Orion the Hunter - Orion the Hunter (1984)

Label: Portrait

1. All Those Years (4:50)
  2. So You Ran (4:58)
  3. Dreamin' (5:26)
  4. Dark and Stormy (5:15)
  5. Stand Up (5:18)
  6. Fast Talk (4:15)
  7. Too Much in Love (3:51)
  8. Joanne (4:27)
  9. I Call It Love (3:53)
avatar van Sir Spamalot
Blijkbaar kennen weinig mensen deze band uit de Verenigde Staten. Laten we dan maar enkele namen noemen: Fran Cosmo (zang en ex-Boston), Barry Goudreau (gitaar en ex-Boston), Bruce Smith (bass en) en Michael DeRosier. Barry Goudreau was het lange wachten tussen de albums door bij Boston beu en vormde dan maar deze groep. Op basis van dit album zou Fran Cosmo later bij Boston terechtkomen. Het is bij dit ene album gebleven. Verwacht rock in het straatje van Boston: hoge zanglijnen, melodieuze songs, veel keyboards en koortjes maar ook lekker krachtig kamerbreed gitaarwerk. Hierop was So You Ran de hitsingle, maar dit album heeft nooit potten gebroken. Dark and Stormy en Joanne zijn de obligate powerballads, maar de rest zijn gewoon lekkere hardrocksongs.

avatar van Raymond S
Sir Spamalot bedankt voor je heldere weergave over de leden van deze band. Het klopt, het is maar tot een eenmalig project gebleven van leden van Boston.
Veel synthis en (helaas) drumcomputers waardoor de plaat/cd gedateerd klinkt.
Mijn topnummer is Dreamin' . So you ran was de enige single.
De lp is een echte collecters item aan het worden. De cd is nog te krijgen bij BOL of Cosmox voor een redelijke prijs.

avatar van vielip
Vorige week in Londen op vinyl gevonden voor €6,- Ik kende de band alleen van naam maar een maat van me die mee was, zei dat het (ex) leden van Boston zijn. Hij vertelde me dat je vroeger echt jaren moest zoeken om dit album te vinden. En als je 'm dan had gevonden dan betaalde je je helemaal scheel. Of je bestelde 'm als import maar ook daarvoor gold dat je je portemonnee flink moest trekken. En nu lag 'ie daar gewoon tussen tal van overige pracht albums voor een euro of 6. Ik heb 'm nog niet geluisterd maar dus zal nog geen score o.i.d. geven. Wordt vervolgd...

avatar van vielip
Alleraardigst album van deze 'Boston mannen die het lange wachten zat waren'. De Boston invloeden hoor je er (uiteraard) in terug maar toch heeft het allemaal wel een eigen smoel. Behoorlijk commercieel maar mij stoort dat geenszins. Het gitaargeluid is overigens best wel fantastisch te noemen!

Deels geef ik je gelijk vielip, maar ik mis toch echt Tom Scholz voor het betere vuurwerk. Nu vind ik het gitaarspel net niet af!

avatar van vielip
Ik mis Scholz dus totaal niet! Dan had het namelijk gewoon Boston deel 2 geweest. Nu heeft het echt voor het grootste gedeelte een eigen geluid met maar een kleine Boston inslag.

avatar van Arjan Hut
Van alle platen die ik ken, klinkt deze het meest als 1984. Bijna cartoon-achtig soms. Doet me meer aan Sheriff en Blue Öyster Cult ('The revolution by night') denken dan aan Boston of RTZ.

avatar van RonaldjK
Hoe overleef je nadat je megasuccesband Boston op pauze is gezet? Gitarist Barry Goudreau debuteerde "solo" in 1980 met onder meer zanger Brad Delp aan zijn zijde, eveneens van Boston. Als platenmaatschappij Epic korte tijd later de band laat vallen, maakt hij een doorstart.
De twee vormden Orion the Hunter. Bij het verschijnen van Orion the Hunter in 1984 is Delp terug bij Boston, maar zanger en gitarist Fran Cosmo is gebleven. Daarbij is de Canadese drummer Michael Derosier toegetreden, voordien gedurende zeven albums bij Heart op de loonlijst. Delp is desondanks aanwezig op het album als co-componist en achtergrondzanger.

