Tim Knol - Lightyears Better (2022)

Label: Excelsior

1. Lightyears Better (3:04)
  2. The Lone Mile (5:14)
  3. Whole New Light (3:46)
  4. Blind Lemon (3:55)
  5. Hit the Ground Running (2:48)
  6. You Don't Wanna Miss the Show (2:50)
  7. B.T.J. (3:13)
  8. I Think I Know (3:00)
  9. Whole Lotta Sadness in Your Smile (3:40)
  10. Light a Candle (2:59)
  11. Love Lines (3:51)
  12. Slow Ride (3:03)
  13. Country's Gone (4:00)
avatar van Zwaagje
Ik heb Tim Knol nooit heel bijzonder gevonden, maar een positieve recensie in de Volkskrant maakt me toch nieuwsgierig. Eén luisterbeurt verder heb ik nog steeds twijfels. De composities zijn niet verkeerd, maar ook niet onderscheidend en ik vind zijn stem wel erg dun en iel, zeker als je het vergelijkt met zijn inspiratie bron Tom Petty. Ik denk dat ik weer niet veel verder kom dan die ene luisterbeurt en onthoud me van stemmen, want ik hoor blijkbaar dingen niet die anderen wel horen, zoals de recensent.

Kor
Ik snap wat je bedoelt, ook ik kan niet helemaal doorgronden waarom dit album zoveel beter is als de vorige "popplaten" van Tim Knol. De blue-grass albums ken ik niet.

Het luistert best wel lekker weg, beetje soft en zoet, maar voor mij is het ook niet meer dan dat. Het vorige album Cut The Wire heb ik toentertijd wel aangeschaft, maar ik hoor eigenlijk dezelfde muziek.

avatar van Lura
Zwaagje schreef:

Ik hoorde het helaas ook niet, ondanks dat ik Tim een hardwerkende, sympathieke man vind. Zijn soloplaten zijn helaas niet aan mij besteed.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Tim Knol - Lightyears Better - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Tim Knol - Lightyears Better
Tim Knol vond zichzelf de afgelopen jaren opnieuw uit, maar in muzikaal opzicht is hij gelukkig dezelfde gebleven, wat goed is te horen op het met tijdloze en onweerstaanbare lekkere songs gevulde Lightyears Better

Tim Knol had altijd al het patent op bijzonder lekker klinkende popliedjes met invloeden uit de Amerikaanse rockmuziek en rootsmuziek, maar op zijn nieuwe album Lightyears Better heeft hij deze nog wat verder geperfectioneerd. Lightyears Better is direct vanaf de eerste noten een feest van herkenning en dat is knap met een serie gloednieuwe songs. De songs van Tim Knol dringen zich door het tijdloze karakter makkelijk op, maar in muzikaal opzicht zit het album knap in elkaar en het is ook nog eens een gevarieerd album, dat ruimte biedt aan invloeden van meerdere muzikale helden. Tim Knol deed de afgelopen jaren vooral andere dingen, maar Lightyears Better laat horen waar hij echt goed in is.

Het was voor mijn gevoel heel lang geleden dat ik naar muziek van Tim Knol had geluisterd. Dat gevoel bleek te kloppen, want zijn laatste reguliere soloalbum stamt uit de eerste maand van 2018. Het inmiddels vierenhalf jaar oude Cut The Wire vond ik echt een geweldig album, dat zijn al zo goede voorgangers overtrof.

De Nederlandse muzikant bracht sinds Cut The Wire vier albums uit met uiterst sobere versies van zijn oude songs, maar deze zijn me echt compleet ontgaan. Hiernaast maakte de muzikant uit Hoorn twee albums met de band Blue Grass Boogiemen, maar die deden me niet zoveel, bluegrass is niet echt mijn ding.

Deze week keert Tim Knol terug met Lightyears Better en direct vanaf de eerste noten is duidelijk dat de Nederlandse muzikant de geweldige vorm van Cut The Wire heeft weten te behouden. Tim Knol liet een paar jaar geleden de ongezonde levensstijl die bijna onlosmakelijk is verbonden met een bestaan als muzikant achter zich en vond zichzelf opnieuw uit. Het is allemaal terug te lezen in het boek Lichtjaren Beter en terug te horen op het album Lightyears Better.

Het is in meerdere opzichten een andere Tim Knol die terugkeert met Lightyears Better, maar gelukkig is de Nederlandse muzikant zichzelf gebleven wanneer het gaat om het maken van muziek. Op zijn nieuwe album strooit Tim Knol als vanouds met onweerstaanbaar lekkere popliedjes. Het zijn popliedjes die vooral zijn beïnvloed door de Amerikaanse popmuziek in het algemeen en de Amerikaanse rootsmuziek in het bijzonder.

