Jenny Mitchell - Tug of War (2022)

Nieuw-Zeeland
Country / Folk
Label: Cooking Vinyl

1. If You Were a Bird (3:46)
  2. Make Peace with Time (3:45)
  3. Trouble Finds a Girl (4:45)

met Tami Neilson

4. Somehow (3:28)
  5. Lucy (3:46)
  6. Snakes in the Grass (2:48)
  7. Holding (4:18)
  8. Tug of War (4:04)
  9. Tomorrow (3:02)
  10. Love Isn't Words (4:32)
  11. The Bush & the Birds *
avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Jenny Mitchell - Tug Of War - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Jenny Mitchell - Tug Of War
De nog altijd zeer jonge Nieuw-Zeelandse muzikante Jenny Mitchell (23) legt de lat op haar derde album Tug Of War nog wat hoger met songs die er in muzikaal opzicht uitspringen en die in vocaal opzicht imponeren

De Nieuw-Zeelandse singer-songwriter Jenny Mitchell debuteerde knap op slechts 16-jarige leeftijd en schaarde zich met haar tweede album Wildfires op slechts 19-jarige leeftijd onder de smaakmakers binnen de country en de folk. Ze is nog altijd piepjong, maar op het deze week verschenen Tug Of War doet de muzikante uit Wellington er nog een schepje bovenop. Tug Of War is een zeer persoonlijk ‘coming of age’ album dat niet is gemaakt in de makkelijkste tijden, maar dat warm en geïnspireerd klinkt. In muzikaal opzicht is het allemaal dik in orde, maar het is ook dit keer de bijzonder mooie zang die de muziek van Jenny Mitchell ver boven het maaiveld uit tilt.

De Nieuw-Zeelandse singer-songwriter Jenny Mitchell was pas 16 jaar oud toen ze in 2015 haar debuutalbum The Old Oak uitbracht. Het vooral met country en folk gevulde debuutalbum van de muzikante uit het Nieuw-Zeelandse Dunedin stond bol van de belofte en imponeerde voorzichtig met de verrassend volwassen klinkende stem van Jenny Mitchell.

In 2018 keerde de Nieuw-Zeelandse singer-songwriter terug met het werkelijk prachtige Wildfires, waarop Jenny Mitchell de belofte van haar debuut ver voorbij was en haar stem nog wat indrukwekkender klonk, zeker wanneer je je bedenkt dat ze bij de release van het album pas 19 jaar oud was.

Inmiddels zijn we weer vier jaar verder en is het tijd voor het derde album van Jenny Mitchell. Ze heeft haar oude thuisbasis Dunedin inmiddels verruild voor Wellington en is volwassen geworden. Het is een proces dat ook voor Jenny Mitchell samenging met pieken en dalen, waarbij ontwikkeling, liefde en verlies een voorname rol speelden. Het gebeurde allemaal ook nog eens in een tijd waarin het leven van een muzikant grotendeels stil lag door de coronapandemie, maar Jenny Mitchell is er sterker uit gekomen.

Op Tug Of War gaat de Nieuw-Zeelandse muzikante verder waar het prachtige Wildfires vier jaar geleden ophield. Ook Tug Of War bevat voornamelijk ingetogen songs die vooral zijn beïnvloed door de folk en de country, waarbij de balans wat is uitgeslagen in de laatste richting, al kan Jenny Mitchell binnen de rootsmuziek op een breed terrein uit de voeten. Jenny Mitchell is nog altijd pas 23 jaar oud, maar ze klinkt op haar derde album als een gelouterde muzikante.

Tug Of War werd nog voor een belangrijk deel in periodes van lockdowns en reisbeperkingen opgenomen, waardoor de muzikanten die bijdroegen aan het album dit in de meeste gevallen van afstand deden. Hetzelfde geldt overigens voor de productie van de Australische producer Matt Fell. Het is geen moment te horen, want Tug Of War is een hecht en intiem klinkend album vol fraaie klanken.

Jenny Mitchell vertrouwde op haar eerste twee albums vooral op haar sensationeel goede stem, maar op Tug Of War is hoorbaar meer aandacht besteed aan de instrumentatie en productie. Het album klinkt bijzonder sfeervol en met name de bijdragen van verschillende snareninstrumenten zijn prachtig.

Ook de stem van Jenny Mitchell is de afgelopen jaren alleen maar mooier geworden. De Nieuw-Zeelandse muzikante klonk op haar eerste twee albums al een stuk volwassener dan ze daadwerkelijk was, maar op Tug Of War is haar stem verder gerijpt en maakt ze met name in de zachtere passages nog meer indruk. De bijdragen van haar zussen laten horen dat het zangtalent via de genen is doorgegeven, want ook de zussen Mitchell kunnen er wat van.

Jenny Mitchell opereert op grote afstand van Nashville, Tennessee, maar ze heeft met Tug Of War een album afgeleverd, waarop heel wat muzikanten uit de hoofdstad van de Amerikaanse rootsmuziek stikjaloers zullen zijn. Tug Of War klinkt in muzikaal opzicht prachtig en imponeert tien tracks lang met de fantastische zang, maar ook de songs op het derde album van Jenny Mitchell zijn van een bijzonder hoog niveau. Zeker na het geweldige Wildfires waren mijn verwachtingen hooggespannen, maar het ijzersterke Tug Of War gaat er echt met gemak overheen. Erwin Zijleman