Kathryn Williams - Night Drives (2022)

Folk
Label: One Little Independent

1. Human (2:44)
  2. Answer in the Dark (4:25)
  3. Chime Like a Bell (3:01)
  4. Radioactive (3:42)
  5. The Me for You (3:26)
  6. Moon Karaoke (3:54)
  7. Night Drive to the Lake (5:12)
  8. Put the Needle on the Record (3:27)
  9. Magnets (3:50)
  10. The Brightest (4:22)
  11. Starry Heavens (3:14)
  12. I Am Rich in All That I've Lost (4:03)
avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Kathryn Williams - Night Drives - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Kathryn Williams - Night Drives
De Britse folkie Kathryn Williams slaat op Night Drives voorzichtig nieuwe wegen in, maar raakt toch ook weer aan de vertrouwde pracht van haar inmiddels ruim twintig jaar oude meesterwerk Little Black Numbers

Het was in 2000 liefde op het eerste gehoor met Little Black Numbers, het tweede album van de Britse folkie Kathryn Williams, die met haar fluisterzang en met de fraaie en bijna minimalistische instrumentatie een bijzonder eigen geluid liet horen. De carrière van de Britse muzikante kende sindsdien pieken en dalen, maar op haar vorige twee albums had Kathryn Williams de goede vorm weer te pakken. Na een heleboel tussendoortjes keert ze deze week terug met Night Drives dat hier en daar anders klinkt, maar dat ook flarden van haar meesterwerk laat horen. Het is hier en daar even wennen, maar uiteindelijk is ook het nieuwe album van de Britse muzikante weer prachtig.

De Britse muzikante Kathryn Williams debuteerde in 1999 met het album Dog Leap Stairs. Mijn eerste kennismaking met de muziek van de Britse folkie kwam een jaar later toen haar tweede album Little Black Numbers verscheen. Little Black Numbers was en is een prachtig album en voor mij nog altijd een van de beste albums uit het huidige millennium waarop het label ‘Britse folk’ is geplakt.

Kathryn Williams liet zich op haar tweede album absoluut beïnvloeden door traditionele Britse folk, maar Little Black Numbers is geen moment een dertien in een dozijn Brits folkalbum. Met haar mooie fluisterstem klinkt Kathryn Williams niet als een typische Britse folkie en ook de bijzondere, minimalistische en vaak wat jazzy instrumentatie en arrangementen kleuren met grote regelmaat buiten de lijntjes van het genre.

Kathryn Williams leverde na Little Black Numbers met Old Low Light (2002) nog een prima album af en ook het met covers gevulde Relations (2004) mocht er zijn, maar hierna zakte het wat in, tot de muzikante uit Londen in 2013 weer opdook met Crown Electric, dat in 2015 een vervolg kreeg met Hypoxia. Op beide albums greep Kathryn Williams terug op het geluid van Little Black Numbers en benaderde ze het niveau van haar meesterwerk uit het jaar 2000.

De afgelopen jaren leek het stil rond de Britse muzikante, maar de oplettende muziekliefhebber zag wel een soundtrack, een verzamelalbum, een kerstalbum en een album met jazzmuzikant Anthony Kerr voorbij komen. Met Night Drives levert Kathryn Williams haar eerste reguliere album in zeven jaar tijd af en het is een album dat in de openingstrack een duidelijk ander geluid laat horen.

In deze openingstrack zet de muzikante uit Londen flink wat elektronica in, die in de tweede helft van de track ook nog eens flink wordt vervormd. Ook in vocaal opzicht klinkt Kathryn Williams net wat anders dan we haar gewend zijn. Ik moet zeggen dat het verlangen naar Little Black Numbers direct werd aangewakkerd, maar het nieuwe geluid fascineert me ook wel.

Op de rest van het album kruipt de Britse muzikante overigens weer een stuk dichter tegen haar vertrouwde geluid aan, maar Night Drives blijft een duidelijk ander album. Door de subtiele inzet van elektronica en zeker ook de inzet van strijkers, klinkt de muziek van Kathryn Williams niet meer zo minimalistisch als op haar beste albums en bovendien klinken de songs op Night Drives atmosferischer en wat zweveriger dan de songs op bijvoorbeeld Little Black Numbers dat sober en opvallend aards klonk. Ook de zang kiest hier en daar voor net wat andere wegen, maar zeker in de meer ingetogen tracks horen we Kathryn Williams op haar best.

Ook Night Drives is weer een album dat Little Black Numbers niet kan overtreffen en hooguit op enige afstand benadert, maar na flink wat jaren relatieve stilte, ben ik zeker blij met dit nieuwe reguliere album en laat Kathryn Williams horen dat ze nog steeds albums maakt die er toe doen en dat ze de concurrentie met haar soortgenoten makkelijk aan kan.

Het siert de Britse muzikante bovendien dat ze hier en daar kiest voor nieuwe wegen, waarvan zeker de afwijkende openingstrack me nieuwsgierig maakt naar een album waarop Kathryn Williams de schepen achter zich verbrandt en het experiment alle ruimte geeft. Maar voortborduren op het briljante Little Black Numbers mag van mij ook. Erwin Zijleman