Six by Six - Six by Six (2022)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Canada
Label: Inside Out

1. Yearning to Fly (4:44)
  2. China (3:16)
  3. Reason to Feel Calm Again (8:05)
  4. The Upside of Down (4:45)
  5. Casino (4:19)
  6. Live Forever (1:43)
  7. The Last Words on Earth (4:37)
  8. Skyfall (4:16)
  9. Battle of a Lifetime (5:21)
  10. Save the Night (6:17)
avatar van Mssr Renard
Wow, met Ian Crichton van Saga, en Nigel Glockler van Saxon op drums. Robert Berry is geloof ik van 3, de opvolger van Emerson Lake & Palmer dat nooit echt heeft mogen zijn.

De single Yearning to Fly klinkt okay, beetje Saga, beetje Asia, beetje van alles, maar niet echt een eigen sound. Maar toch leuk, om Ian even lekker te keer horen te gaan. Lekkere bizarre gitaarsolo ook, een mix van hardrock en heavy fusion. De zang is eigenlijk een beetje het zwakste punt, te licht denk ik.

avatar van Marco van Lochem
Superband of gelegenheidsformatie, je kunt beiden wel op het trio Six By Six plakken. Al gaat superband voor mij net iets te ver, maar dat de drie leden hun sporen ruimschoots verdiend hebben, is een feit.

Six By Six bestaat uit één van de oprichters van de Canadese progrock band Saga, gitarist Ian Crichton, "longtime" drummer van Saxon Nigel Glockler en zanger en multi-instrumentalist Robert Berry, onder andere van 3 en Alliance. Daarnaast heeft Berry ook een paar solo albums gemaakt, waarvan "PILGRIMAGE TO A POINT" uit 1992 een geweldig voorbeeld van is. Tegenwoordig brengt bij ook muziek uit onder de naam 3.2, een voortzetting van 3, dat in 1988 een album uitgebracht. In 3 zaten toen naast Berry ook Keith Emerson en Carl Palmer. De status van Saga is er één die weleens wisselt. De band zou stoppen, maar is wel weer op tournee. Glockner bracht met Saxon dit jaar nog weer een nieuw album uit en is dus ook op meerdere fronten actief.

Six By Six heeft een album gemaakt met tien nummers en ruim 47 minuten krachtige rockmuziek. “YEARNING TO FLY” geeft je meteen een duidelijk beeld van wat je kunt verwachten. Uiterst melodieus, een overstuurde gitaarsolo, zoals je die bij Saga ook vaak hoort en een degelijke basis. Het iets meer dan drie minuten durende “CHINA” is een power uptempo rocker met een prettig refrein. Het langste nummer van “SIX BY SIX” is “REASON TO FEEL CALM AGAIN” dat rustig van start gaat met heerlijk gitaarspel van Crichton, Berry die op de toppen van zijn kunnen zingt en als na ruim twee minuten het nummer los gaat, krijg je een pakkende rocker voorgeschoteld. Het drumritme is heerlijk, het gitaarspel smaakvol en de “whoo-oo, yeah yeah” maken het nummer toegankelijk. Rond de vijf minuten verandert het tempo, wat ervoor zorgt dat het een echte progressieve track wordt, waarvan het laatste deel echt fantastisch is. De drie maken even duidelijk dat ze geweldige muzikanten zijn. In “THE UPSIDE OF DOWN” wordt in het begin iets gas terug genomen, maar ontwikkeld zich als een melodieus progrocker met een pakkend refrein. Het begin van “CASINO” zorgt ervoor dat je meteen in het nummer zit. De zang van Berry is afwisselend af en toe vervormd, de toetsenpartijen zijn dienend, subtiel gitaarspel en een ritme dat ingenieus is.

In het nog een twee minuten durende “LIVE FOREVER” zingt Berry emotioneel, begeleid door een akoestische gitaar. Orgelspel opent “THE LAST WORDS ON EARTH” alvorens de rest invalt. Power chords, pakkend ritme, goede zang en gitaarsolo maken het geheel af. Dreigende toetsen en stevige riffs geven “SKYFALL” een eigen sfeertje. De samenzang in het refrein maken het wel weer melodisch, de gitaarsolo van Crichton is weer genieten. “THE BATTLE OF A LIFETIME” gaat rustig van start met toetsen en gitaar, als drums en basgitaar invallen en Berry begint met zingen is het weer een pakkende track. De arrangementen met gitaar, de tempowisselingen en een overstuurde gitaarsolo maken van dit nummer één van de toppers van het album. “SAVE THE NIGHT” begint als een power Saga nummer en ook dit nummer heeft het signatuur dat je bij de voorgaande tracks ook al kon herkennen. Six By Six heeft met dit eerste album al een eigen stijl ontwikkeld. Het gitaarspel in dit laatste nummer is de zogenaamde kers op de taart, een fantastisch slotakkoord.

Berry, Crichton en Glockner hebben mij zeer positief verrast met een stevig album, waarbij de melodie nooit uit het oog en oor wordt verloren. Dit zou weleens de opmaat kunnen zijn naar meer albums en dan is Six By Six een welkome toevoeging aan het progressieve rock landschap. Top album!

Marco.....Bedankt voor de Recensie.....
Helemaal persoonlijk mee eens !!
Een Prima Plaat .....ik geniet er van.

avatar van ProGNerD
Inderdaad. Klinkt eigenlijk boven verwachting fris en grooved als een tierelier voor een (gelegenheids ? ) debuut van deze ouwe rotten.

Wat vooral opvalt is het mooie samenspel en het aanstekelijke plezier dat de heren samen hebben; ben benieuwd of het hierbij blijft...

Een maal gedraaid en had er, gezien de namen, veel meer van verwacht. Eigenlijk niets nieuws onder de zon. Maar een 3.5 vind ik dit wel waard.