Het zijn echter de stem van Cosmo en het songmateriaal die maken dat de enige plaat die de band uitbracht niet lijkt op Boston, in tegenstelling tot de “voorganger”. Dit is namelijk aor, ietsjes anders dan Goudreau voorheen maakte. Soms is de muziek stevig, soms is het popachtiger. Dat laatste geldt voor So You Ran, Too Much in Love en Joanne.
Opnieuw produceerde Goudreau zelf. Hoorbaar is dat de techniek van 1984 tot een voller geluid heeft geleid, waarbij hij bovendien voor het eerst keyboards gebruikte. Derosier gebruikt elektronische toms, typisch voor die tijd, een inmiddels ouderwets geluid dat ik echter erg fijn vind.

De beste nummers zitten in het eerste driekwart van de plaat; mijn überfavoriet is het bombastische Dreamin’. Dik okay zijn de powerballade Dark and Stormy over de komst van de herfst en een verloren liefde, het uptempo Stand Up en het eveneens vlotte Fast Talk met een sterke melodie in de brug.
Ik vind dit gemiddeld net iets beter dan Goudreaus soloalbum, bovendien voller klinkend. Desondanks blijft alleen Dreamin’ echt hangen, mogelijk omdat de stem van Cosmo me niet pakt: ik mis Delp! Gelukkig duurde het nog maar twee jaar voordat deze bij Boston nieuw werk uitbracht.

Momenteel niet op streaming te vinden, YouTube uitgezonderd. Een must voor fans van adult oriented rock, zelfs al ben ik gematigder qua enthousiasme. 3,5 ster.

avatar van vielip
Fijne plaat inderdaad. Ik vind de overeenkomsten met Boston vrij duidelijk en logisch. De stem van Cosmo vind ik prima. Delp is uiteraard buitencategorie dus daarmee vergelijken is tricky.

avatar van gaucho
Klopt, als je een willekeurige AOR-vocalist met Brad Delp gaat vergelijken, valt die vrijwel altijd in het nadeel van de desbetreffende zanger uit. Maar ook Fran Cosmo past prima bij dit toch wel Boston-achtige plaatje. Als zanger, maar ook als componist, want hij schreef overigens (als F. Migliacci) mee aan vrijwel alle nummers op de plaat.
Inderdaad, het enige dat je (afgezien van Delp) echt mist, is het gitaargeluid dat Scholz uit zijn Rockman wist te halen. Hier klinkt het gitaarwerk wat aardser en daardoor ook wat gemiddelder. Al vind ik dit nog steeds een erg fijn album.

Ik dacht vroeger dat de band Orion heette en het album The hunter. Dat zal wel ingegeven zijn door het artwork op de hoes, dat een duidelijke scheiding tussen die woorden aanbrengt.
Vanwege de Boston-connectie kocht ik destijds ook de LP, al was ie inderdaad niet zo gemakkelijk te vinden. Ik heb overigens wel gewoon een Nederlandse persing. Later heb ik de eerste CD-uitvoering gekocht, op het Razor & Tie-label, in de veronderstelling dat die wel eens snel vervallen zou kunnen zijn. Dat laatste klopte, maar er is inmiddels een andere CD-versie op de markt, van Rock Candy Records.

avatar van Arjan Hut
[quote]gaucho schreef:

Ik dacht vroeger dat de band Orion heette en het album The hunter. /quote]

In de eerste Aardschok-encyclopedie staat de band ook onder de naam Orion, en heet de lp The Hunter!

avatar van Sir Spamalot
Blik op Discogs... Orion The Hunter | Discography | Discogs

Blik op de singles levert als groepsnaam Orion the Hunter op, maar ik begrijp de mogelijke verwarring.

Andere blik beschikbaar?

avatar van gaucho
Nee hoor, ik bedoelde er niet mee te zeggen dat het hier op MuMe fout staat, lekker zo laten staan.

Het was vroeger alleen de hoes die bij mij (en kennelijk ook bij de Aardschok-redactie) voor wat verwarring zorgde. Omdat het logo van Orion zo afsteekt tegen 'The hunter' zou je geneigd zijn te denken dat het een de bandnaam en het ander de titel van het album zou kunnen zijn. Het label van de plaat spreekt gewoon van 'Orion the Hunter', dus ik denk wel dat dit de bedoeling van de band geweest is.

...al zie ik op de binnenhoes, bij de opsomming van de bandbezetting, weer vrolijk staan: 'Orion is Fran Cosmo (vocals) ...etc. Tja, blijft lastig. Maar nogmaals, laat het maar zo.

avatar van vielip
Ha, ik dacht ook altijd dat het de band Orion met het album The hunter was