Schandalig weinig reactie bij dit jazz-album van de week. Ofwel heeft iedereen er, net als ik, gewoon wat meer tijd voor nodig. Het gepolijste geluid, die typische
ECM-galm roept alweer de sfeer op van verlaten landschappen, en zoals mijn vriendin het zo treffend verwoorde: "als ik dit hoor, voel ik me zo alleen op de wereld..."
Het universum waarin Battaglia ons achterlaat is echter van een soort schoonheid waar je met gespitste oren en gesloten ogen van moet genieten. Op de eerste cd staan (denk ik) vooral mijmerende ballades, terwijl men doorheen het tweede schijfje meer gaat exploreren en de strijkers effectief de kans biedt om op een reflectief niveau Pasolini te becommentariëren.
Na een vlakke luisterbeurt vloeit er weinig meer dan dit uit mijn pen, maar klaezman heeft me zeker betoverd met dit prachtige album. Ontroerend hoe
ECM enerzijds een bepaald geluid kan opdringen aan een artiest, terwijl deze toch een eigen sound, een eigen visie op muziek kan behouden.
ECM verbreekt de klassieke perceptie op jazz;
'Re: Pasolini' zweeft ijl tussen de Oosterse klanken van Anouar Brahem en de klanktapijten van Garbarek in, zonder te verdrinken in het gros van de albums dat geen authenticiteits-kenmerk van de muzikant draagt.
Om kort te gaan: om vaker uit de kast te halen.
