STIKSTOF - Moeras (2022)

2. 9 Tot 7 (3:24)
  3. L'Univers (4:49)

met Smahlo en Winne

4. Op het Graf (4:17)
  5. Achterban [Extended Version] (4:29)

met Ronnyhuana

met Buds en Nativ

11. Broos (4:19)
  12. Dessert (2:37)
avatar van Yestsida
Achterban en L'Univers zijn wederom mooie singles, laat het album al maar weer komen!

avatar van Yestsida
Eerste luisterbeurt achter de rug, hij is weer goed hoor. Het grijpt met nog niet zoals FAMILIE BOVEN ALLES maar dat komt misschien nog wel na meerdere sessies. Waar Astrofisiks niet te horen was op het vorige album heeft hij hier toch weer enkele strofes.
De intro en outro zijn instumentals, Door Vuur een solotrack van gastzangeres Demi Lou.

avatar van Chameleon Day
Dit is de huisband van Farmers Defence Force?

avatar van Zwammer
Chameleon Day schreef:
Dit is de huisband van Farmers Defence Force?

Hehe, die zien inderdaad niet het probleem van een beetje meer stikstof depositie.

Niettemin weer een solide plaat van onze zuiderburen. Start wat vlakjes, ook qua muzikale omlijsting, maar naar het einde toe wordt het wat feller en spannender. Teksten gaan weer vooral over vriendschap en Brussel. Beste track vind ik vooralsnog 'Onderweg'.

Kan de album cover ook wel waarderen. Het kolossale Paleis van Justitie in Brussel, welke door de Duitsers in brand werd gestoken. Dat gebouw staat al tientallen jaren in de steigers, voor een renovatie die nooit lijkt af te komen. Inmiddels zijn zelfs de steigers aan renovatie toe..

avatar van overmars89
Heel hard album wederom van de Brusselaars.

Op eerste gehoor staat Zwangere Guy iets minder op de voorgrond dan op "Familie Boven Alles" en zijn de producties diverser en ook nog muzikaler dan voorheen.

avatar van Yestsida
Deze jongens blijven knallen!

Jazz Brak en Zwangere Guy aan de microfoon, op dit vijfde studioalbum sporadisch weer vergezeld door de producer Astrofisiks. Keer op keer bewijzen de twee hoofdrappers toch de beste in de Nederlandstalige scene te zijn hoor. Zwangere Guy heeft natuurlijk dé naam en het statuut maar ook op dit album vind ik Jazz Brak zeker zo interessant, als niet interessanter! Astrofisiks (niet op L'UNIVERS, ECHTE VRIENDEN, titeltrack en M5) is ook een bekwame rapper maar doet me persoonlijk veel minder dan de twee frontmannen. Zijn stem heeft wel veel weg van die van Jazz, daarmee voelt hij misschien niet uniek en uitgesproken genoeg aan.

MOERAS heeft sowieso al een kortere speelduur dan FAMILIE BOVEN ALLES maar aangezien hier ook een intro, outro en gezongen interlude op staat telt het album maar 9 echte tracks. Toch staat er weer genoeg variatie op ook hoor. De extended versie van ACHTERBAN, ONDERWEG en BROOS zijn bijvoorbeeld weer lekker richting de boom bap terwijl OP HET GRAF en M5 agressievere bangers zijn die bij het Trap-subgenre horen.
Het maakt niet uit welke soort producties Astrofisiks (en DJ Vega?) uit zijn mouw schut want STIKSTOF rapt ze standaard helemaal aan flarden.

De gastartiesten op dit project zijn vrij uiteenlopend. De Brusselaars krijgen met Winne en Hef versterking van onze Noorderburen, RonnyHuana is ook een vertegenwoordiger van België terwijl Buds en Nativ blijkbaar Zwitserse rappers zijn. Jammer genoeg versta ik niets van die twee laatste genoemde, door mijn slechte kennis van Frans heb ik ook moeite met het gezongen refrein van Smahlo op L'UNIVERS en het refrein van de titeltrack.
DOOR VUUR is een solotrack van een Belgische zangeres genaamd Demi Lou, wat vreemd is op een album van pure rapgroep STIKSTOF waar zij voor de rest precies vrij weinig mee te maken heeft. De stukjes dat ze in het Engels zingt vind ik beter klinken dan de Nederlandstalige stukken.

Ook dit album zal ik de komende tijd wederom veel draaien, ik krijg maar niet genoeg van deze woordengeweldenaars! Gelukkig heeft Papa ZG zich herpakt na zijn micro-EP BABA GUY eerder dit jaar.

Dikke 4*

avatar van martintenhoove
dope project weer van stikstof de rappers zijn weer.
op dreef en zijn een van de betere hiphop acts in.
nederland en belgie en de teksten zitten ook goed in elkaar.
en de beats zijn ook gevarieerd meer verschillende stijlen.
en ze vullen elkaar goed aan. 4.2

avatar van Kos
Kos
Achterban

avatar van overmars89
Kos schreef:
Achterban

Sowieso; door deze track in de catalogus van RonnyHuana gedoken.
"Tarantino" is een banger!

avatar van Kos
Kos
Ja, goeie stem heeft hij

avatar van Nr.4
Deze komt echt te snel voor mij. Zwangere Guy solo nog veel aan het luisteren en Familie Boven Alles al helemaal en dan is er al weer een nieuwe. Meer van hetzelfde, merk dat overkill dreigt, dus ga hier even mee wachten.