David Paich - Forgotten Toys (2022)

Rock / Pop
Label: Mascot

1. Forward (0:31)
  2. Willibelongtoyou (4:19)

met Steve Lukather en Joseph Williams

3. Spirit of the Moonrise (4:52)

met Steve Lukather

4. First Time (5:05)
  5. Queen Charade (4:26)

met Don Felder

6. All the Tears That Shine (5:22)
  7. Lucy (4:31)
AOR_Lover
Het eerste solo album van David Paich. Hij krijgt hulp van diverse grootheden zoals Steve Lukather, Joseph Williams en Don Felder
hieronder de link naar het nummer Spirit of the Moon.

Een uitgebreid artikel is hier te lezen:
David Paich van TOTO kondigt release van solodebuut 'Forgotten Toys' aan - .: Maxazine :.

avatar van Poeha
Spirit of the Moon kende ik al een paar dagen. Niet geheel verwacht dat David met zo'n Luke-nummer op de proppen zou komen. En David is hier goed bij stem. Maar wel lekker en zeker "Toto" waardig. Had zo op Isolation, maar ook op Toto XIV kunnen staan.
Misschien wat aan de korte kant qua speelduur, maar gelukkig geen album met 12+ tracks. Fijne hoes en prachtige albumnaam.

All the Tears That Shine is neem ik aan hetzelfde nummer als op Toto XIV, mogelijk in een ander jasje?

Ben ook benieuwd naar de bijdrage van Michael McDonald.

AOR_Lover
Michael McDonald is te horen in het nummer Spirit of the Moonrise maar wel wat meer op de achtergrond dan ik gehoopt had.

avatar van rkdev
Ow, hier ben ik wel benieuwd naar. Spirit of the Moonrise klinkt in ieder geval geweldig. Typisch Toto nummer. Wat me meteen bij de vraag brengt waarom Paich, Lukather en Williams allen in het afgelopen jaar een soloplaat hebben uitgebracht waarop ze steeds samenwerken, maar er toch niet voor hebben gekozen om met die nummers een nieuw Toto album te maken…

Roy
rkdev schreef:

Door de rechtszaak met de familie Porcaro (met name de weduwe van Jeff) kunnen ze de naam Toto niet meer gebruiken voor nieuw werk. Althans, niet zonder een substantieel bedrag aan hen te betalen. Door dat hele gedoe is ook de band uit elkaar gespat eind 2019. Erg spijtig wat mij betreft, maar dat is de reden waarom we geen nieuwe Toto plaat meer gaan krijgen ben ik bang.

Spirit of the Moonrise kan inderdaad door voor een volwaardig Toto-nummer, super gaaf en maakt me benieuwd naar de rest!

jammer van de lengte...

avatar van Marco van Lochem
De duur van het eerste solowerkje van David Paich deed mijn wenkbrauwen fronsen, maar na de release van de eerste single kreeg ik weer goede hoop. David Paich, geboren op 25 juni 1954 in Los Angeles USA is sinds jaar en dag de grote man bij Toto, zeker wat betreft componeren. Hij is verantwoordelijk voor een groot deel van de songs die deze Amerikaanse band heeft gemaakt. Daarnaast schreef hij ook voor talloze andere artiesten, zoals Boz Scaggs, George Benson, Cher, The Jacksons en Chicago.

Tot dit jaar had de toetsenist en zanger geen tijd, of inspiratie, voor een solo album, maar daar is met "FORGOTTEN TOYS" verandering in gekomen. Zeven nummers, 29 minuten muziek, een mini album of EP. Dat gaat van start met het niemendalletje "FORWARD", waarna "WILLIBELONGTOYOU" laat horen dat Paich een geweldige componist is. Pakkende rocker met gastzanger Joseph Williams (Toto) in een hoofdrol. Steve Lukather, ook Toto, is de gitarist van dienst, maar het zijn de toetsenpartijen die de show stelen. De reeds genoemde eerste single "SPIRIT OF THE MOONRISE" is het prijsnummer van het album. Een track die op geen enkele Toto plaat zou hebben misstaan. Power riffs, geweldig ritme en een fantastische melodie. Het gitaarwerk van Lukather is ook hier niet te versmaden en de subtiele achtergrondzang van Michael McDonald is herkenbaar, misschien iets te kort. Alles klopt aan deze track.

Van deze topper gaan we naar een zeer matig nummer, wat mij betreft. "FIRST TIME" kabbelt voort, moet het hebben van de zang, niet de sterkste kant van David Paich. Het komt geen moment los, waardoor het niet blijft hangen. "QUEEN CHARADE" kwam als tweede single uit en maakte in het begin geen indruk. Vaker beluisterd en daardoor leren te waarderen. Bluesy track met mondharmonica en het herkenbare, karakteristieke gitaarspel van voormalig Eagles gitarist Don Felder. De keuze voor "ALL THE TEARS THAT SHINE" snap ik in zijn geheel. De Toto versie op het prachtige album "XIV" uit 2015 is geweldig en af, in deze wordt zeer matig gezongen en het voegt niets toe aan het origineel. Overbodig wat mij betreft. Voor een absolute non-jazz liefhebber is het luisteren naar het vier en een halve minuut durende "LUCY" een zware opgave. Er wordt goed in gemusiceerd, het trompetspel zorgt voor een extra jazzy sfeer, het toetsenwerk is briljant, maar het kan mij persoonlijk niet raken.

Feit is dat voor mij op dit album van de zeven songs, er drie een voltreffer zijn, er één aardig nummer bij zit en drie die mij niets doen. Ondanks de mindere score zal ook dit album wel door mij worden aangeschaft, als Toto fan hoort het in mijn collectie. Of ik hem er weer regelmatig uit zal halen om af te spelen, waag ik te betwijfelen. Het kan echter heel goed zijn dat door het vaak te beluisteren, de waardering zal stijgen.

avatar van Zwaagje
De verpakking is mooi, de inhoud niet. Laat ik het daar als Toto fan maar bij houden.

avatar van teamed
Tijdens de eerste COVID-19-lockdowns in 2020, herzag Paich enkele oude liedjes en ideeën die hij "al jaren in zijn hoofd had meegedragen".
Zwakke teksten , aardige muziek . Met als leukste track : Lucy ( zonder tekst maar wel met scat )

avatar van Marty
Willibelong to you en Spirit of the Moonrise zijn de ultieme Toto-nummers die Paich voor zichzelf bewaard heeft, voor de rest wel aardige nummers, maar ook niet meer dan dat.
Ik ontkom niet aan de indruk dat hij nog weleens een verrassend mooie jazz-plaat zou kunnen maken. Niet te lang mee wachten!

Curieus product

avatar van LTU
LTU
All the tears that shine was a great song on toto XIV but here it sounds like a demo. Vocals are not great!