Ook bij beluistering van Lightyears Better heb ik weer onmiddellijk associaties met Neil Young, Jeff Tweedy, Tom Petty en Bob Dylan, om maar eens vier namen te noemen, maar ik zou ook vijftig andere namen kunnen noemen. De songs van Tim Knol zijn tijdloos en het zijn van die songs die je bij eerste beluistering al jaren of zelfs decennia lijkt te kennen. Het zijn bovendien songs die zo onweerstaanbaar lekker klinken dat je na de drie kwartier van Lightyears Better alleen maar heel vrolijk kunt zijn.

Naast invloeden uit de Amerikaanse rootsmuziek hoor ik op het nieuwe album van Tim Knol ook wat meer invloeden uit de al even tijdloze singer-songwriter muziek uit de jaren 70, waarbij de Nederlandse muzikant flarden Paul McCartney, Harry Nilsson en Jeff Lynne laat horen.

Lightyears Better maakt onmiddellijk indruk met songs die je direct wilt koesteren, maar het album heeft meer te bieden. Tim Knol is op zijn nieuwe album verder gegroeid als zanger en heeft zijn songs bovendien gevarieerd en zeer smaakvol ingekleurd. De muzikant uit Hoorn maakt op Lightyears Better geen geheim van zijn muzikale helden, maar het zijn muzikale helden die in de meeste gevallen alleen maar kunnen dromen van het maken van een topalbum als het nieuwe album van Tim Knol.

De songs op het album klinken allemaal zo ontspannen en zo vanzelfsprekend dat het maken van een album als Lightyears Better een koud kunstje lijkt, maar dat is het natuurlijk niet. Tim Knol heeft niet alleen een bijzonder aangenaam, maar ook een bijzonder knap album gemaakt. Het zou mooi zijn als de Amerikaanse websites met een voorliefde voor Amerikaanse rootsmuziek het album oppikken, want zo goed als Lightyears Better horen ze het in eigen land echt niet al te vaak. Erwin Zijleman

avatar van Janz
Hey erwinz, volgens mij had dit best een stukje korter gekund. Man, je zegt drie keer hetzelfde. Verder ben ik het wel met je eens hoor. Tim heeft weer een fraai album afgeleverd, zowel qua songs als qua vormgeving. Tim heeft er duidelijk goed aan gedaan een poosje afstand te nemen, andere dingen te doen, deels noodgedwongen misschien, vanwege CV19, maar hij klinkt als herboren, ook dankzij een nieuwe band en een andere producer.

Janz schreef:

avatar van dix
dix

De kracht zit in de herhaling

Dat geldt voor een recensie echt niet Erwin, het leest onaangenaam. Krijg je soms per woord betaald of zo?

dix schreef:

Betaald?

Ik heb een samenvattend kopje en een samenvattende alinea., sommigen vinden dit voldoende, maar het zorgt wel voor dubbelingen. Maar ik ga er op letten, als het korter kan is dat altijd handig.

avatar van papat
Beste album van Tim Knol (en zijn eerdere waren al zo goed). Schitterende vette Tom Petty sound en sterke teksten. Hoppa, de volle 5 sterren. Zo snel mogelijk live proberen te zien!

wvernooij

Betaald?

Laat ze maar lullen hoor Erwin. Ik vond je recensie fijn om te lezen.

avatar van Tonio
Ik ook. Ga zo door

avatar van Cor
Cor
Fraaie, ambachtelijke plaat van Tim Knol, waar de liefde voor de Americana vanaf spat. Prachtig gespeeld met heerlijke knipoogjes naar Wilco, zonder het eigen geluid te verliezen. Tim Knol was al een blijvertje, dat hoeft hij niet te bewijzen met deze plaat. Maar des te mooier dat hij zijn talent en passie maar weer eens bezegelt met een heerlijke rootsplaat.

avatar van Rainmachine

Betaald?

Erwin verdient sowieso een pluim voor zijn (al jarenlange) positieve kijk en inbreng op de muziek. Lekker doorgaan zo Erwin!

avatar van Erikpol

De kracht zit in de herhaling
Maar mensen haken ook af bij lappen tekst. Doe er je voordeel mee.

Dim
Tim Knol voelt zich (als ik afga op de interviews die hij gaf), lichtjaren beter, maar dat geldt niet voor zijn muziek. Het is niet slecht, maar redelijk oppervlakkig. Dat was zijn vorige LP wellicht ook, maar op de een of andere manier was de muziek daar overtuigender.

avatar van music4life
Verrassend goede plaat!