Tamino - Sahar (2022)

Belgiƫ
Label: Communion

1. The Longing (4:42)
  2. The Flame (4:27)
  3. You Don't Own Me (4:20)
  4. Fascination (4:29)
  5. Sunflower (4:23)

met Angèle

6. The First Disciple (6:02)
  7. Cinnamon (2:50)
  8. Only Our Love (3:50)
  9. A Drop of Blood (5:05)
  10. My Dearest Friend and Enemy (4:32)
avatar van esteban
De langverwachte tweede, iets om naar uit te kijken. Alleen al omwille van The First Disciple is het de moeite om de aankomende plaat in huis te halen. Het verrassend luchtige, althans naar Tamino-normen, Fascination had enkele luisterbeurten nodig, maar bevalt ondertussen ook.

Een samenwerking met Angèle zie ik? Benieuwd wat dat gaat geven.

Volgens wat nu bekend is, moeten we in BE en NL tot december wachten, maar vanaf september begint Tamino aan z'n tour door de US, Canada, UK en Europa.

mip
Hoorde net Fascination op KINK, goede stem deze Tamino!
Ik ga het album checken.

avatar van esteban
De derde single van dit album is verschenen:

You Don't Own Me

mip schreef:
Hoorde net Fascination op KINK, goede stem deze Tamino!
Ik ga het album checken.

Vocaal gezien moet ik bij Tamino vaak aan Balthazar denken.

avatar van Monsieur'
Een van de releases waar ik onwijs naar uitkijk, alle drie de singles waren een voltreffer.

avatar van Lambchop
Super mooie singles, vorige plaat deed me niet veel maar deze ga ik zeker checken.

Wat een prachtig album is dit geworden. Het ademt soms wel een Radiohead sfeer uit, maar dat vind ik niet erg.

Broeierig en warm, plus fraai gezongen.

Een absolute stap voorwaarts.

avatar van esteban
Eerste gevoel: De voorganger was duidelijk beter, maar dit is óók goed. Twijfelende vier.

Nummers als Fascination en Sunflower klinken, zeker in vergelijking met het merendeel op Amir, héél toegankelijk. Makkelijker te verteren. Persoonlijk prefereer ik de meer eigenzinnige Tamino. Het is soms vrij braaf voor zijn doen.

Gelukkig zijn de meer intrigerende songs ook aanwezig. The First Disciple is dan ook één van de strafste singles van 2022. Minder onder de indruk dan gehoopt. Maar nog steeds heel tevreden. Tijdens de release reeds gehoord (first voter here), maar meer luisterbeurten dringen zich op. Dat is gelukkig geen straf.

avatar van sj0n88
Eerste indruk: weer machtig mooi. Kippenvel staat me bij The Flame op de armen. Een artiest om van te houden.

avatar van brt
brt
gerre schreef:

Vocaal gezien moet ik bij Tamino vaak aan Balthazar denken.

Ik aan The Bony King of Nowhere

avatar van Lura
Uiteraard besteedde België watcher Willem Jongeneelen in Oor terecht al aandacht aan het tweede album Sahar van Tamino. Deze singer-songwriter behoort immers tot de grootste muzikale talenten dat België rijk is. Een artiest die al snel succes had, dankzij zijn voortreffelijk debuut EP Tamino.

Een EP die ook op mij indruk maakte, vooral door zijn op Jeff Buckley gelijkende meeslepende zang. Door dit succes stopte Tamino met zijn studie aan het Amsterdamse conservatorium. Van dat conservatorium kende hij trouwens een van Nederlands grootste muzikale talenten, Pitou, met wie hij in die tijd soms samenwerkte.

De afgelopen jaren leerde Tamino van een vluchteling de oud spelen, een snaarinstrument wat nu een belangrijke rol heeft gekregen op Sahar. Sahar betekent letterlijk net voor zonsondergang, maar volgens Tamino is het ook gewoon een mooie meisjesnaam. Taminos eigen voornaam is trouwens de naam van een prins uit Die Zauberflöte van Mozart.

Op het nieuwe album wil hij laten horen hoe de wereld er vlak voor zonsopgang vanuit zijn Antwerpse kamer in zijn gedachten uitziet. Het is dan ook een behoorlijk ingetogen, maar ook bijzonder fraai werkstuk geworden. Op Sunflower zingt hij een duet met Angèle. Voor een uitgebreidere recensie, lees de recensie van Willem Jongeneelen in Oor.

Tamino live:

02-12 AMSTERDAM : Paradiso
03-12 AMSTERDAM : Paradiso
05-12 BRUSSEL : Koninklijk Circus
06-12 BRUSSEL : Koninklijk Circus
07-12 BRUSSEL : Koninklijk Circus

avatar van CWTAB
Volgens nme speelt Colin Greenwood bas op dit album. Verklaard dan weer de vele Radiohead vermeldingen

avatar van henrie9
'Sahar' is een Arabische en een Hebreeuwse naam voor jongens en meisjes. Maar 'Sahar' betekent tegelijk: morgenstond, licht, madrugada. Voorochtendlijke gedachten leiden tot dit album... 'Sahar'.

