouder worden. Eén van de toppers is het prachtige “STEERNVANGER” met een werkelijk sublieme tekst. Ik interpreteer de tekst als iemand die een geliefde verloren is, die als een ster aan de hemel staat en ’s nachts probeert een sterretje te vangen in een potje. Het nummer bouwt prachtig op en het laatste deel is gewoonweg geweldig met een prachtige gitaarsolo. In december 2020, hoe toepasselijk, kwam de single “LOAT MOAR ZITTEN DEI SNEI” uit. Met bijbehorende belletjes en sfeertje, maar zonder dat het een kerstliedje is geworden. Dit vind ik een echte winterplaat, erg mooi en sferisch. De laatste twee nummers van het album zijn ingespeeld door Bouwes, Krottje en Niels Lingbeek. “DE MOAT IS VOL” gaat, zoals eerder aangegeven, over de aardgaswinning in Groningen en de verschrikkelijke gevolgen voor de Groningers die in die gebieden wonen. “DE WERELD IN MIEN KOP” is een heerlijk klein, akoestisch popliedje dat een perfecte afsluiter van dit album is.

Steernvanger heeft mijn hart gestolen met hun debuutalbum. Prachtige liedjes, gevarieerd, er wordt prima gemusiceerd en gezongen en het Gronings bevalt mij goed. Wat is er toch veel talent in Nederland en wat wordt er in het Nedersaksisch toch ook prachtige muziek gemaakt en daar is dit weer een geweldig voorbeeld van. Gaat het luisteren!