Al direct vanaf het verschijnen van de eerste nummers van Tamino's eerste album 'Amir' oogstte de Belgische singer-songwriter met Egyptische roots fantastische lauweren en kreeg hij al vlug de bijnaam 'de Belgische Jeff Buckley' opgeplakt. Op zijn albums en singles komt hij telkens fraai als adonis in beeld. Maar bovenal zijn eigen muzikale persoonlijkheid is het die van zijn melancholische songs classics maken en van zijn concerten, zoals laatst nog dat op Pukkelpop 2022, absolute toppers.

Tamino's muziek bevat die teneergeslagen grondtoon die kunstig verbond zoekt met de luisteraar. Zijn stemgeluid fladdert probleemloos overheen vier octaven. Hij geniet van zijn vaak vrouwelijk aandoende tedere falsetstem die mistroostig doet zweven. Maar evenzeer - hier nog meer dan op 'Amir' - injecteert hij zijn mannelijke, trotse, lage stem. Zo horen we met het nieuwe album 'Sahar' weer een plaat die sterk is omgeven met Thom Yorke'- en Radiohead-vibes. Geen wonder bovendien, want, naast het verwante weemoedige stemgeluid, zat voor tal van songs de Radiohead-bassist Colin Greenwood mee in de studio.
Je hoort dat allemaal zo mooi in opener 'The Longing', eerste getuigenis over levenslang streven naar liefde. De kracht van Tamino's bezieling, een album vol charme en emotionaliteit, wordt op 'Sahar' en surplus versterkt door een internationale sound, in het biezonder ook uit het Midden-Oosten, die heel natuurlijk uit zijn writerspen binnenstroomt. Tamino leerde voor 'Sahar' net als Muharram Fouad, zijn grootvader, even begenadigd zanger ook, de oed, arabische luit te bespelen en borduurde dit geluid al vanaf de eerste song 'The Longing' als een ruggengraat prachtig doorheen het album.

Tamino is geen tranentrekker, zijn muziek is sereniteit. 'Sahar' is een en al bedachte, persoonlijke, kwetsbare zelfreflectie, maar hij houdt die binnen de contouren van zijn rol als performer. Daarom ook geeft Tamino in interviews rigoureus geen extra diepgaande intieme toelichtingen over de individuele zieleroerselen die in de poëzie van het album bedekt en omfloerst worden prijsgegeven. Het is precies aan de toehoorder zelf om aan alles eigen invulling te geven.

In het door Arabisch snarengepluk snel aangedreven 'The Flame', met zijn stemmenkoor in de achtergrond, heeft Tamino het nostalgisch croonend over zijn gevoel van verlies. Geagiteerde blazers, dreigende stemmen en onheilspellende piano starten single 'You Don't Own Me', waar hij, droef, zijn muzikantenbestaan van op afstand bekijkt. Schitterende zang daar, van diep somber, met aanzwellende strijkers en koor, tot op een mooi hoogtepunt. 'Fascination' neemt vrolijk over, melodische midtempo-popsingle op repeterende gitaar vol zwoele zomerse flair.

'Sunflower' is een duetsong met Angèle, over onbeantwoorde liefde aan de hand van de fatalistische mythe van een zonnebloem. Het nummer krijgt met de passende klankkleur van Angèle's stem een nieuw sensueel karakter. Wellicht te verwachten als volgende, vierde single. Eerste single 'The First Disciple' is Tamino's zelfkritische mijmering over de rol van de muzikant wiens handel en wandel hier vanuit het standpunt van een bekritiserende fan gefileerd wordt. 'Cinnamon' is lekker loungy, met zijn parlando er heerlijk jazzy overheen. 'Only Our Love' een nieuwe ode aan de liefde. Vredige akoestische gitaar begeleidt Tamino's floerse zang.

Op het Arabisch galmende, transcenderende 'A Drop of Blood' bespeelt Tamino heel eenzaam de aloude oed, zijn prachtig oosters meeverbuigende stem zweeft vredig over onbenoemde woestijnlandschappen: "May we find harmony like wind and tree". 'My Dearest Friend and Enemy' gaat over het einde van een relatie, de pijn bij het loslaten en de angst voor het onbekende. Tamino zingt ingetogen, gaat afsluitend, in gedachten verzonken, de hoogte in als naar Orbison's 'In Dreams'.

De figuur van Tamino bespeelde in Mozart's gelijknamige opera 'de Toverfluit'. Net zo is de zanger, die daarop geïnspireerd zijn naam van zijn moeder meekreeg, nu toepasselijk de wereld aan het betoveren en veroveren. Als internationale act in wording verkoopt hij dezer dagen zalen uit in Chicago, Minneapolis, Seattle, Portland, San Francisco, Los Angeles, Phoenix, Austin, Atlanta, Washington, Brooklyn, Parijs, Londen, Keulen, Berlijn, vooraleer de Lage Lagen en de rest van Europa worden aangedaan.
Verbazend weer voor een kleine Belg, maar volkomen terecht. Zeker na dit uitstekende 'Sahar'.